جمعه شب جلسه ای در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد که هدف آن محکوم کردن ایران به خاطر حقوق بشر بود اما نتیجه جلسه چیز دیگری از آب در آمد، اعلام حمایت اعضای شورای امنیت از برجام!
کد خبر: ۱۱۱۱۰۳۵
روایت تصویری از تنهایی نماینده آمریکا در جلسه شورای امنیت (عکس نوشت)

به گزارش جام جم انلاین در این گزارش، روایتی تصویری تشریحی از آنچه در جلسه شورای امنیت گذشت را مشاهده می کنید:

سفیر قزاقستان در شورای امنیت که به تازگی ریاست این شورا را برعهده گرفته گفت از نظر کشورش اعتراضات ایران "یک مساله داخلی" این کشور است. او همچنین بر لزوم پای‌بندی به توافق هسته‌ای (برجام) تاکید کرد و از ایران خواست که به خواسته‌های گروه‌های سیاسی در داخل این کشور توجه کند.
نماینده کویت در این جلسه گفت دولتش وقایع ایران را دنبال می‌کند و از کشته شدن شهروندان و همین طور نیروهای نظامی متاسف است. کویت بر نقش دیپلماسی و راه‌حل دیپلماتیک برای این بحران تاکید دارد و همچنین حق حاکمیت و ثبات ایران را مهم دانست.

دستیار دبیرکل سازمان ملل هم گزارشی از اتفاقات داد و گفت ناارامی ها پایان یافته است.

نماینده اتیوپی در شورای امنیت با موضعی متفاوت سخنان خود را آغاز کرد و همزمان با اشاره به اعتراضات در ایران جایگاه شورای امنیت برای بررسی این موضع را مورد سوال قرار داد.

نماینده لهستان بر احترام به آزادی بیان و رعایت حقوق بشر تاکید کرد و تقاضا کرد میان معترضان و حکومت ایران گفتگو شکل گیرد. نماینده لهستان همزمان به نقش مهم ایران در تحولات خاورمیانه اشاره کرد و خواستار ورود سازنده تهران در جهت ثبات و صلح در این منطقه شد.

نماینده گینه در شورای امنیت هم چون سایر سفرای حاضر ایران را دعوت به رعایت قوانین جهانی حقوق بشر در برخورد با معترضان کرد.

نبنزیا نماینده روسیه در سخنان نسبتا مفصل خود موضوع ناآرامی‌های ایران را مساله داخلی این کشور خواند و با اشاره به تظاهرات و ناآرامی‌های اخیر در داخل آمریکا و برخورد پلیس با معترضان گفت نباید چنین مسایلی به شورای امنیت آورده شود.

سفیر چین همچنین به مساله سوریه هم اشاره کرد و سپس با اشاره به موضوع ایران گفت شورای امنیت نباید وارد مسایل داخلی ایران شود و ورود شورای امنیت به این حوزه مناسب و برمبنای شرح وظایف آن نیست.

نماینده هلند سخن گفت و در سخنانی مشابه ضمن تاکید بر اهمیت رعایت حقوق‌بشر از سوی حکومت ایران، با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰ نفر در جریان این اعتراضات، از ایران خواست که با ناقضان حقوق بشر مقابله کند و همچنین دسترسی مردم این کشور به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت را که در روزهای اخیر و پس از تداوم اعتراضات محدود شده است، مهیا کند.

نماینده سوئد تاکید کرد که روابط این کشور با ایران همواره مسایل حقوق بشر را در کانون توجه خود داشته است.

او گفت در عین حال ایران نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد و یک کشور مهم و تاریخی است، اما ایران نگرانی‌های امنیتی خود را از طریق راه‌هایی پیگیری می‌کند که به تنش منطقه‌ای منجر می‌شود.

نماینده فرانسه تاکید کرد هر تغییری در ایران باید از طرف خود مردم ایران و در داخل این کشور شکل گیرد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، مدعی شد در سال ۱۳۸۸ جهان از معترضان در ایران حمایت نکرد، اما این بار که مردم ایران خود به اراده خود اعتراض می‌کنند، آمریکا کنار آنها می‌ایستد.

غلامعلی خوشرو سفیر ایران در سازمان ملل به هیلی اینطور پاسخ داد: قلدرمآبی آمریکا در سازمان ملل متحد تاریخچه ای طولانی دارد، اما نمونه فعلی، یعنی امور کاملا داخلی یک ملت، یک مورد مضحک است. این مورد، یعنی اعتراضاتی که دولت ایران با آنها با نهایت احترام به حقوق معترضین برخورد کرده و به رغم وجود افراد نفوذی خشن و تشویق نیروهای خارجی از جمله رئیس جمهور آمریکا، از همه طرق کوشیده تا به شکل مسالمت آمیز به آنها رسیدگی کند، موضوعی نیست که بتواند در مهم ترین ارگان سیاسی جهان به بحث گذاشته شود.

وی افزود: بسیار طنزآمیز به نظر می رسد که کشوری که رییس دولت آن حامی تخریب گران در ایران شده است از نماینده خود در سازمان ملل خواسته این موضوع را به سازمان ملل بیاورد کسی که خودش نیز تاریخچه ای از سخنان جاهلانه و خصمانه علیه کشور من دارد این موضوع را برای بحث به شورای امنیت بیاورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها