توپ ۱۵۵ میلیمتری خودکششی رعد ۲ با قابلیت تحرک بالا و سامانه کنترل آتش اتوماتیک از جمله دستاوردهای صنایع دفاعی ایران در حوزه توپخانه‌ است.
کد خبر: ۱۱۱۵۸۰۷
ساخت ایران؛ توپ ۱۵۵ میلیمتری رعد-۲ +تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، یگان‌های توپخانه در اصل برای اجرای آتش سنگین و پشتیبانی از عملیات‌های یگان‌ها پیاده و سایر یگان‌ها و انهدام مواضع و استحکامات دشمن ایجاد شده‌اند.

از آنجایی‌که یگان‌های توپخانه قادر هستند از مسافت‌های دور از منطقه نبرد به اجرای آتش با حجم بالا علیه دشمن بپردازند، نقش موثری در پشتیبانی از یگان‌های عمل کننده در صحنه نبرد دارند.

در این بین کشورهای مختلف؛ متناسب با نیاز نیروهای مسلح خود اقدام به ساخت انواع سامانه‌های توپخانه‌ای می‌کنند و صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنا نبوده‌ است.

صنایع دفاعی کشورمان تاکنون موفق به ساخت انواع توپ‌های کششی و خود کششی متناسب با نیازهای متنوع نیروهای مسلح و با کاربردهای متفاوت شده‌ است که یکی از این دستاوردهای توپ 155 میلیمتری خود کششی رعد 2 است.

توپ‌های خودکششی، به گونه‌ای از توپ‌ها اطلاق می‌شود که بر روی یک شاسی شنی یا چرخدار سوار بوده و دیگر نیاز به حمل توسط به خودرو مجزا ندارند. از همین رو این توپ‌ها از قابلیت تحرک و جابجایی بالایی برخوردار هستند که یک ویژگی مهم برای آنها محسوب می‌شود.

در توپ 155 میلیمتری خودکششی رعد2، موتور در جلوی بدنه قرار گرفته و قسمت عقب جایگاه استقرار خدمه و مهمات این توپ است. رعد2 دارای 5 نفرخدمه شامل، راننده، توپچی، فرمانده و دو خدمه جهت بارگذاری مهمات است.

بدنه و برجک این توپ از آلیاژ تمام فولادی ویژه جوش داده شده، ساخته شده و فضای کافی برای خدمه فراهم می‌کند تا بتوانند آزادانه عمل کنند.

سیستم دستی و اتوماتیک اجرای آتش، پانل کنترل و نمایشگر فرمانده، تلسکوپ آتش مستقیم، سیستم دید در شب، سیستم محافظت nbc اتوماتیک، تجهیزات رادیویی ارتباط رقمی، جی پی اس (موقعیت یاب جغرافیایی)، سیستم دیجیتالی نشانگر وضعیت هوا، از جمله امکانات این توپ هستند.

از دیگر قابلیت‌های این توپ می‌توان به پایداری در هنگام آتش، اجرای آتش در زوایای مستقل، اجرای آتش سریع، سیستم کنترل آتش اتوماتیک و تحرک بالا اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها