معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تشخیص هویت ۳ پیکره یافته شده از سانحه سانچی، گفت: یک پیکر که تشخیص هویت شده، در حال تطبیق آزمایش DNA روی ۲ پیکر دیگر هستیم که امیدواریم این تشخیص هویت تا پایان هفته جاری به پایان برسد و اعلام رسمی شود.
کد خبر: ۱۱۱۶۹۵۶
تطبیق آزمایش‌ DNA بر پیکر ۲ جانباخته سانچی تا پایان هفته/ رمزگشایی ۲ جعبه سیاه در جریان است

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از فارس هادی حق‌شناس، در تشریح آخرین جزئیات بررسی اطلاعات VDR نفتکش سانچی اظهار داشت: پس‌ از آنکه این جعبه سیاه هم‌زمان با جعبه سیاه کریستال بازگشایی شد، گروه‌های مختلف تخصصی کمیته بررسی سانحه سانچی بررسی‌های خود را آغاز کردند.

وی ادامه داد: اطلاعات زیادی جمع‌آوری شده و همچنین در حال جمع‌آوری است،کارگروه در حال رمزگشایی از اطلاعات هر دو جعبه سیاه هستند. به‌هرحال این اطلاعات دارای رمز بوده است.

حق شناس بیان کرد: با رمزخوانی این اطلاعات، دلایل سانحه از آن استخراج خواهد شد، اما در مورد نتیجه نهایی بررسی‌های صورت گرفته نمی‌توان پیش‌بینی داشت زیرا ممکن است این اقدام هفته‌ها و ماه‌ها به طول بیانجامد ‌و از این پس تا بررسی نتیجه نهایی، دستیابی به علل اصلی وقوع حادثه باید اجازه داد که کارگروه‌ها بررسی‌های تخصصی خود را انجام دهند.

وی درباره آزمایش‌های DNA روی سه پیکر یافته شده از این حادثه، گفت: یک پیکر که تشخیص هویت شد، ضمن آنکه در حال تطبیق آزمایش‌های DNA روی دو پیکر دیگر هستیم که امیدواریم این تشخیص هویت تا پایان هفته جاری به پایان برسد و به صورت رسمی اعلام شود.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفته است:‌ کمیته بررسی سانحه سانچی که متشکل از چهار کشور ایران، چین، پاناما و هنگ‌کنگ است، موفق شد مصاحبه با پرسنل چینی فله بر کریستال را با توجه به سوالاتی که مدنظر بود در قالب ۲ گروه انجام دهد.

حق‌شناس اظهار داشت:‌ مصاحبه با خدمه فله‌بر کریستال هم به پایان رسید و تیم بررسی در حال بررسی همه ابعاد اطلاعات است.

وی گفته است: شناور فله‌بر کریستال به طور کامل توسط گروه کمیته بررسی سانحه سانچی مورد بازدید قرار گرفت و به اصلاح معاینه شد تا اطلاعات مربوطه حاصل شود.

حق‌شناس همچنین در خصوص محورهای توافقنامه چهارجانبه به امضا رسیده بین ایران، چین، هنگ‌کنگ و پاناما جهت انجام تحقیقات مشترک درباره سانحه نفتکش سانچی، گفته است: این تفاهمنامه چهارجانبه در مورد فرآیند، شیوه بررسی اطلاعاتی و برخی مسائل از این دست به امضا رسیده است.

به گفته حق‌شناس انجام مصاحبه با پرسنل شناور فله بر کریستال جهت جمع آوری اطلاعات است، همانطور که باز کردن جعبه سیاه در همین راستا است. همچنین باید بدانیم که اطلاعات بدست آمده توسط کمیته بررسی سانحه بر اساس تفاهم نامه چهارجانبه به امضای رسیده بین کشورهای ایران، چین، هنگ کنگ و پاناما محرمانه باقی خواهد ماند تا نتیجه بررسی های کمیته مشخص شود.

* برگزاری بیست‌وپنجمین همایش ارگان‌های دریایی از ۱۰ بهمن ۹۶

عضو هیأت عامل سازمان بنادر همچنین بیان کرد: یکی از پنل‌هایی که در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی برگزار می‌شود، ایمنی و امنیت دریایی است که با موضوع سانحه نفتکش سانچی نیز ارتباط خاصی دارد.

حق‌شناس ادامه داد: بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی در بندر اقیانوسی چابهار برگزار می‌شود، هر سال یکی از استان‌های دریایی میزبان این همایش است، بابت احیای سواحل مکران و منطقه چابهار و همچنین بندر اقیانوسی چابهار فعالیت‌های بسزایی انجام شده است که در سال جاری به دلیل آغاز فاز یک توسعه بندر چابهار و تأکیدات مسئولان و مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران، بندر چابهار انتخاب شد.

وی به امنیت بالا در خلیج چابهار‌ اشاره کرد و گفت:‌ این امنیت موجب جذب سرمایه‌گذار و مشوقی برای استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این بنادر است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این همایش صبح سه‌شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و با شعار «توسعه حمل‌ونقل دریایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی» آغاز می‌شود.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر افزود: در این همایش سه پنل تخصصی داریم که شامل «توسعه حمل‌ونقل دریایی با محوریت ایمنی و امنیت»، «لجستیک بندری و نقش بخش خصوصی در این حوزه» و «حفظ محیط‌زیست دریایی» است که همه اینها با مبنای توسعه سواحل ایران و همچنین سواحل مکران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها