این طبیعی است که فیلم هرکسی به بخش مسابقه ورود نکند، فیلمساز ادعا می‌کند که فیلمم خوب بود و در حق آن اجحاف شده است. برای همین است در هر جشنواره‌ای غیر از بخش مسابقه، بخش‌های دیگری نیز برای دیده شدن و مورد قضاوت قرار گرفتن وجود دارد، به این شکل است که حاشیه‌ها کمتر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۳۹۲۱
انتظار فیلم اولی ها برای تدبیر

سیاستگذاران جشنواره فیلم فجر حتی به بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) و جنبی نیز رحم نکردند! مثل روز روشن است ترس از قضاوت شدن دارند، ترس از این‌که هیات انتخاب زیر سوال قرار بگیرد. مردم ما بسیار هوشمند و با سواد هستند و بهتر از همه می‌توانند سره را از ناسره جدا کنند.

این همه ترس از فیلم اولی‌ها برای چیست؟! آیا واقعا فیلم اولی‌ها شاخ دارند که خواستند شاخ آنها را بشکنند؟!

فیلم اولی‌ها جریان‌ساز هستند، اولی‌ها سر نترس دارند، بینش به روز دارند، جوانه هستند، شاخ و برگ این تنه سینما هستند، بی‌آلایش و مظلوم هستند، به سختی قد کشیدند و با هزاران ملامت و بردباری فیلم ساختند. اینان آینده این سینما هستند؛ با انرژی زیاد و رویکردی نوین .

به نظر شخصی من هرچند تصمیمات گرفته و برنامه‌ریزی‌ها برای این دوره جشنواره فیلم فجر انجام شده است، اما باز می‌توان برای به راه انداختن بخش نگاه نو و بخش جنبی تجدید نظر کرد.

نکته دیگر قابل تاکید این‌که ما در ایران جز جشنواره فجر، جشنواره گسترده دیگری نداریم، داریم؟ وقتی فیلمساز ببیند که فیلمش دیده نمی‌شود، قطعا برای دیده شدن به جشنواره‌های دیگر رو می‌آورد و آرام آرام کدهای آنوری‌ها را دریافت می‌کند. و زمانی که توسط آنها به آغوش کشیده می‌شود، در نهایت بیشتر سعی می‌کند تا فیلمی بسازد که آنوری‌ها خوششان بیاید.

همانا یک تصمیم و یک تدبیر و یک مدیریت پخته می‌تواند بستری مناسب برای فیلمسازان باشد؛ همان‌قدر هم تصمیم و تدبیر «غلط» می‌تواند مرگ خاموش یک فیلمساز را رقم بزند.

رحیم طوفان / کارگردان سینما

* گفتنی است رحیم طوفان از جمله فیلمسازانی است که فیلم اول او «یک کیلو و بیست‌و‌یک گرم» با بازی سعید آقاخانی و لیلا زارع، راهی به بخش سودای سیمرغ سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر پیدا نکرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها