با مهدی فخیم‌زاده درباره فیلم انقلابی «تشریفات»

برای ساخت «تشریفات» پول قرض کردم

عکسی که می‌بینید، نه حاشیه‌شهر است و نه منطقه‌ای محروم که شهرداری‌ها معمولا به آنها توجهی ندارند و به نظرشان مردم ساکن آن محلات نباید از حقوق اولیه بهره‌مند شوند‌! این عکس منطقه 3 تهران، بلوار میرداماد ابتدای خیابان نساء است.
کد خبر: ۱۱۱۸۲۸۴
مطالبات یک شهروند

همان خیابانی که نزدیک مسجدالغدیر و روزنامه‌ جام‌جم، مترو، بانک مرکزی و میدان مادر است. بلوار میرداماد پر است از شرکت‌های اسم و رسم‌دار و بانک‌های خصوصی و دولتی، پاساژهای پر از طلا و جواهر و مزون‌های گرانقمیت و مطب پزشکان معروف و مردمی که بنا به درآمد و ثروتی که دارند در این بلوار ساکن هستند و عوارض و مالیات‌های زیادی به دولت و بخصوص شهرداری پرداخت می‌کنند تا منطقه آبرومند و بدون مشکلی برای آنها بسازد.

اما واقعیت این است، انگار برای شهرداری، دیگر مناطق شهری و ساکنان آن مهم نیستند و همه را به یک چشم نگاه می‌کند و تصمیم گرفته به هیچ‌کدام از آنها توجهی نکند و خلاصه این‌که کلانشهر تهران را به حال خود رها کرده تا هر چه پیش آید، خوش آید!

همین بلوار میرداماد با درختان قدیمی‌اش مثال خوب و به اصطلاح مشت نمونه خروار است برای اثبات نبود مدیریت شهری! چند روز از بارش برف سنگین که فقط یک شبانه‌روز در تهران ادامه داشت، می‌گذرد اما هنوز درختان پر از برف هستند و برخی از آنها چنان خم‌ شده‌اند که هر لحظه امکان دارد بشکنند و روی عابران یا خودروها و... بیفتند!

اگر این شهر مدیر داشت تا حالا بار برف از روی درخت‌ها کم شده و برای درختانی که خم شده‌اند، تکیه‌گاهی فراهم شده بود.

کوچه‌ها و کناره‌های خیابان‌ها پر از برف و یخ است و جوی‌های آب پر از زباله که آب شدن برف و یخ باعث شده آنها راه آب را ببندند و وضعی را که در عکس می‌بینید، ایجاد کنند.

این‌که مردم باید مراقبت کنند و زباله‌ها را در معابر و جوی‌های آب نریزند یک بحث است و این‌که شهرداری به وظیفه خود عمل کند، یک بحث دیگر که نباید آنها را با هم قاطی کرد!

راستش اصلا نمی‌خواهیم موضوع را سیاسی کنیم و به این‌که شهردار چه کسی است هم اصلا کاری نداریم، به عنوان یک شهروند، مطالباتی داریم که باید مدیران شهری پاسخگوی آن باشند.

برف در یک شبانه‌روزی که بارید با سپیدی خود شهر را زیبا کرد، همه زشتی‌ها را پوشاند و ما هم کلی خوشحال شدیم، اما به مرور که ذوق‌زدگی‌ها آرام شد، حفره‌های مدیریت شهری خود را نشان داد و زشتی‌های شهر آنقدر گل‌درشت شد که بیراه نیست اگر این گُمانه در ذهن شکل بگیرد که بیخود نیست خدا نه برف به ما می‌دهد و نه باران‌! راستی اگر قرار بود طبق روال طبیعت در پاییز و زمستان مدام برف و باران ببارد الان شهرها، روستاها و جاده‌ها چه وضعیتی داشتند‌!‌؟

طاهره آشیانی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها