مایکل مولن، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، می‌گوید ایالات متحده به جنگ هسته‌ای با کره شمالی نزدیک‌تر از همیشه است و او در حال حاضر شانسی برای حل دیپلماتیک این بحران نمی‌بیند.
کد خبر: ۱۱۱۰۹۹۷
آیا آمریکا به کره شمالی حمله می‌کند؟

مولن در مصاحبهای با شبکه ایبیسی هشدار میدهد که سخنان تحریکآمیز دونالد ترامپ که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را نشانه رفته، نشان میدهد که او احتمالا رویکرد تهاجمیتری در مبارزه با برنامه تسلیحات هستهای کره شمالی به کار بندد. مولن میگوید: من فقط بیشتر تمایل دارم در طول زمان ببینم که لفاظیها ظاهرا به رئیسجمهور محدود میشود و جیمز ماتیس وزیر دفاع، هربرت مکمستر، مشاور امنیت ملی و جان کلی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید تلاش میکنند ترامپ را از دنبال کردن تهدیدات بیشتر بر حذر دارند که هر چه بیشتر بر بحران و «آتش وخشم» (نام کتابی که بتازگی درباره ترامپ در ایالات متحده منتشر شده و نظرها را به خود جلب کرده است) میافزاید. در واقع، نگرانی من این است که ترامپ تا چه زمانی میتواند نصایح مشاوران امنیت ملی خود را که برخلاف غرایز رئیسجمهور موضع میگیرند، نادیده بگیرد.

از طرف دیگر، رهبر کره شمالی با اشاره به تهدید جنگ در سخنرانی روز سال نو عنوان کرد: «ما یک ملت هستهای مسئول و صلحطلب هستیم و تا زمانی که هیچ تجاوز علیه ما وجود نداشته باشد قصد نداریم از توان هستهای استفاده کنیم. ایالات متحده نمیتواند به هیچوجه جنگی علیه کشورمان را آغاز کند. کل سرزمین اصلی ایالات متحده در محدوده سلاح هستهای ما قرار دارد و دکمه هسته همواره روی میز دفتر من است. آمریکاییها باید دقیقا متوجه شوند این یک تهدید نیست، بلکه یک واقعیت است.»

بالاتر از خطر

هشدار مولن درباره احتمال وقوع جنگ با کره شمالی توسط لیندزی گراهام، سناتور جمهوریخواه از کارولینای جنوبی تکرار شد که میگوید سال 2018 میتواند سالی پرخطر باشد. گراهام در مصاحبهای با شبکه سیبیاس میگوید: ما تاکنون شانس وارد آوردن ضربات مرگبار به بازیگران شرور را داشتهایم، اما در سال 2018 اگر چشمان خود را بر این خطرات ببندیم، خداوند باید به همه ما کمک کند.

چندی پیش گراهام پیشبینی کرد که به احتمال 30 درصد ترامپ دستور حمله اولیه به کره شمالی را برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هستهای که میتواند ایالات متحده را هدف قرار دهد، صادر میکند. این سناتور جمهوریخواه در گفتوگو با سیانان نیز این گفته خود را تکرار کرد و افزود: «من میگویم احتمال سه از ده وجود دارد که ما از گزینه نظامی در برابر آنها استفاده کنیم. این گفته من به این معناست که به احتمال هفت از ده کره شمالی آزمایش بمب هستهای دیگری انجام خواهد داد و من معتقدم چنین احتمالی 70 درصد وجود دارد. این در حالی است که گراهام که سرباز پیشین نیروی هوایی بوده و اکنون در کمیته نیروهای نظامی مجلس سنا حضور دارد، به عنوان یک سیاستمدار مؤثر در سیاست خارجی جمهوریخواهان شناخته میشود. او بارها در گفتوگوهای پیشین خود تکرار کرده امیدوار است گزینههای نظامی هرگز به کار گرفته نشود و منازعات با کره شمالی از راههای صلحآمیز بین دو طرف حل و فصل شود.

گراهام میگوید پیشبینی او از احتمال جنگ با کره شمالی، براساس زمان زیادی است که او با دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا گذرانده است: «او پیشتر تصمیمی مبنی بر منع رژیم کره شمالی از دستیابی به ساخت سلاحهایی گرفته بود که قابلیت هدف قرار دادن آمریکا با موشک هستهای را داشته باشد و در صورت لزوم استفاده از نیروی نظامی را مجاز شمرده بود.»

اما آیا این امر به معنای حمله پیشدستانه ایالات متحده آمریکا به کره شمالی خواهد بود؟ گراهام در پاسخ به این پرسش میگوید: «سال 2018 میلادی، سال منع توانایی کره شمالی برای ضربه زدن به خاک کشور ماست. تحریمها هرگز بدون تهدید نظامی قاطع و معتبر مؤثر نخواهند افتاد. شما چگونه میخواهید رفتار مردی را تغییر دهید که قصد کشتن خانواده خود را دارد و مردم خود را شکنجه میکند تا در قدرت باقی بماند؟»

گراهام معتقد است تنها در صورتی میتوان رفتار رهبر کره شمالی را تغییر داد که او باور کند دونالد ترامپ از نیروی نظامی برای از بین بردن رژیمش استفاده خواهد کرد. با وجود این، گزارشهای اخیر که از خبرگزاری مرکزی کره شمالی منتشر شده، نشان میدهد این کشور قصد راسخی برای توسعه هستهای در سال 2018 دارد و بر این اساس نباید انتظار هیچ تغییری در سیاستهای این کشور کمونیستی داشت.

منبع: سیانان

زاخاری کوهن

مترجم: کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها