با توجه به وجود نیروی کار و توانایی استان سیستان و بلوچستان در زمینه هنر سوزن‌دوزی در استان، همواره سعی شده از راه‌های مختلف از صنعتگران استان حمایت شود.‌ این حمایت‌ها در قالب آموزش، تولید و بازرگانی دنبال می‌شود .
کد خبر: ۱۱۱۶۴۶۵
لزوم حمایت از هنرمندان و صنعتگران

در بخش آموزش، دورههای کوتاه مدت رایگان در تمام شهرهای استان برگزار میشود و تاکید اصلی آموزشها هم بر هنر سوزندوزی است. چون یکی از رشتههای اصلی بویژه درمنطقه بلوچستان است و خود شامل زیر مجموعههای بلوچدوزی، خامهدوزی و... است. همچنین به صنعتگرانی هم که در این زمینهها فعال هستند و قبلا آموزش دیدهاند، آموزشهایی تحت عنوان «آموزش شاغلان صنایعدستی» ارائه میشود. در واقع در این دورهها آموزشهای به روزتر برای افزایش دانش و مهارت صنعتگران در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، آموزشهایی در رابطه با منابع رنگ، رنگبندی، برندسازی، بازاریابی و تبلیغات به صورت تخصصی برای شرکتکنندگان برگزار میشود.

در بحث حمایت از تولیدکنندگان نیز تمام فعالان در تولید صنایعدستی، بخصوص سوزندوزیهایی که دارای مجوز باشد، مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی قرار میگیرد. این حمایتها بیشتر در زمینه تسهیلات بانکی برای راهاندازی کارگاه، حمایت و آموزش برای تولید، عرضه محصول به بازار و شرکت در نمایشگاههای عرضه محصولات است. علاوه براین، بحث بیمه مشاغل نیز در حال پیگیری است.

در بحث بازرگانی نیز تلاش میشود تا زمینه عرضه محصولات صنعتگران علاوه بر نمایشگاههای داخلی در نمایشگاههای خارجی نیز فراهم شود.همچنین با فروشگاههای ثابت و برند نیز برای عرضه محصولات سوزندوزی با قیمت مناسب توافقاتی صورت گرفته است.

بازارچه صنایعدستی در شهر زاهدان نیز با سرمایهگذاری بخش خصوصی راهاندازی شده است. با برنامهریزی انجام شده و توافق میان صنعتگران و مدیران بازارچه قرار است تمام غرفههای باقیمانده این بازار نیز در خدمت صنعتگران قرار گیرد.

در سایر نقاط استان نیز باتوجه به قابلیتهایی که هر منطقه دارد، اقداماتی انجام شده است از جمله در 50 کیلومتری شهرستان نیکشهر بازارچهای در حال راه اندازی است که فاز یک این بازارچه 40 غرفه دارد.

به این ترتیب این غرفهها در اختیار صنعتگران این منطقه که بیشتر حصیرباف هستند، قرار میگیرد تا این محل به عنوان مرکز عمده حصیربافی در کشور معرفی شود.

محمدبهروز عیسیزهی

معاون صنایعدستی سیستان و بلوچستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها