دی‌ماهِ تقریبا خشک و کم‌بارشِ امسال، در حالی امروز به پایان می‌رسد و از فردا جای خود را به بهمن می‌دهد که یک سامانه خوب بارشی هم از شب گذشته از راه رسیده، مناطق زیادی از غرب کشور را فراگرفته و قرار است امروز دامن برف و باران خود را در استان‌های غربی و مرکزی پهن کرده و هم از نگرانی ما بکاهد و هم از خشکی و تشنگی زمین.
کد خبر: ۱۱۱۴۷۰۰
خداحافظی خیس دی‌ماه

به گزارش جامجم، در ماهی که گذشت؛ یعنی اولین ماه زمستان گرچه آسمان چندباری تپید و بارید و سفید و برفی شد؛ اما نه برف و بارانش آنقدر بود که تشنگی کوه و دشت و صحراهای خشکیده کشورمان را برطرف کند و نه وسعت و پراکندگیاش به اندازهای که به همه مناطق کشور از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق خود را برساند.

دیماه و این همه خشکی و بیبارشی آنقدر نگرانکننده بود و هست که در بسیاری از مناطق ایران بویژه استانهای خشکی چون خراسان جنوبی و قم که در سال جاری و تاکنون برف و باران به خود ندیدهاند، مردم دست به دعا شده و پشتسر ریش سفیدانشان به استغاثه و نماز باران ایستادند تا بلکه پای رحمت الهی و برف و باران را به زمین و اراضی کشاورزیشان باز کنند. البته اطلاعیههای آب و نیرو درخصوص به صدا در آمدن آژیر قرمز در 96 سد کشور به دلیل کاهش شدید دبی آب آنها یا هشدارهای هواشناسی مبنی بر فقر شدید باران در هشت استان کشور شامل تهران، خوزستان، زنجان، فارس، مرکزی، هرمزگان و خراسانهای رضوی و شمالی و جنوبی، عامل دیگری بود برای تشدید نگرانی مردم و مسئولان و متوسلشدن به خدای آسمانها برای ترحم بر زمین و زمینیان.

آغاز بارشها

حالا گویا دل آسمان به رحم آمده، دست از خساست و سنگدلی برداشته و به ابرهایش حکم کرده ببارند و زمین تفتیده ایران را (برای زمانی حتی نه چندان بلند)، خیس و بارانی کنند، چراکه اطلاعیههای پیشین هواشناسی هم به بارشهایی اشاره کرده که روز جمعه و شنبه، آسمان حدود نیمی از کشور را فرامی گیرند و البته بیشتر بار خود را در نیمه غربی کشور بر زمین خواهند گذاشت. در همین راستا و آ نطور که یکی از اطلاعیههای هواشناسی کشور پیشبینی کرده بود، سامانه بارشی از عصر دیروز جمعه وارد کشورمان شده و طی همین روز سوغاتی از برف و باران و کاهش دما و باد به نسبت شدید، برای استانهای آذربایجانغربی و آذربایجانشرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات زاگرس در شمال خوزستان و مناطق کم ارتفاع و جلگهای خوزستان به همراه آورده است.

این سوغاتی دلچسب و گوارا خوشبختانه امروز (شنبه 30 دیماه) هم کام مردم 22 استان شامل آذربایجان غربی و آذربایجانشرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، پارهای از مناطق اصفهان، مرکزی، شرق خوزستان و ارتفاعات زاگرس در شمال این استان و شمال غرب فارس، ارتفاعات البرز در استانهای تهران، البرز و سمنان، مناطق جلگهای گیلان، مازندران و گلستان و شرق بوشهر را شیرین خواهد کرد.

استانهای خشک فردا منتظر باشند

درهمین حال، مردمان استانهای خشک و بی بارش شرق کشورمان هم از فردا (یکشنبه اول بهمن) طعم زلال و گوارای بارشهای زمستانه را خواهند چشید و شاهد اجابت نماز و دعا و استغاثهشان خواهند بود، چراکه گفته شده عمده فعالیت این سامانه در نیمه شرقی کشور و از روز یکشنبه خواهد بود.

این بارشها کاهش دما را هم در نقاط مختلف به همراه داشته و جادههای کشور را لغزنده خواهد کرد، به همین خاطر رعایت ایمنی و همراه داشتن زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی برای تردد در جادههای کوهستانی شمال غرب، غرب و شمال کشور توصیه شده است.

خبرخوش برای تهران

البته احد وظیفه، مدیرکل پیشبینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفته که علاوه بر این سامانه بارشی که مناطق غرب، شمالغرب، جنوبغرب و زاگرس مرکزی را تحت تاثیر قرار میدهد و سبب افزایش ابر، وزش باد شدید، بارش باران و برف و به تدریج کاهش دما میشود، به سبب افزایش سرعت وزش باد روی عراق، پدیده گردوخاک و کاهش کیفیت هوا نیز در برخی نقاط غرب و جنوبغرب پیشبینی میشود.

این مسئول ضمن اشاره به خروج این سامانه بارشی از مرزهای شرقی کشورمان از ظهر روز دوشنبه، یک خبر خوش هم برای پایتخت نشینان داشته که چیزی نیست جز وزش باد شدید و بارش برف در تهران.

وظیفه در این خصوص یادآور شد که آسمان تهران امروز ابری بوده و در بعضی ساعات شاهد بارش باران و برف همراه با وزش باد و در اواخر وقت کاهش ابر و وزش باد شدید خواهد بود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها