نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه و بازی نورا هاشمی از آخر هفته روی صحنه می‌رود

دختری که گل می‌رفوشد!*

گمانه‌زنی جام‌جم از 22 فیلم بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر

شکارچیان سیمرغ را بشناسید

درحالی‌که هیات انتخاب، امروز اسامی 22 فیلم نهایی بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را بطور رسمی اعلام خواهد کرد و همه به طور کامل در جریان جزئیات این خبر قرار خواهند گرفت، اما بیشتر فیلم‌های این فهرست باتوجه به سابقه فیلمسازان، بازیگران و تهیه‌کننده‌ها، موضوعات و داستان فیلم‌ها و اخبار روزهای گذشته، قابل حدس هستند. پیش‌بینی جام‌جم از فیلم‌های سودای سیمرغ پیش روی شماست.
کد خبر: ۱۱۰۸۲۸۸
شکارچیان سیمرغ را بشناسید

به وقت شام (ابراهیم حاتمی‌کیا)

تازه ترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا آنقدر خوب و جذاب بود که با رای کامل هیات انتخاب موفق به حضور در بخش مسابقه سینمای ایران شده و این فیلم ضد داعشی از حالا می‌تواند جزو بخت‌های دریافت جایزه در بخش‌های مختلف هم باشد. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی این فیلم هستند.

بمب (پیمان معادی)

پیمان معادی که با فیلم اولش به عنوان کارگردان (برف روی کاج‌ها)، چشمه‌ای دیگر از استعداد خود را علاوه بر فیلمنامه‌نویسی و بازیگری نشان داد، حالا با فیلم «بمب»، اثری روایت شده در دوران موشک‌باران، در جشنواره سی‌وششم حاضر خواهد شد. لیلا حاتمی، حبیب رضایی و پیمان معادی در «بمب»
بازی می‌کنند.

لاتاری (محمدحسین مهدویان)

مهدویان خاطرات دلنشینی از اندک حضورهایش در جشنواره فیلم فجر دارد و ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز همه تشویق‌ها و جایزه‌ها را درو کردند. «لاتاری» اما حکایتی متفاوت دارد و ممکن است ضمن تائید ساختاری، چالش‌های جدیدی در بحث مضمون برای او همراه داشته باشد. در این فیلم که موضوعی ملتهب دارد (قاچاق دختران ایرانی به خارج)، بازیگرانی چون ساعد سهیلی، هادی حجازی‌فر و حمید فرخ‌نژاد بازی می‌کنند.

اتاق تاریک (سیدروح الله حجازی)

فیلم‌های حجازی ارزش تماشا را دارند؛ در میان ابر‌ها، زندگی خصوصی آقا و خانم میم و زندگی مشترک آقای محمودی و بانو. حتی فیلم قدرنادیده او «مرگ ماهی» هم از این قاعده مستثنی نیست. اتاق تاریک فیلمی با بازی ساعد سهیلی و ساره بیات است و قصه فرهاد و هاله را روایت می‌کند.

تنگه ابوغریب (بهرام توکلی)

بهرام توکلی را با فیلم‌هایی قابل تامل همچون آسمان زرد کم عمق و اینجا بدون من و پرسه در مه می‌شناسیم. شخصیت‌های او احوالات خاصی دارند، حالا این ویژگی اگر در بستری همچون سینمای جنگ و دفاع مقدس وارد شود، باید انتظار چه اثری را داشته باشیم. حتما کنجکاوی‌برانگیز است. امیر جدیدی، جواد عزتی و حمیدرضا آذرنگ از جمله بازیگران این فیلم به تهیه‌کنندگی سعید ملکان هستند.

سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر)

باشه آهنگر از چهره‌های برجسته سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر است و نشان داده به جز آثار حاتمی‌کیا و زنده‌یاد ملاقلی‌پور و دیگر فیلمسازان خوب جنگ، در این زمینه می‌توان روی او هم حساب ویژه‌ای باز کرد. ملکه و فرزند خاک از فیلم‌های موفق این فیلمساز است. سرو زیر آب با بازی بابک حمیدیان، مینا ساداتی، رضا بهبودی، همایون ارشادی، مسعود رایگان و هومن برق نورد هم به گواه توانایی باشه آهنگر، می‌تواند اثری دیدنی باشد.

کامیون (کا مبوزیا پرتوی)

کامبوزیا پرتوی از چهره‌های شناخته شده جشنواره امسال است که فیلم‌هایی همچون کافه ترانزیت، گلنار و گربه آوازخوان را در کارنامه دارد. او همچنین فیلمنامه آثاری چون محمد رسول‌الله، من ترانه 15 سال دارم و فراری را نوشته است. به پشتوانه این پیشینه باید فیلم جاده‌ای کامیون با بازی سعید آقاخانی، نیکی کریمی و رامین راستاد را دید.

مصادره (مهران احمدی)

مهران احمدی بازیگر خوبی است و توانایی‌اش در بازیگری را با بازی در نقش‌های مختلفی در آثاری چون هیچ، نفس، شیار143 و ماحی نشان داده، کمدی متفاوت «مصادره» اما نخستین تجربه او در عرصه کارگردانی فیلم بلند است. او در حالی پشت دوربین این فیلم قرار گرفته که سابقه دستیاری عبدالرضا کاهانی را در چند فیلم دارد. رضا عطاران، هومن سیدی، هادی کاظمی، بابک حمیدیان و مهران احمدی از جمله بازیگران «مصادره» هستند. این فیلم احتمالا تنها کمدی جشنواره است.

مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)

هومن سیدی همانقدر که در بازیگری خلاق است در کارگردانی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و بلد است تماشاگر را چطور جذب فیلمش کند. سیزده، خشم و هیاهو و آفریقا این موضوع را ثابت کرده‌اند. مغزهای کوچک زنگ‌زده، می‌تواند برگ برنده تازه سیدی در کارگردانی باشد. نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و هومن سیدی در این فیلم بازی می‌کنند.

فیلشاه (هادی محمدیان)

قصه تنها انیمیشن جشنواره، در جنگلی در آفریقا روایت می‌شود؛ جایی که رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار
دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌‌شود. امیدواری برای دیدن یک انیمیشن خوب ایرانی، زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم هادی محمدیان پیشتر انیمیشن قابل اعتنا و تحسین‌شده‌ای چون شاهزاده روم را ساخته است.

درخونگاه (سیاوش اسعدی)

سیاوش اسعدی را با فیلم‌هایی چون حوالی اتوبان و جیب بر خیابان جنوبی می‌شناسیم؛ آثاری که واجد جذابیت‌هایی برای تماشا بوده‌اند. درخونگاه هم به سبک و سیاق این آثار و در راستای علایق اسعدی است که دلبستگی‌ای به آثار مسعود کیمیایی و موج نوی دهه 50 سینمای ایران دارد. امین حیایی، ژاله صامتی، مهراوه شریفی‌نیا، پانته‌آ پناهی‌ها، محمود جعفری و جمشید هاشم‌پور از جمله بازیگران درخونگاه هستند.

چهارراه استانبول (مصطفی کیایی)

فیلم‌های مصطفی کیایی در جشنواره فیلم فجر معمولا با نظر مثبت تماشاگران مواجه شده؛ از خط ویژه تا بارکد و عصر یخبندان و چهارراه استانبول هم این بخت را دارد که مورد توجه تماشاگران قرار بگیرد. بویژه این‌که فیلم به حادثه دلخراش پلاسکو هم می‌پردازد. بهرام رادان، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی‌ور، مسعود کرامتی، مهدی پاکدل و محسن کیایی در این فیلم بازی می‌کنند.

عرق سرد (سهیل بیرقی)

سهیل بیرقی با فیلم اولش «من» با بازی متفاوت لیلا حاتمی، تماشاگران را غافلگیر کرد. حالا او برای فیلم دومش هم یک زن را محور قصه قرار داده؛ باران کوثری در «عرق سرد» نقش یک فوتبالیست خانم را بازی می‌کند. امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین العابدین و سحر دولتشاهی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

روسی (امیرحسین ثقفی)

امیرحسین ثقفی را تاکنون با فیلم‌های نامتعارف و خارج از جریان رایج سینمای ایران شناخته‌ایم؛ همه چیز برای فروش، مردی که اسب شد و مرگ کسب و کار من است. به نظر می‌رسد «روسی» با حفظ این مولفه ها، تلاشی برای ارتباط با طیف بیشتری از مخاطبان است. صابر ابر، امیر آقایی، میلاد کیمرام، کامران تفتی و طناز طباطبایی در این فیلم بازی می‌کنند.

شاه‌کش (وحید امیرخانی)

فیلم دوم وحید امیرخانی ربطی به فیلم اولش (در مدت معلوم) ندارد و در فضای دیگری روایت می‌شود. اثری که بازیگرانی چون هادی حجازی‌فر، مهناز افشار، فرید سجادی حسینی، مجید صالحی و مهدی کوشکی در آن بازی می‌کنند. اثری مرموز که برای دیدن کنجکاوی ایجاد می‌کند.

هایلایت (اصغر نعیمی)

هایلایت بعد از بی‌وفا، سلام بر عشق و سایه‌های موازی، چهارمین فیلم اصغر نعیمی است و البته متفاوت‌ترین آنها. در این درام عاشقانه بازیگرانی چون آزاده زارعی، پژمان بازغی، سام قریبیان، الهه حصاری و جمشید هاشم‌پور بازی می‌کنند.

دوباره زندگی (رضا فهیمی)

همبازی شدن گلاب آدینه و شمس لنگرودی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم است و می‌تواند جذابیت‌هایی برای تماشا داشته باشد. تهیه‌کننده فیلم حسین پورمحمدی است و نویسندگی فیلمنامه را هم مجید اسماعیلی پارسا و امیرمحمد عبدی به عهده دارند.

واسطه (آرش لاهوتی)

همین که علی مصفا و هدیه تهرانی پس از سال‌ها و بعد از فیلم «پارتی» (سامان مقدم) دوباره با هم همبازی شده‌اند، ارزش تماشا و خاطره‌بازی را دارد. مهران احمدی و علیرضا استادی هم در این فیلم سینمایی بازی می‌کنند.

سراسر شب (فرزاد موتمن)

فیلم قبلی فرزاد موتمن (آخرین بار کی سحر رو دیدی؟) در جشنواره فیلم فجر، هنوز به نمایش عمومی درنیامده، اما این فیلمساز فارغ از سرنوشت آن اثر پلیسی در اکران عمومی، امسال با فیلم دیگری به نام سراسر شب راهی جشنواره فجر شده؛ اثری با بازی الناز شاکردوست و امیر جعفری.

یک کیلو و بیست و یک گرم (رحیم طوفان)

سعید آقاخانی، لیلا زارع، فرشته صدر عرفایی، آناهیتا افشار، بابک انصاری، روشنک گرامی و مریم کاویانی ازجمله بازیگران این فیلم اجتماعی هستند. تهیه‌کنندگی فیلم را هم وحید نیکخواه آزاد به عهده دارد که او را بیشتر با آثاری در زمینه سینمای کودک می‌شناسیم.

شعله‌ور (حمید نعمت‌الله)

این فیلم از جمله آثاری است که با مجوز مدیر دبیرخانه جشنواره فیلم فجر برای هیات انتخاب به نمایش درآمد، چون سال قبل هم برای هیات انتخاب به نمایش درآمده بود و طبق مقررات امسال امکان حضور در این رویداد را نداشت. هرچه هست فیلم نعمت‌الله، با بازی متفاوت امین حیایی درباره فردی که فکر می‌کند در زندگی‌اش، عددی نشده، ارزش تماشا را دارد. کارنامه خوب این فیلمساز هم که جای خود.

امپراتور جهنم (پرویز شیخ‌طادی)

این فیلم شیخ طادی هم با اجازه مدیر دبیرخانه جشنواره فجر در این دوره برای هیات انتخاب به نمایش درآمد. در این اثر ضد داعشی و ضد تروریستی، بازیگرانی چون علی نصیریان، علیرام نورایی، فرخ نعمتی و صبا کمالی بازی می‌کنند.

انصرافی‌ها و جامانده‌های سرشناس

ابوالحسن داودی، مانی حقیقی و بهمن فرمان‌آرا از جمله چهره‌های سرشناسی هستند که از حضور در این دوره جشنواره فیلم فجر انصراف دادند. آنها به ترتیب کارگردان فیلم‌های هزارپا، خوک و حکایت دریا هستند. فیلم‌های سمفونی نهم ساخته محمدرضا هنرمند، خودسر ساخته کمال تبریزی و سال دوم دانشکده من ساخته رسول صدرعاملی هم به دلیل تمام نشدن فیلمبرداری، امکان حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را پیدا نکردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها