تهران گران شود تا مشکل شهروندان برطرف شود؛ این خلاصه تصمیم‌هایی است که برای حل و فصل شدن مشکلات شهروندان در خیابان بهشت گرفته می‌شود. یک روز سهمیه طرح ترافیک حذف می‌شود تا قیمت‌های نجومی ورود به طرح منبع درآمدی برای شهرداری شود، روز دیگر بر طبل افزایش قیمت بلیت مترو و تعیین عوارض برای بزرگراه‌های درون‌شهری می‌کوبند، به همین خاطر به نظر می‌رسد‌ شهرداری و شورای شهر تهران برای کسب درآمد از جیب شهروندان کیسه‌های زیادی دوخته‌اند؛ کیسه‌هایی که قرار است مقدمات پرشدنشان سال آینده کلید بخورد.‌
کد خبر: ۱۱۱۸۹۱۵
پول بــده، گاز بــده
برای نمونه پیروز حناچی،معاون فنی و عمرانی شهرداری مدتی پیش اعلام کرد‌ این احتمال وجود دارد که اتوبان‌های داخل شهر به بخش خصوصی واگذار شود و به این شکل‌ بخش خصوصی برای عبور خودروها از شهروندان عوارض بگیرد.

لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری برای اولین بار در شورای چهارم شهر مطرح شد. اما این لایحه وقتی در کمیسیون عمران شورا بررسی شد رای نیاورد، زیرا هزینههای زیادی را به شهروندان تحمیل میکرد. ابوالفضل قناعتی، عضو هیاترئیسه چهارمین دوره شورای شهر تهران درباره دلایل مخالفت با این طرح در شورای چهارم میگوید: اعمال فشارهای اقتصادی بر مردم یکی از علتهای مخالفت بود.

به گفته او، دولت در حالی سالانه از خودروها عوارض و مالیات میگیرد که عملا به واسطه محدودیتهایی همچون طرح زوج و فرد، شهروندان به صورت سالانه از خودروهایشان امکان استفاده ندارند و در این میان حق مردم از بین میرود.

او به وضعیت معیشتی مردم هم اشاره میکند و معتقد است طرح ترافیک هم بخشی از این عوارض را به خود اختصاص داده در صورتی که وضعیت معیشتی مردم در آن مقطع هم به شکلی نبود که هزینه اضافهای برای آنها در نظر گرفت؛ همه اینها دلیلی شد تا این طرح در آن مقطع در شورا به سرانجامی نرسد.

بدون فکر، بدون زیرساخت

کارشناسان شهری تاکید دارند قبل از در نظر گرفتن عوارض برای عبور از بزرگراههای درون شهری باید برای نوسازی و گسترش ناوگان حمل و نقل شهری تلاش کرد. چراکه به گفته قناعتی اکنون فقط6000 دستگاه اتوبوس در تهران وجود دارد که در این بین حدود 2000 دستگاه نیز از رده خارج است و این درحالی است که خطوط متروی تهران هنوز پاسخگوی تردد جمعیت 13 میلیونی این شهر نیست.

همچنین حسن رسولی، خزانهدار شورای شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد، اخذ عوارض از بیش از 500 هزار خودروی ورودی به شهر تهران را در شرایط فعلی ناممکن میداند و میگوید: معاونت حمل و نقل و ترافیک در سال 97 باید دراین باره مطالعه و سال آینده لایحهای برای تعیین عوارض در سال 98 به شورای شهر ارائه کند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که طرح‌‌های جدید شهرداری تهران برای رساندن تهران به شهری گران اما قابل زندگی است که البته هنوز پختگی و انسجام لازم را ندارد. برخی هم این ایده را جهانی میدانند که در بسیاری از کشورها همچون انگلیس، ایتالیا و البته امارات اجرا شده است؛ نمونههایی که البته مخالفانی هم دارد. یکی از آنها علیرضا اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی است.

او به جامجم میگوید: دربرخی از شهرهای دنیا چنین عوارضهایی از شهروندان گرفته میشود، اما این طرح وقتی قابل اجراست که خدمات مناسبی نیز به شهروندان ارائه شود.

اسماعیلی ادامه میدهد: اینکه بسرعت نمونههای موفق اجرا شده در دیگر کشورها را با این طرح مساوی بدانیم کمی غیرمنطقی است. آن طور که او میگوید وقتی طی کردن یک مسافت کوتاه در اتوبانهای شهری داخلی گاهی تا یکساعت به واسطه ترافیک سنگین زمان میبرد نشان میدهد اخذ عوارض از شهروندان در چنین معابری شدنی نیست.

به گفته اسماعیلی، عوارض باید در صورتی اخذ شود که تسهیلاتی برای استفادهکنندگان آن داشته باشد، همین الان بسیاری از افراد به این دلیل از جاده قدیم تهران ـ قم استفاده نمیکنند و اتوبان را برای تردد انتخاب میکنند که وضعیت روشنایی و البته امنیت و تسهیلات بهتری برای رانندگان مهیا کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به لزوم ایجاد زیرساختهای لازم برای این طرح عنوان میکند: اخذ عوارض معابر شهری مشروط به ارائه تسهیلات است و اگر غیر از این باشد حقوق شهروندی در این میان نادیده گرفته شده است.

طرحی نامفهوم

عبدالرضا هاشمزائی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس نیز به جامجم میگوید: گرفتن عوارض برای تردد از اتوبانهای ساخته شده شهری مفهومی ندارد، چرا که هزینه ساخت آنها معمولا از بودجه دولت بوده است. این کار نزد افکار عمومی هم صورت خوبی ندارد و میتواند در فضای اطلاع رسانی جدید موجی منفی به همراه داشته باشد. این کار تابع منطق روانی خاصی نیست و اثر مثبت روانی برای شهروندان هم ندارد.

او معتقد است باید بخش خصوصی را در این رابطه تشویق کرد. این نماینده مجلس میگوید: متاسفانه آنقدر بخش خصوصی را طی سالها تضعیف کردیم و بخش خصولتی را تقویت که توان و رغبتی برای سرمایهگذاری درازمدت بخش خصوصی در این میان وجود ندارد.

به باور این عضو کمیسیون امور داخلی، راههایی برای تشویق بانکها برای سرمایهگذاری در این بخش وجود دارد که میتواند هم سرمایهگذاری داخلی بانکها را به همراه داشته باشد و هم شهر بدون هزینه گزافی توسط دولت ساخته شود.

گرفتن عوارض از شهروندانی که در معابر تردد میکنند بدون فراهم کردن زیرساختهای مناسب چیزی جز کیسه دوختن برای شهروندان و سخت کردن شرایط زندگی آنها نیست، به همین دلیل چنانچه مدیران شهری قصد دارند سال آینده چنین طرحی را اجرایی کنند بهتر است از هم اکنون برای فراهم کردن زیرساختها تلاش کنند، زیرا افزایش بی حساب و کتاب هزینههای زندگی در کلانشهر تهران فقط به گسترش حاشیه نشینی و آسیبهای اجتماعی دامن میزند.

میثم اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها