تهران برای چند روز میزبان ایران بود؛ ایران کوچک؛ ایرانی که با همه داشته‌هایش، با ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری اش در بخش صنایع‌دستی، میراث تاریخی و طبیعی و فرهنگی، خوراک و لباس و آیین‌های محلی و موسیقی‌های شاد سنتی، خود را در فضای کوچک نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران به نمایش گذاشته بود و در طول چند روز عرض اندام، دل شهروندان تهرانی و غیرتهرانی و حتی گردشگران خارجی را برد و با استقبال بی نظیر ایرانیان روبه‌رو شد.
کد خبر: ۱۱۱۷۲۲۱
نمره 20 یازدهمین نمایشگاه گردشگری

به گزارش جامجم، در روزهایی که گذشت یک رویداد مهم در حوزه گردشگری در پایتخت به وقوع پیوست که توجه بسیاری از مردم و رسانهها و فضای مجازی را به خود جلب کرد؛ رویداد، برگزاری نمایشگاه بینالمللی گردشگری بود که اگرچه یازدهمین دوره آن برگزار میشد، اما متفاوتتر، متنوعتر، جامعتر و جذابتر از هر نمایشگاه گردشگری بود که در سالهای گذشته در ایران برپا شده و تلاش کرده بود رونقی به حوزه گردشگری کشور بدهد.

ایران سرزمین جاذبههای تاریخی، فرهنگی، معنوی، مذهبی، طبیعی، آیینها و نواهاست و جزو ده کشور برتر دنیا به لحاظ جاذبههای گردشگری؛ با این حال نه تنها هنوز جایگاه حقیقی خود را در میان کشورهای پربازدید و پرگردشگر جهان به دست نیاورده، بلکه هر سال بخش زیادی از مسافران و گردشگران داخلی خود را هم از دست داده، همان مسافرانی که بازدید از جاذبههای رنگارنگ کشورهای بیگانه را جایگزین جاذبههای بی نظیر و بی بدیل سرزمین باستانی ایران کرده اند؛ اتفاق تلخی که البته ریشه اش را باید در نواقصی چون غفلت از معرفی جامع و کارآمد جاذبههای کشورمان دانست.

نمایشگاه گردشگری تلاشی است برای معرفی همین جذابیتهای متنوع و بی بدیل سرزمین مادری و نمایشگاه بینالمللی گردشگری امسال که یازدهمین دورهاش طی روزهای سوم تا ششم بهمن برگزار شد، به زعم مردم و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی و فعالان خصوصی بخش گردشگری و غرفهداران، بهترین در نوع خود بود؛ هم به لحاظ تنوع و جامعیت و هم به لحاظ برخورداری از آیتمهای جذاب بصری و شنیداری چون رنگ و نوا و موسیقی و شادی آفرینی، به همین خاطر توانست درصد بالایی از مردم را به سوی خود جذب کرده و در طول سه روز برگزاری خیابان سئول تهران را به یکی از پرترافیک ترین و شلوغ ترین خیابانهای پایتخت تبدیل کند.

نمایشگاه امسال چه داشت؟

نمایشگاه گردشگری امسال تلاش کرده بود سالنهایی را بهطور اختصاصی به برخی حوزهها بسپارد و در همین خصوص سالنهای اختصاصی گل و طبیعت مازندران، سالن خوراکیهای محلی، سالن کودک و خانواده، سالن تورها و تاسیسات و تجهیزات زیرساختهای گردشگری و سالن استانها (شامل نمایش آثارو آیینهای تاریخی، سنتی، لباس، اقوام، عشایر و موسیقی محلی مناطق مختلف) در فضایی وسیع تر از نمایشگاههای گذشته برپا شد و توانست در هر کدام از حوزهها مخاطبان خاص خود را جذب کند. گرچه سالنهایی چون سالن استان ها، خوراک محلی، کودک و خانواده، چادرهای عشایری و سالن خلیج فارس که از 6 تا 9 هر شب (یعنی پس از تعطیلی کار نمایشگاه) به اجرای موسیقیهای سنتی و شاد استانها میپرداختند، با بیشترین شور و نشاط پذیرای بیشترین میزان بازدیدکننده بودند. سالنهای تخصصی و حرفهای گردشگری (شامل غرفههای عرضهکننده تورهای داخلی، هتل ها، اقامتگاههای بومی و غیربومی و تجهیزات مراکز اقامتی تفریحی) هم بازدیدکنندههای خاص خود را داشتند و بیشتر آژانسدارها از حجم مراجعه مردم برای پیش خرید و ثبت نام در تورهای نوروزی ابراز رضایت کردند.

حضور مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و محب خدایی، معاون گردشگری سازمان در نمایشگاه (بهصورت هرروزه و تمام وقت) و تعامل با مردم و غرفه داران و تلاش برای رفع مشکلات بخش خصوصی (از جمله بومگردیها) هم بر زنده بودن و پویایی نمایشگاه افزوده بود.

همه راضی بودند؛ هم غرفه دار هم بازدیدکننده

مریم یکی از بازدیدکنندگانی است که با همسر و فرزندش به نمایشگاه آمده و غرفههای استانی و تورهای گردشگری را از جذابترین بخش نمایشگاه میداند. برای او و خانوادهاش، شاد بودن فضای نمایشگاه و اجرای موسیقی نواحی مختلف کشور هم جذابیت چشمگیری داشته است.

محمد هم دیگر بازدیدکنندهای است که اعتقاد دارد نداشتن اطلاعات کافی از ظرفیتهای استانهای مختلف کشور باعث شده مقصد بسیاری از هموطنان، کشورهای خارجی باشد که البته این نمایشگاه میتواند در تغییر این رویه و توسعه گردشگری داخلی موثر باشد.

فقط بازدیدکنندگان نبودند که نمایشگاه در فضای شاد و رنگارنگ و پرجاذبه آنها را به وجد آورده و بویژه آخرهفتهای پرخاطره و پردستاورد برایشان به ارمغان آورده بود؛ بلکه غرفه داران هم شاد و خرسند از استقبال مردم و بالارفتن سطح فروش و درآمد، به استانهای خود بازگشتند.

عباس ابوترابی، تولیدکننده انواع سوهان در زرند کرمان است و محصولات خود را در نمایشگاه به عرضه گذاشته. این کارآفرین به ما میگوید در همان روز اول نمایشگاه، یک مدل از سوهان هایش به کل فروش رفت و پایان آخرین روز نمایشگاه هم دیگر هیچ خوراکی و سوهانی برای فروش در بساط نداشت.

یزدان دوست، مدیرفروش یک شرکت تولید شکلاتهای کاملا سنتی در تربت حیدریه است و محصول کاملا سنتی، طبیعی، جدید و خوش طعم کارگاهشان را در نمایشگاه عرضه میکند. استقبال بی نظیر مردم و بخش خصوصی از محصولات این کارگاه باعث شد یزدان دوست در همین چند روزه مذاکراتی برای گرفتن چند نمایندگی فروش در پایتخت و شهرهای بزرگ داشته باشد و از انزوای کار در شهرستان تربتحیدریه خارج شود.

محسن خشوعی، پیشکسوت و تولیدکننده سفال لالجین همدان هم که تا روز آخر نمایشگاه بسیاری از ظروف سفالی اش به فروش رفته، آنقدر سرش شلوغ است که نمیتوان براحتی درباره شرایط کاری اش در این چند روز نمایشگاه پرس و جو کرد.

نمایشگاه را تکرار کنید

استقبال بینظیر از نمایشگاه گردشگری امسال باعث شد سراغ محمد محبخدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی رفته و از وی دلیل این موفقیت را پرس و جو کنیم.

محب خدایی، با اشاره به این که امسال فضای نمایشگاه 15 درصد از نمایشگاه سال گذشته وسیع تر بود و مجال بیشتری برای عرضه محصولات گردشگری فراهم شده بود، به جامجم میگوید: نمایشگاه امسال براساس محصولات گردشگری و برپایه اصل رقابتپذیری برگزار و تلاش شد این محصولات گردشگری براساس ذائقهها معرفی شود تا هر فرد بتواند بر این اساس مقصد سفر خود را انتخاب کند. مهمترین برنامه این بود که بتوانیم ظرفیتها را معرفی کنیم و بستههای سفر به نمایش گذاشته شود.

وی مبحث گردشگری و سفر را بسته کاملی از ظرفیتهای یک منطقه شامل جاذبههای تاریخی، فرهنگی، طبیعی، آیین و رسوم و موسیقی و خوراک و صنایع دستی دانسته و میافزاید: در این نمایشگاه تلاش شد به جای معرفی صرف جاذبههای تاریخی یا فرهنگی یک منطقه یا معرفی صرف تورهای گردشگری و اقامتگاهها و مراکز تفریحی، کل این بسته گردشگری را به مردم معرفی کنیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به بخشهای نو و متنوع نمایشگاه امسال شامل بخش گردشگری کودک، گردشگری سلامت، سالن گل و طبیعت مازندران و اجرای شاد موسیقی نواحی و حضور پررنگ عشایر و تولیداتشان هم اشاره کرده و میگوید: امسال همه نمایشگاه در اختیار ما نبود، اما سال آینده تمام فضای این نمایشگاه به حوزه گردشگری اختصاص خواهد داشت و هیچ نمایشگاه دیگری همزمان با این نمایشگاه برگزار نخواهد شد.

محب خدایی با بیان این که نمایشگاه آنقدر جاذبه داشته که مردم متقاضی تکرار آن در طول سال شدند، تاکید میکند که از همین روی برنامهریزی نمایشگاه سال آینده از همین امروز آغاز میشود و از آنجا که سطح مشارکت با توجه به بازدیدکنندگان جای افزایش زیادی دارد، تلاش میکنیم سال آینده بسیاری از بخشهایی را که در حوزه گردشگری نقش دارند وارد این نمایشگاه کرده و بخشهای فعلی را هم توسعه و گسترش دهیم.

اطلاعرسانی خوب صداوسیما و فضای مجازی

علیرضا دژبد، مدیر اجرایی نمایشگاه گردشگری تهران هم دلیل استقبال زیاد از نمایشگاه گردشگری امسال را عواملی چون ارتقای کمی و کیفی نمایشگاه، تنوع محصولات گردشگری، و در نهایت اطلاعرسانی خوب از طریق صدا و سیما، سایر رسانهها و فضای مجازی دانسته و به جام جم میگوید: یازدهمین نمایشگاه گردشگری با 11 محور در این بخش برگزار شد، درحالی که هم تخصصی و حرفهای بود و هم مردمی و خانوادگی.

دژبد یادآور میشود که نظرسنجیهای صورت گرفته هم حکایت از رضایت اکثریت مردم و همچنین متخصصان و فعالان گردشگری و غرفهداران داشت، ضمن اینکه توانست رضایت گردشگران خارجی بازدیدکننده را هم جلب کرده و آنها را به پیکی برای معرفی جاذبههای ایران در سرزمین خود تبدیل کند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها