محمدرضا عبدالملکیان، دبیر کنگره شعر نوی ایران اعلام کرد اگر مشکل خانه نیما یوشیج در تهران حل نشود و از آن حفاظتی صورت نگیرد ما آن را با استمدادی که از شاعران در کشور خواهیم گرفت خریداری می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۱۳۵۰۵
شاعران خانه نیما را می‌خرند

محمدرضا عبدالملکیان، دبیر کنگره شعر نوی ایران در گفتوگو با فارس، پیرامون حواشی ایجادشده درباره خانه نیما یوشیج در تهران که از لیست میراث فرهنگی خارج و مبدل به ویرانهای شده است، گفت: اطلاعات پراکنده نشان میدهد مشکل این خانه آن است که مالک جدید آن مشخص شده، اما تکلیف خانه روشن نیست!

وی افزود: میراث فرهنگی ظاهرا این خانه را حدود 20 سال پیش در لیست خود ثبت کرد، ولی اقدام خاصی برای چگونگی بهرهبرداری از آن انجام نداد. ظاهرا قرار بود شهرداری این خانه را خریداری کند که تاکنون این اتفاق رخ نداده و مالک در طی این مدت بلاتکلیف مانده است!

عبدالملکیان با اشاره به اینکه صاحب ملک از مجاری قانونی و با توجه به مشخص نبودن تکلیف خانه، اقداماتی را صورت داده، گفت: مالک از مجاری قانونی موفق میشود خانه را از لیست میراث فرهنگی خارج کند و چون این ملک در حال حاضر شخصی محسوب میشود، مالک میتواند به هر نحوی که بخواهد در باره آن تصمیم بگیرد! در چنین شرایطی، نباید فراموش کرد که این خانه یکی از گرانبهاترین سرمایهها و میراث فرهنگی ادبیات معاصر و ایران زمین محسوب میشود؛ به هر حال، نیما بنیانگذار مهمترین جریان شعر معاصر ایران است که امروز بیش از نیمی از شعرای کشور از دستاوردهای او استفاده میکنند.

این شاعر در ادامه ضمن تأکید بر این مطلب که خانه نیما برای شعر و فرهنگ ما بسیار مهم شمرده میشود و باید آن را به هر نحو ممکن حفظ کنیم تصریح کرد: «من محمدرضا عبدالملکیان دبیر کنگره شعر نوی ایران از همین جا اعلام میکنم: اگر مشکل خانه نیمایوشیج در تهران، مشکل تهیه پول برای خرید آن است، ما با استمداد از شاعران سراسر کشور و علاقهمندان شعر و فرهنگ ایران زمین، به هر نحو ممکن، پول خرید آن را فراهم میکنیم.»

عبدالملکیان افزود: از آنجا که بیش از 30 هزار شاعر دارای کتاب منتشر شده و حدود 100هزار شاعرفعال کشور، هنوز صاحب یک سقف و سرپناه و یک تشکل سراسری نیستند، خانه نیما مناسبترین گزینه برای شکلگیری خانه شاعران ایران است.

دبیر کنگره شعر نوی ایران ضمن اشاره به اینکه تا جایی که مطلع هستم، جلالآل احمد این خانه را ساخته است، گفت: در آن روزگار، جلال دو قطعه زمین را ظاهرا از طریق اوقاف تهیه و در این منطقه (که آن ایام بیابانی بوده) تهیه میکند، یکی را برای خود و دیگری را برای نیما میسازد، سپس چندین و چند سال، نیما و جلال در همین دو خانه همسایه میشوند. از سرنوشت این خانه پس از نیما اطلاع چندانی ندارم، اما به دلیل آن که پدر شعر نوی ایران سالهای آخر عمرش را در همین خانه سکونت داشته، این ملک باید به عنوان یک میراث فرهنگی گرانقدر، برای شعر، شاعران و فرهنگ ایران باقی بماند.

گفتنی است، در این راستا به تازگی کمپینی از سوی دوستداران و شاعران برای حفاظت از این خانه تشکیل شده است. جمعآوری امضا برای جلوگیری از تخریب خانه نیما یوشیج (پدر شعر نوی ایران) در تهران و پیگیری بازسازی و تبدیل آن محل به «خانه شعر معاصر ایران» با همراهی شاعران و هنرمندان و تمامی علاقهمندان به نیما عنوان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها