رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به سودجویی برخی افراد از انتشار مطالبی در زمینه پیش‌بینی زلزله‌ها، گفت: زلزله قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان جلوی آن را گرفت، اما الله اکبر به پیشگویی‌هایی که اکنون صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۱۶۲۵۷
خسارت 10 هزار میلیارد تومانی زلزله در کرمانشاه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، اسماعیل نجار در همایش تخصصی پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین که امروز (چهارم بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه زلزله کرمانشاه واقعا حادثه‌ای تلخ و ناگوار بود، اظهار کرد: پس از وقوع این زلزله، توانستیم در فاصله نیم ساعت تا 45 دقیقه، شورای مدیریت بحران را به ریاست وزیر کشور و حضور اکثر اعضای عضو تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: بلافاصله ضمن اعلام آماده‌باش به تمام نیروها، گسیل امکانات کشوری به مناطق زلزله‌زده آغاز شد. خوشبختانه به دلیل مرزی بودن کرمانشاه، حضور نیروهای نظامی مانند ارتش و سپاه را در کرمانشاه شاهد بودیم که پس از وقوع زلزله، به سرعت وارد معرکه نجات زلزله‌زدگان شدند.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: وسعت زلزله کرمانشاه، هفت شهرستان و 1930 روستا را در بر گرفت و بزرگای این زمین‌لرزه بی‌سابقه در کشور 7.3 ریشتر بود. زلزله بم در ساعت 5 صبح رخ داد که زمان طلوع خورشید بود اما زلزله کرمانشاه ساعت 21:48:16 یعنی در تاریکی مطلق رخ داد.

نجار ادامه داد: بنابراین مناطق زلزله‌زده تا 9 ساعت پس از وقوع زلزله یعنی تا ساعت 7 صبح در تاریکی بودند و طبیعتا در این شرایط، برق این مناطق نیز دچار مشکل شد و باید با چراغ و ماشین و ابزار، روشنایی را برقرار می‌کردیم تا افراد سالم، مجروح و جانباخته را از زیر آوار خارج کنیم.

وی با بیان اینکه پایان عملیات نجات زلزله کرمانشاه ساعت 15 بعدازظهر روز بعد از وقوع اعلام شد، گفت: در این زمینه باید دست تک‌تک بچه‌های سپاه، ارتش، هلال احمر و مردم شریف را بوسید. واقعا انجام عملیات نجات در این زمان، رکوردی برای این حادثه بود.

معاون وزیر کشور، آخرین آمار مجروحان زلزله کرمانشاه را هفت هزار و 818 نفر عنوان و بیان کرد: دو بیمارستان در مناطق زلزله‌زده که باید مقاومت و هر کدام باید دو هزار مجروح را مداوا می‌کردند، نه تنها نتوانستند به بحث مداوا بپردازند بلکه بیماران بستری در این بیمارستان، خود مشکل دیگری در این شرایط بود.

نجار با بیان اینکه حدود 57 فروند بالگرد در عملیات انتقال مجروح و امداد و نجات در زلزله کرمانشاه به کارگیری شد، اظهار کرد: پس از وقوع زلزله، مجروحان این حادثه با آمبولانس یا بالگرد منتقل شدند و نزدیک به دو هزار مجروح به شهرهای تهران، همدان و سنندج انتقال یافتند.

وی عنوان کرد: روز اول وقوع زلزله کرمانشاه، تمام هم و غم ما بحث نجات و امداد بود که البته در این زمینه، مشکلاتی داشتیم که علل آن شناسایی شدند و برخی از این علل را تنها می‌توان خصوصی به افراد مربوطه گفت و از بخشی دیگر از آن به عنوان درس‌هایی از این حادثه در محافل مختلف نام برد.

معاون وزیر کشور با اشاره به برخی اظهارنظرها پیرامون امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاهی بیان کرد: در جریان امدادرسانی به زلزله‌زدگان شیعه یا سنی بودن افراد در مخیله هیچکس نگنجید و در این شرایط متأسفانه فردی گفت که شنیده است به اهل سنت در مناطق زلزله‌زده رسیدگی نمی‌شود که این حرف در واقع یک واگرایی از نظام است.

نجار تصریح کرد: با این همه معضلات و مشکلات، اکنون عده‌ای راه افتاده‌اند و زلزله‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و از این طریق بهره می‌برند چرا که تعداد مراجعات سایت اینترنتی آنها افزایش می‌یابد و اینگونه تبلیغات می‌گیرند و از محل این تبلیغات، اکنون حسابی سود کسب می‌کنند.

وی با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن وقوع زلزله ادامه داد: البته برای پیش‌بینی زلزله احتمالاتی وجود دارد. اما آیا تمام پیش‌لرزه‌هایی که تاکنون داشته‌ایم منجر به وقوع زلزله شده‌اند؟ پاسخ خیر است. البته در رابطه با زلزله بم، این تجربه را داشتیم که قبل از وقوع آن پیش‌لرزه‌هایی رخ داده بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران با طرح این سوال که آیا می‌توان وقوع هر زمین‌لرزه‌ای را به مردم اطلاع‌رسانی کرد، گفت: آیا می‌توانیم هر روز به مردم تهران که 10 میلیون جمعیت دارد بگوییم از خانه‌های خود خارج شوید؟ شب وقوع زلزله تهران به مردم گفتیم که هوشیاری خود را حفظ کنند و با زبان بی‌زبانی گفتیم تا جایی که ممکن است زیر سقف نمانند، چه چیز دیگری باید می‌گفتیم؟ در این شرایط مهران مدیری، عنوان کرد که آقای نجار به مردم گفت که "هوشیار بخوابید".

وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده، سالیانه یک میلیون زمین‌لرزه حدود دو ریشتری و پایین‌تر، 100 هزار زمین‌لرزه در حد سه ریشتری، 10 هزار زمین‌لرزه در حد چهار ریشتری، 1500 زمین‌لرزه در حد پنج ریشتری و 120 زمین‌لرزه در حد شش ریشتری در جهان رخ می‌دهد. همچنین سالیانه 18 زمین‌لرزه هفت ریشتری در دنیا رخ می‌دهد.

معاون وزیر کشور بیان کرد: باید بدانیم که جلوی وقوع زلزله را نمی‌توان گرفت. اما الله اکبر به پیشگویی‌هایی که اکنون در این زمینه صورت می‌گیرد! حرف ما همین است که واقعا نمی‌توان جلوی وقوع زلزله را گرفت.

نجار ادامه داد: در زلزله اگر دو میلیون نفر به صورت مستقیم تأثیر بپذیرند، به طور غیرمستقیم هشت میلیون نفر دیگر از زلزله تأثیر می‌پذیرند. اساس کار در بحث زلزله باید آموزش باشد. در شهر ازگله با وقوع زلزله هیچکس زیر سقف فوت نکرد و تنها شش نفر در روستاهای این شهر جان باختند.

وی با تأکید بر اهمیت لزوم استحکام و استاندارد بودن سازه‌ها، تصریح کرد: شما که می‌خواهید خانه‌ای 100 متری بسازید، 20 متر از مساحت آن را کم کنید و هزینه آن را به استحکام خانه اختصاص دهید. اگر هیچکس از مردم ازگله زیر سقف نمرد، به این دلیل بود که در ساخت منازل و ساختمان‌های این شهر، حداقل استانداردها رعایت شده بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: بر اثر زلزله کرمانشاه، ساختمان‌هایی بودند که زلزله بر آنها هیچ اثری نگذاشته بود اما خانه‌هایی مانند یک ساختمان سه طبقه نیز وجود داشت که کاملا فرو ریختند. بیایید از اکنون درست عمل کنیم و جانمایی سازه‌ها را درست انجام دهیم.

نجار افزود: آقایان نظام‌مهندسی بیایند و بر اساس قسمی که خورده‌اند، کار نظارت دقیق را انجام دهند. در برخی موارد می‌گویند که ما وظیفه‌ای نداریم. این وظیفه بر عهده چه کسی است؟ بیایید و بر اساس قسمی که خورده‌اید، بر احداث ساختمان‌ها نظارت دقیق داشته باشید.

نجار افزود: مسئولیت یعنی همین که همه تقصیر را گردن دیگری نیاندازیم. فکر می‌کنم که مجموع خساراتی که زلزله کرمانشاه بر جای گذاشت، بیش از 10 هزار میلیارد تومان بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها