جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان، راه‌های حل مشکلات کشورهای اسلامی را بررسی می‌کند

جهان اسلام؛ اسیر انفعال دولتمردان اسلامی

سال‌هاست جنایات فجیعی علیه مسلمانان در حال شکل‌گیری است و اختلافات که بخش اعظم آن ناشی از سیاست‌های تفرقه‌افکنانه قدرت‌های اسلام ستیز است، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و گرفتاری‌های جهان اسلام محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۳۷۷۹
جهان اسلام؛ اسیر انفعال دولتمردان اسلامی

متاسفانه بهرغم همه مشترکات و هماندیشیها، سیاستهای تفرقهافکنانه برخی قدرتها باعث شده جنایات گستردهای علیه مسلمان در نقاط مختلف جهان شکل گیرد و این اقدامات در حالی رو به گسترش است که هیچگونه واکنش موثری از سوی کشورهای مدعی در جهان اسلام صورت نمیگیرد.

در حالی که طی دهههای اخیر، تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهان، سرعت روزافزونی یافته و تأثیر گستردهای بر تمام شئون زندگی بشر گذاشته، ضرورت وحدت و اتحاد مسلمین در این عرصهها، برای تعالی و عظمت جهان اسلام یک ضرورت حیاتی محسوب میشود، ولی متاسفانه ممالک اسلامی هر چند بر ضرورت این عامل حیاتی واقف هستند، اما به دلایل مختلف بعضا به مجری سیاستهای غرب تبدیل شدهاند.

حال بحث براین است؛ در این شرایط که بسیاری از دولتهای اسلامی، سرسپرده کشورهای غربی هستند و هیچ حساسیتی نسبت به مسائل اصلی جهان اسلام از جمله موضوع فلسطین یا میانمار و یمن ندارند چه عواملی باعث نزدیکی و وحدت مسلمین و جامعه اسلامی و چه عواملی موجب جدایی مسلمین و ایجاد نفاق و تفرقه در آنان میشود. بر این مبنا نمایندگان مجلس معتقدند کشورهای اسلامی باید از تمام ظرفیت چانهزنی خود درخصوص رسیدگی به وضعیت مسلمانان در محافل بینالمللی استفاده و با بهرهگیری از مشترکات، از تشتتهایی که منجر به بهرهبرداری کشورهای مداخلهگر میشود جلوگیری کنند.

مسلمانان باید به تعالیم اسلامی نگاه کنند

مسعود گودرزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخصوص حل مشکل جهان اسلام و استفاده از ظرفیتهای موجود کشورها با اشاره به اینکه متاسفانه جهان اسلام در سالهای اخیر دچار تشتتهای سیاسی شده، معتقد است در برخی کشورها شاهد الگو و تفکرات جدیدی هستیم که چهره خشنی از اسلام را به نمایش گذاشته است و هیچگونه نزدیکی با قرائتهای اسلامی ندارد، از این رو جهان اسلام برای اینکه بخواهد به وحدت و تعامل سازنده برسد باید یک قدم به عقب برگردد و نگاهی به ریشههای ورود این قرائتهای جعلی و بیاساس داشته باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه قرائتهای جدید، خیرخواه جهان اسلام نیست تاکید کرد که رافت و نگاه جهانی و بینش انسانی در دین اسلام مورد توجه است، اما برخی کشورهای استکباری در تلاش هستند به این بینش ضربه بزنند و همگرایی کشورهای اسلامی را ضعیف کرده تا نتوانند با هماهنگی و همکاری از ظرفیتهای جهان اسلام استفاده حداکثری کنند، بنابراین در این زمینه اقدامات تخریبی انجام میدهند.

نماینده ممسنی با یادآوری این نکته که برگزاری کنفرانسهای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی فرصتی است که ملتهای اسلامی بیپرده مشکلات جهان اسلام را بدون متهم کردن دیگران و پیدا کردن مقصر بیان کنند، خاطرنشان کرد: قطعا کشورهای اسلامی میدانند که تفکرات تخریبی نشات گرفته از کشورهای خارجی است.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای اسلامی، مجری طرحهای کشورهای خارجی هستند، تاکید کرد این کشورها در زمین کشورهایی بازی میکنند که نقشه انشقاق کشورهای اسلامی را کشیدند و به همین دلیل برگزاری اجلاسها و کنفرانسهای اسلامی فرصتی است تا به این موضوعات پرداخته شده و جلوی متغیرهای مزاحم گرفته شود.

گودرزی یادآور شد که این نشستها فرصتی است تا مناسبات فرهنگی کشورهای جهان اسلام بر اساس تعالیم دینی با یک مخرج مشترک از علایق و گرایشهای سیاسی و مذهبی که در جهان اسلام وجود دارد به گونهای تعریف و ترسیم شود که خدای ناکرده به ارزش ها، تقدسات و مناسبات فرهنگی در کشورهای متفاوت جهان اسلام، لطمهای وارد نشود.

نماینده ممسنی برگزاری اجلاس کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی را فرصتی برای شناخت ظرفیتهای جهان اسلام عنوان کرد تا بتواند برنامه توسعه کشورهای اسلامی را تعریف کند. وی در عین حال یادآور شد که بسیاری از برنامههای توسعهای جهان امروز برگرفته از تعالیم اسلام است که به نظر میرسد با تحولات جدید و فناوری روز باید کشورهای اسلامی ظرفیت خود را در خدمت توسعه اقتصادی و حوزه سیاسی قرار دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اظهار امیدواری از اینکه در پی نشستهای مشترک فرصتی به دست آید که همگرایی بین کشورهای مسلمان ایجاد شود تا بتواند در تصمیمات متخذه جهان اسلام اثرگذاری داشته باشد، خاطرنشان کرد که بهرهمندی از ظرفیتهای پارلمانی برای حل مشکلات جهان اسلام قطعا به عنوان رکنی از ارکان نظام سیاسی، میتواند در وضع قوانین و ایجاد رویه و مبادلات بین کشورها نقش موثری داشته باشد.

باید به کرامت شهروندان مسلمان توجه و پافشاری شود

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه جهان اسلام باید مسائل اساسی خود را از مسائل فرعی جدا و برای آن راهکار مشترک پیدا کند، عقیده دارد که باید توجه شود برخی قدرتهای اسلامی هماکنون ابزار دست کشورهای قدرتمند شدهاند تا از ثروت جهان اسلام به نفع خود بهرهبرداری کنند که باید براین اساس جهان اسلام هوشیارانه عمل کرده و مسیر خود را تغییر دهد.

نماینده محلات با اشاره به اینکه دخالتهای استکبار جهانی در جای جای جهان اسلام باید مورد توجه باشد، خاطر نشان کرد گروههایی که ساخته و پرداخته کشورهای غربی هستند و چهره دین مقدس اسلام را در افکار عمومی خشن معرفی کردند، باید افشاگری شوند و با آنها مقابله شود و در این رابطه تصمیمی مشترک گرفته و اعلام شود که چنین رفتارهایی مورد تائید مسلمانان نیست.

وی با یادآوری اینکه امروز مسلمانکشی باب شده تا ثروت بین نسلی جهان اسلام از میان برداشته شود، تاکید کرد برای مقابله با این هدفگذاریها باید انسجام درونی جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد و با رسمیت شناختن یکدیگر در کنار خدا و دین مشترک برای ساختن جهان اسلام به میدان بیاییم. البته جهان اسلام آنچنان دچار جنگ و تفرقه شده که از سازندگی کشورهای اسلامی غفلت شده، لذا باید به کرامت شهروندان مسلمان توجه و پافشاری شود.

میدان دادن به جریانهای مختلف ایجاد شکاف میکند

نصرالله پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خصوص وحدت جهان اسلام باید ارتباط عاطفی بین علما، بزرگان و مسئولان کشورها و جهان اسلام که در لایههای مردمی جامعه وجود دارند، بهره گرفته شود یادآورشد، این افراد بزرگترین سرمایهای هستند که میتوانند چنین موضوعی را پیگیری کنند.

نماینده مشهد با تاکید بر اینکه در مسیر رسیدن به وحدت جهان اسلام باید روی ایجاد تعاملات، رفتارها و ایجاد دفاتردوستی و ارتباط عاطفی ملتها کار شود، خاطر نشان کرد کشورهای اسلامی ظرفیتهای متعدد،منافع مشترک و رفتارهای دیپلماتیک مشترکی میتوانند داشته باشند که با کمک گروههای دوستی و تعاملاتی از این سطح میتوان نسبت به تقویت آن امیدوار بود. وی ارتباط دانشگاه، علصما، گروههای سنی و جوانان را در همگرایی جهان اسلام موثر دانست و یادآور شد، جریانات استکباری در تلاش هستند که اختلافات مذهبی را رشد داده و بزرگنمایی کنند که باید دقت شود در میدان آنها بازی نکنیم و از میدان دادن به جریانهای مختلفی که ایجاد شکاف میکنند، پرهیز کنیم. نماینده مشهد تاکید کرد، اختلافات مذهبی نه تنها فرصتها را از کشورهای مسلمان میگیرد بلکه تهدیدات بزرگی را متوجه کل جهان اسلام خواهد کرد.

غرب با اسلامهراسی پروژههای خود را جلو میبرد

اصغر مسعودی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جهان اسلام از ظرفیتهای بسیار گستردهای در دنیای امروز برخوردار است، ولی متاسفانه از این ظرفیتها استفاده نکرده، یادآور شد که مسلمانان تمدن بزرگ اسلامی را رقم زدند و بسیاری از علوم در غرب، محصول تلاش دانشمندان اسلامی و ایرانی است اما متاسفانه از این تمدن بزرگ فاصله گرفته ایم و جهان غرب با تفرقه در میان مسلمانان به دنبال رسیدن به اهداف خود از این مسیر است.

نماینده نیریز مهمترین مشکل مسلمانان و جهان اسلام را تشتت و اختلاف عنوان و تاکید کرد، مهمترین ابزار غلبه بر مشکلات، وحدت و توجه به مشترکات از جمله کتاب مشترک، سیره پیامبر است که میتواند نقش مهمی در رسیدن به یک امت واحده و آرمانی داشته باشد.

وی درکنار این ویژگی اساسی، استفاده از ظرفیتهای مجامع و کنفرانسها را تاثیر گذار دانست و خاطر نشان کرد، اندیشمندان در کنار دولتمردان و کسانی که سیاست جهان اسلام را به دست گرفتند، باید از این ظرفیت برای حل مشکلات میان خود بهره ببرند و تلاش کنند بهرغم برخی اختلافات به یکدیگر نزدیک شوند.

مسعودی تاکید کرد، امروز متاسفانه بحث اسلام هراسی بشدت از طرف غرب درحال پیگیری است و با تشکیل گروههایی مثل داعش، پروژه اسلام هراسی را رغم میزند و جنایاتی را به اسم اسلام راستین مرتکب میشود، بنابراین با استفاده از ظرفیت ملت باید برای حل این مشکل جهان اسلام گام برداریم که بهرهگیری از ظرفیت بین المجالس اسلامی میتواند تاثیر بسزایی در کاهش اینگونه پروژهها داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه برخی کشورهای استکباری با نفوذ در کشورهای مرتجع منطقه، آرمانهای غرب را در این کشورها حاکم کردند تاکید کرد، وظیفه متفکران جهان اسلام این است که مردم را توجیه کنند تا تمدن بزرگ آنها را تبیین کرده و نقشه دشمنان کشورهای اسلامی را برای مردم روشن کنند. وی یادآور شد: متاسفانه دشمنان برای اینکه زیر بنای اقتصادی خود را تقویت کنند، تفرقه ایجاد میکنند و مسلمانان را به جان هم میاندازند تا بازار سلاح خود را گرم کنند، لذا باید نقشههای دشمنان برای مردم تبیین شود و مردم بدانند اگر اندیشه و سیره پیامبر را عمل کنند، سعادتمند میشوند.

فاطمه امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها