نفت خام برنت نوعی نفت خام سبک است که یکی از مهم‌ترین مراجع قیمت‌گذاری نفت خام در بازار بین‌المللی به حساب می‌آید.
کد خبر: ۱۱۱۲۶۸۸
تفاوت نفت برنت و وست تگزاس

نفت خام برنت دریای شمال، یکی از شناخته شده‌‌ترین شاخص‌‌های نفت خام است که به عنوان مبنای قیمت‌‌گذاری بسیاری از انواع نفت خام در بازارهای جهانی نفت به کار برده می‌‌شود.

برنت نام یک میدان نفتی بزرگ در دریای شمال است که در اقیانوس اطلس و در قاره اروپا واقع شده است. نفت برنت از نوع نفت خام سبک است و گزینهای مناسب برای تولید بنزین، گازوئیل و نفت سفید به حساب میآید.

مقدار گوگرد نفت برنت بیش از نفت وست تگزاس اینترمدیت و کمتر از نفت اوپک است. به همین دلیل به طور کلی قیمت این نوع نفت کمتر از قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت و بیشتر از قیمت نفت اوپک است. هر چند عوامل دیگری در تعیین قیمتهای روزانه نفت خام ممکن است دخیل باشد که خلاف این را نشان دهد. اما نفت وست تگزاس اینترمدیت (West Texas Intermediate) نوعی نفت است که به عنوان محک یا شاخص برای قیمتگذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده میشود. دلیل اصلی این نامگذاری آن است که این نفت سبک در غرب تگزاس استخراج میشود.

در بحثهای رسانهای بازار نفت گرایشی وجود دارد که میخواهد قیمتهای نفت وست تگزاس اینترمدیت (دبلیو.تی. آی) را با بهای جهانی نفت گره بزند.

بیش از 130 نوع نفت خام وجود دارد و در میان آنها، تنها نفت برنت، مخلوطی است از انواع نفت‌‌های خام دریای شمال. برنت برای قیمتگذاری دوسوم نفتهای خامی که در جهان مبادله میشود، مورد استفاده قرار میگیرد. اما دبلیو.تی. آی عمدتا برای قیمتگذاری نفتی که در آمریکا مصرف میشود، به کار میرود. چه چیزی این دو نوع نفت خام را بسیار ویژه میکند و در نگاه رسانهها حتی وست تگزاس اینترمدیت را مهمتر جلوه میدهد؟

همه انواع نفت خام نمیتوانند پایه یا شاخص دیگر انواع نفت خام باشند. تنها سه نوع نفت خام است که به دلیل کیفیت و محل آنها چنین ویژگیای دارند که عبارتند از وست تگزاس اینترمدیت، برنت و فاتح دبی.

وست تگزاس اینترمدیت و برنت، جزو نفت خامهای سبک و شیرین هستند که به دلیل سهولت نسبی پالایش، مطلوبترین نوع نفت خام هستند. شیرین به آن معناست که این نوع نفتها دارای گوگرد اندکی هستند. در مقابل آن، نفتهای ترش قرار دارند. همچنین سبک بدان معناست که این نوع نفتهای خام در قیاس با آب دارای وزن مخصوص پایینتری هستند یا چگالی آنان کمتر است. در مورد نوع نفتهای خام سنگین عکس این وضعیت صادق است. انجمن نفت آمریکا (ای پی آی) نفت خام سبک را نفتی تعریف میکند که وزن مخصوص آن 3/31 درجه یا بالاتر است. اگر وزن مخصوص یک نوع نفت خام یا ثقل ای پی آی آن بیش از عدد 10 باشد، سبکتر است و در آب به حالت شناور درمی آید. با این حال، نفت خام نمیتواند چندان سبک باشد.

علل برجسته شدن نفت وست تگزاس در رسانههای جهان

نخست این که وست تگزاس اینترمدیت با کیفیتترین نفت خام موجود جهان است. نفت خام تاپی مالزی در جای دوم قرار دارد. حتی گوگرد این نوع نفت خام کمتر است اما ثقل ای پی آن ان بیش از 45 است.

دوم این که شفافیت و فراوانی دادهها درباره قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و بنیادهای ضروری عرضه و تقاضای آن، دبلیو.تی.آی را اغلب به نفت شاخص برتر تبدیل میکند. برای مثال، دادههای مربوط به ذخایر نفت خام برنت کمتر در دسترس عموم قرار دارد، در حالی که ذخایر نفت خام وست تگزاس اینترمدیت توسط اداره اطلاعات انرژی (آمریکا) به صورت هفتگی اعلام میشود.

سوم این که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت پایه نفت خامی است که در آمریکا مصرف میشود. آمریکا بزرگترین مصرف‌‌کننده نفت خام جهان است و 25 درصد تقاضای جهانی نفت به این کشور تعلق دارد.

چهارم این که وست تگزاس اینترمدیت بیشترین قراردادهای مبادله نفت خام آتی را در جهان به خود اختصاص میدهد. سال 2008 تنها در بازار مبادله نیویورک (نایمکس) 134 میلیون و 674 هزار و 264 قرارداد مبادله نفت خام تحویل آتی مبادله شد در حالی که این میزان در باره نفت خام برنت در بازار آی سی یی در لندن 68 میلیون و 368 هزار و 208 مورد بود.

وست تگزاس اینترمدیت بزرگترین بازار نفت کاغذی جهان را از نظر حجم مبادله داراست و از این نظر از نفت خام برنت بسیار جلوتر است. سایر نفتهای خام مانند نفت خام ترش اورال، فاقد بازارهای کاغذی دارای نقدینگی کافی هستند و عمدتا در بازارهای فیزیکی مبادله میشوند که جمعآوری دادهها در مورد قیمتهای تک محموله آنها بر یک مبنای زمانی منظم دشوار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها