عراقچی در اندیشکده سلطنتی چتم هاوس:

برجام از دیگر مسایل از جمله مسئله موشکی جدا است

معاون وزیر امور خارجه گفت: با وجود اجرای برجام از سوی ایران، دولت آمریکا از ابتدا بنای دشمنی با توافق هسته‌ای را گذاشت و بخش‌هایی از آن را نقض کرد.
کد خبر: ۱۱۱۸۷۱۷
دولت آمریکا از ابتدا بنای دشمنی با توافق هسته‌ای را گذاشت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی در سخنانی، افزود: دولت ترامپ در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کرد، با لحنی غیردیپلماتیک خواستار همراهی اروپایی‌ها برای نابودی توافق هسته‌ای شد. از این رو لازم است احزاب آسیایی و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به این امر مهم توجه داشته باشند.

وی همچنین از دبیرکل کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی برای حمایت قاطع وی از برجام و اعلام حمایت این کمیته از این توافق قدردانی کرد.

معاون ظریف تاکید کرد: دولت ایران با هدف ایجاد اعتماد وارد مذاکرات برای رفع بحران ساختگی هسته‌ای شد و در جهت کاستن از بی‌اعتمادی توافقی برد ـ برد را پیش برد، توافقی که در چارچوب روابط دیپلماتیک در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است و شاید بتوان گفت تنها نکته مثبت در دهه‌های گذشته در غرب آسیا این توافق بود.

وی تاکید کرد: در دو سال گذشته که از اجرای برجام می‌گذرد، ایران به تعهداتش پایبند بوده و این مساله 9 بار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چهار بار توسط دبیرکل سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه اظهار کرد: کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیایی با مشارکت بیش از 350 حزب فعال آسیایی و تجربیات باارزشی که در 18 سال فعالیت به دست آورده یک نهاد آسیایی با ارزش برای کمک به رفع مشکلات در مناطق مختلف این قاره کهن است. دولت جمهوری اسلامی ایران به نقش مثبت و مفید کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیایی واقف است و به همین دلیل نماینده وزارت امور خارجه در 2013 به همراه نمایندگان وزرای خارجه دیگر کشورهای آسیایی تفاهمنامه‌ای با هدف همکاری بین دولت‌ها برای حمایت از فعالیت‌های کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیایی داشتند.

وی گفت: مهمترین نقش کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیایی امکانی است که این نهاد می‌تواند برای انجام گفت‌وگو و شناخت متقابل بین ملت‌ها و رهبران سیاسی کشورهای آسیایی از طریق تشویق گفت‌وگو و همکاری‌های سازنده بین احزاب آسیایی فراهم کند.

وی ادامه داد: همکاری احزاب آسیایی و تلاش آن‌ها برای گفت‌وگو و درک بهتر جوامع یکدیگر بی‌تردید می‌تواند نقش مهمی در ایجاد تفاهم بین جوامع آسیایی داشته باشد و از این طریق به جامعه بشری برای کنار زدن پارادایم سنتی که معطوف به قدرت و ائتلاف‌سازی‌های مخرب برای دشمن‌انگاری و حذف دیگران است، کمک کند.

معاون ظریف ادامه داد: این پارادایم سنتی مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر اساسی‌ترین مشکلی است که طی قرن‌ها منشاء جنگ‌ها، خونریزی‌ها و فرسایش مستمر توان و انرژی ملت‌ها بوده است. قدرت‌ها و گروه‌های غیردولتی پرخاشگر همچنان بر مبنای این پارادایم به حذف دیگران و حفظ یا کسب قدرت و اعمال سلطه بر دیگر ملت‌ها ادامه می‌دهند؛ از این رو گفت‌وگو با اولویت شنیدن و فهمیدن که هدف اصلی آن شناخت متقابل، اصلاح برداشت‌ها و رفع سوء تفاهم‌ها باشد، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای کنار زدن پارادایم سنتی و ایجاد پارادایمی جانشین برای مشارکت همگان و یادگیری است.

وی با بیان این‌که «شناخت متقابل می‌تواند مهم‌ترین محصول گفت‌وگو باشد»، ادامه داد: علت اصلی حفظ ناامنی با گفت‌وگو برطرف می‌شود. هر چه شناخت ملت‌ها از یکدیگر بیشتر باشد برای آن‌ها بیشتر روشن می‌شود که همه ما انسان‌هایی با نگرانی‌ها و ترس‌های کم و بیش مشابه هستیم.

تلاش شکست خورده آمریکا برای باز کردن پای ایران به شورای امنیت

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون وزارت امورخارجه در حاشیه کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر آمریکا برای نمایش لاشه موشکی در جمع اعضای شورای امنیت گفت: این حرکت نمایشی بود که دولت آمریکا انجام داد و برخی از قطعات که معلوم نیست از کجا آمده را به نمایش گذاشت.

وی افزود: ما دعوت اعضای شورای امنیت و بردن آنها به موزه را حرکت مذبوحانه می‌دانیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکایی ها در طول یک سال گذشته تلاش کردند تا دوباره پای ایران را به شورای امنیت باز کنند و این تلاش تا کنون شکست خورده است.

وی با بیان اینکه هرچند باری که آمریکا تلاش کرد موضوع موشکی ایران، یمن و یا آشوب های داخلی را به شورای امنیت بکشانند به انزوای هر چه بیشتر آمریکا منجر شد و این چیزی است که همه رسانه های غربی به آن اذعان کردند گفت: اقدام اخیر آمریکا که سعی کردند بحث آشوب های داخلی ایران را به صحنه ای برای محکومیت مان در شورای امنیت تبدیل کنند در واقع آن جلسه به صحنه حمایت تمام اعضا شورای امنیت از برجام و انزوای آمریکا تبدیل شد.

معاون وزارت امورخارجه تصریح کرد: واکنش ها و بازتاب هایی که بعد از این حرکت ما از کشورهای مختلف شاهد بودیم نشان می دهد که این اقدام مذبوحانه موثر نبوده است.

عراقچی افزود: موضع دولت روسیه و کشورهای دیگر شورای امنیت در این باره روشن بود قطعا آمریکا از این مسیر نمی تواند به ترفندی برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها