جام‌جم از موضع واحد گروه‌های سیاسی درون نظام در مقابل اغتشاشگران گزارش می‌دهد

وحدت سیاسی بر پایه منافع ملی

جمهوری اسلامی در طول چهار دهه از حیات خود با تهدیدهای سنگینی از سوی قدرت‌های خارجی و عوامل داخلی مواجه بوده است.
کد خبر: ۱۱۰۹۸۰۰
وحدت سیاسی بر پایه منافع ملی

وقوع جنگ تحمیلی، تحریم‌های اقتصادی،‌ آشوب‌ها و اغتشاش‌های داخلی و... ازجمله گذرگاه‌های خطرناکی بود که نظام جمهوری اسلامی در طول این سال‌ها با توجه به اتحاد میان مردم، مسئولان و گروه‌های سیاسی به سلامت از آن عبور کرد و با پشت سر گذاشتن این شرایط سخت در عرصه منطقه‌ای به عنوان یک قدرت برتر شناخته شد.

گروه‌ها و جریان‌ها در کنار همه اختلافات موجود در عرصه‌های مختلف که گاه آنها را به دعواهای روزمره سیاسی می‌کشاند بر وحدت ملی در برابر تهدید داخلی و خارجی اتفاق نظر دارند.

برخی از جریان‌های سیاسی در مقاطعی به نسبت وقایع و تحولات سیاسی از جمله فتنه 88 از مواضع اصولی نظام فاصله گرفتند و بعضا با رفتارها و کنش‌های خود تا مرز خروج از دایره نظام پیش رفتند.

همگرایی گروه‌های درون نظام

واقعیت آن است که اگر مواضع برخی از جریان‌های سیاسی در فتنه 88 از شفافیت بیشتری برخوردار بود آن وقایع تلخ زودتر به پایان می‌رسید و باعث ایجاد شکاف میان گروه‌های سیاسی نمی‌شد، اما در عین حال برخی رویدادها طی یک‌سال گذشته شرایط را برای ایجاد همگرایی میان گروه‌های سیاسی فارغ از اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن آنها فراهم آورده است.

اتخاذ مواضع قاطع جمهوری اسلامی در برابر فتنه‌های داعش، مذمت سیاست‌های مداخله‌جویانه برخی کشورهای عربی به سردمداری عربستان در ایجاد آشوب داخلی در کشور، مواضع مداخله‌جویانه اروپا و طرح ادعاهای تکراری و نخ‌نما درباره نقض حقوق بشر در ایران، مخالفت با گفته‌ها و اقدامات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور تاجر پیشه ایالات متحده آمریکا و حمایت از حقوق حقه مردم فلسطین و آزادی قدس شریف از جمله مواضعی بود که حاکی از همدلی میان مردم، ‌مسئولان و جریان‌های سیاسی در کشور بود.

در چند روز اخیر نیز شاهد ایجاد اغتشاش، آشوب و ناآرامی در چند شهر کشور بودیم. این اغتشاشات پس از آن صورت گرفت که در ابتدا عده‌ای معترض به وضعیت اقتصادی، با حضور در چند شهر نسبت به این اوضاع انتقاد کردند، اما گروهی با نقاب و با اهدافی از پیش تعیین شده و همداستان با برخی از جریان‌های ضدانقلاب و با استفاده از فضای تبلیغاتی ضدایرانی که برخی کشورهای غربی و عربی به راه انداختند، با طرح شعارهای ساختارشکنانه، موجودیت نظام را نشانه رفتند. جریان‌های آشوب‌طلب ضمن ایجاد اغتشاش در چند شهر، با آسیب رساندن به اموال عمومی، زمینه ریخته شدن خون چند انسان بی‌گناه را فراهم کردند.

گروه‌های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب و اعتدالی نسبت به این وقایع واکنش نشان داده و آن‌را محکوم کردند. مجمع روحانیون مبارز هم تشکیل جلسه داد و بیانیه‌ای درباره ناآرامی‌های اخیر منتشر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: بدون شک مردم ایران با مشکلات و دشواری‌هایی در زمینه‌های معیشتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبه‌رو هستند و حق دارند مطالبات خود را از طریق قانونی و اعتراضات مدنی اظهار و حتی فریاد کنند و وظیفه مسئولان امر بخصوص قوای سه‌گانه است که صدای ملت را بشنوند و زمینه حل مشکلات و تأمین مطالبات بحق آنان را فراهم کنند.

این بیانیه می‌افزاید: حوادث تلخ روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور نشان داد عناصر فرصت‌طلب و عوامل آشوبگر با سوء‌استفاده از اجتماعات و اعتراضات آرام مردمی با ایجاد آشوب، ناامنی، تخریب اموال عمومی، اهانت به مقدسات دینی و ملی و حتی قتل انسان‌های بی‌گناه، اهداف پلید دشمنان را دنبال می‌کنند.

حزب ندای ایرانیان از دیگر تشکل‌های اصلاح‌طلب نیز در بیانیه‌ای با اشاره به حوادث اخیر در برخی شهرهای کشور تاکید کرد در صورت بی‌توجهی به مطالبات مردم، این حوادث ممکن است کیان امنیت و ثبات و آرامش کشور را نشانه رود و بهانه‌ای فراهم آورد تا دشمنان این مرز و بوم به طمع افتاده و به فکر سوءاستفاده از احساسات پاک مردم بیفتند. البته اتخاذ مواضع توسط جریانات اصلاح‌طلب به‌ویژه مجمع روحانیون مبارز به شدت از سوی رسانه‌های ضدانقلاب مورد حمله قرار گرفت و سیلی از فحاشی در فضای مجازی علیه اصلاح‌طلبان و رئیس مجمع روحانیون شکل گرفت.

انتقاد از طریق روش‌های غیرقانونی

محمد مقدم، عضو مجمع روحانیون مبارز درباره بیانیه این تشکل به خبرنگار جام‌جم گفت: در این بیانیه به چند نکته اساسی اشاره شده است. اولین نکته این‌که مساله اعتراض حقی است که براساس قانون اساسی برای هر شهروند ایرانی در نظر گرفته شده تا در چارچوپ قوانین و مقررات بتواند دیدگاه خود را مطرح کند. بنابراین اعتراض به افراد و جریان‌ها و ساختار سیاسی و اقتصادی، حق مسلم هر شهروند است.

این عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: نکته دوم این‌که این حق طبیعتا از طرق قانونی باید شکل بگیرد و دولت‌ها و نظام سیاسی موظفند این بستر را آماده کنند تا افراد و اشخاص در جامعه، دیدگاه‌های خود را از طرق قانونی و رسمی اعلام کنند. از سوی دیگر معترضان هم باید به این نکته توجه داشته باشند که میان اعتراض با آشوب و اغتشاش تمایز قائل شوند. اگر زمانی در اجتماعاتی که شکل می‌گیرد، افراد به اموال عمومی آسیب زدند‌ و در بیان دیدگاه خود چارچوب‌های قانونی را رعایت نکردند این اعتراض نیست بلکه اغتشاش است.

مقدم با بیان این‌که هیچ ایرانی نمی‌پذیرد که به اموال عمومی آسیب برسد و به امنیت ملی خدشه وارد شود، اظهار کرد: نکته سوم این‌که معترضان باید تلاش کنند در دامن خشونت نیفتند و از سوی دیگر نیروهای انتظامی هم خویشتنداری کنند چون خشونت از هر طرف مانع وصول افراد به حقوقشان می‌شود و در این میانه معترضان به آن چه که می‌خواهند، نمی‌رسند. برای این‌که خشونت، فضا را امنیتی می‌کند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: از دیگر سو باید به این مساله هم توجه داشت که در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که قدرت‌های جهانی مثل آمریکا در کنار اسرائیل و عربستان سعودی و اقمارش با توافق نانوشته‌ای در پی براندازی نظام سیاسی جمهوری اسلامی هستند و رسما این مساله را اعلام می‌کنند. در چنین شرایطی جامعه، جریان‌ها و افراد باید به هوش باشند که اگر اعتراض به سمت اغتشاش و خرابکاری کشیده شد دقیقا به همان دامی می‌افتد که عربستان،‌ آمریکا و اسرائیل در مقابل ما گسترانیده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها