جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد

وحدت ملی در مقابل مذاکره موشکی

بحث درخواست آمریکا و کشورهای اروپایی برای مذاکره درباره توانمندی‌های دفاعی کشورمان و مخالفت مقامات جمهوری اسلامی ایران با این مساله، به سریالی دنباله‌دار تبدیل شده و با وجود مواضع منفی از سوی تهران، این درخواست‌ها همچنان از سوی کشورهایی چون فرانسه و انگلیس مطرح می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۷۳
وحدت ملی در مقابل مذاکره موشکی

در این میان با توجه به این‌که جمهوری اسلامی ایران اصولا با آمریکایی‌ها ارتباطی ندارد، مقامات آمریکا این مسئولیت را به‌عهده شرکای اروپایی گذاشته‌اند و فرانسوی‌ها که قرار است تا حدود یک ماه دیگر وزیر خارجه خود را به تهران بفرستند در این زمینه پیشقدم هستند.

بر همین اساس کمتر موضع‌گیری مقامات فرانسوی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر می‌توان یافت که اگر در مورد ایران صحبتی کرده باشند اشاره‌ای هم به توانمندی‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان نکرده باشند.

سایر اروپایی‌ها نیز ظاهرا در این زمینه با فرانسه و آمریکا همراهند و در همین زمینه می‌توان به موضع‌گیری‌ افرادی چون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا وزیر خارجه انگلیس اشاره کرد.

البته تفاوتی که میان موضع‌گیری‌ مقامات اروپایی با آمریکا‌یی‌ها در این زمینه هست این‌که آنها از برجام حمایت می‌کنند و می‌گویند این توافق، صرفا مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و دیگر مسائل را باید به صورت جداگانه با ایران در میان گذاشت؛ موضوعاتی که البته ایران اعلام کرده حاضر به مذاکره درباره آنها نیست و قطعا هیچ کشور دیگری هم اگر همچون جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های مستقلی داشته باشد حاضر به گفت‌وگو در این زمینه‌ها نیست.

مذاکره درباره مسائل دفاعی، توهین به ملت ایران است

عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده پیشین مجلس در همین زمینه به جام‌جم گفت: بحث‌های امنیت داخلی و مسائل دفاعی که امنیت منطقه‌ای را هم رقم می‌زند از ارزش‌هایی است که منافع ملی در این بستر تعریف‌ می‌شود و هیچ کشوری از جمله ایران که استقلال را در دستور کار خود دارد حاضر به مذاکره درباره آنها نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم افزود: این از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است که آنچه مربوط به امنیت مرزها و امنیت داخلی و دفاعی است، مسائلی صددرصد داخلی بوده و هرگونه بحثی از مذاکره در این حوزه‌ها نوعی اهانت به ملت ایران است.

وی با بیان این‌که مردم ما اجازه نمی‌دهند موضوعات مهم و ارزشی از جمله مسائل دفاعی مورد مجادله یا مذاکره قرار گیرد، افزود: ما دورانی مانند جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته‌ایم و هزاران شهید و جانباز داده‌ایم و قطعا موضوعاتی نظیر مسائل دفاعی باید به صورت ارزش باقی بماند.

موضع یکسان مسئولان

موضع مقامات کشورمان نیز نشان‌دهنده این مساله است که در میان مسئولان جمهوری اسلامی ایران، تفاوت نظری در غیرقابل مذاکره بودن توانمندی‌های دفاعی و فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان وجود ندارد.

سخنان رئیس‌جمهور در مراسم دیروز و تاکید او بر این‌که مقامات جمهوری اسلامی ایران به مذاکره درباره توانمندی‌های دفاعی نیازی ندارند نیز در همین چارچوب بود.

منصوری‌آرانی در همین زمینه با بیان این‌که هیچ‌کس در جمهوری اسلامی ایران اجازه ندارد درباره مسائلی که ملت ایران برای آنها جانفشانی کرده‌اند با بیگانگان مذاکره کند، گفت: موضع رئیس‌جمهور در مورد مسائل دفاعی و منطقه‌ای همان موضع رهبری است و ملت ایران هم همواره در مراسم مختلف از جمله راهپیمایی‌ها از این موضع حمایت کرده‌اند.

وی افزود: در مجلس و در تمام نهادهای دیگر نیز همین موضع وجود دارد و تمام نمایندگان و جریان‌های سیاسی تاکید دارند موضوع دفاع نباید مورد مذاکره قرار گیرد و قطعا قرار هم نخواهد گرفت.

تسلیحات مورد نیاز را تولید خواهیم کرد

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس‌مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم، با بیان این‌که سخنان دیروز رئیس‌جمهور در مورد عدم مذاکره بر سرموضوعات دفاعی عین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، گفت: نمی‌توانیم نسبت به توانمندی دفاعی خود از کسی اجازه بگیریم، زیرا در منطقه‌ای قرار داریم که در صورت ضعیف بودن، ما را از بین خواهند برد.

وی تاکید کرد: افزایش توان دفاعی، موضوعی منطقی است و نباید از تقویت توان موشکی خود غفلت کنیم و این مساله مورد غفلت مردم و مسئولان قرار نخواهد گرفت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم افزود: بر پایه آموزه‌های دینی و انقلابی، خود موظف به استفاده از ابزارهای مورد نیاز برای دفاع از خود هستیم.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کشور تهاجم‌کننده نخواهیم بود و بر پایه دکترین دفاعی خود تسلیحات مورد نیاز را برای دفاع تولید خواهیم کرد و هیچ نیازی به تامین تسلیحات خارج از کشور نداریم.

حقیقت‌پور گفت: در داخل کشورمان همگان اعم از مردم، مسئولان و گروه‌های مختلف با گرایش‌های متنوع در مورد عدم مذاکره درخصوص توانمندی دفاعی اشتراک نظر دارند و معتقدند این موضوع ضروری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها