در حالی که گزارش‌هایی مبنی بر توبیخ ثامر السبهان توسط مقامات آمریکایی مطرح شده بود، در پی ناپدید شدن ناگهانی این وزیر سعودی و توقف توئیت‌هایش،‌ ابهامات بیشتری در مورد وی مطرح شده است.
کد خبر: ۱۱۰۷۶۸۱
راز سکوت ثامر السبهان چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را در جریان سفر به آمریکا و حضور در کاخ سفید همراهی کرده بود، با مسئولانی در وزارت خارجه و پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد.

این سفر مقامات سعودی چند روز پس از استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان صورت گرفته بود.

منابعی که از رخدادهای این نشست در جریان بودند، گفتند: السبهان به شدت مورد توبیخ آمریکایی‌ها قرار گرفت و مقامات آمریکایی بر وی برای متوقف ساختن توئیت‌های تحریک‌آمیزش اعمال فشار کردند.

آن‌ها همچنین از وی این سوال را مطرح کردند که چه کسی به او این حق را داده است که ثبات لبنان را از بین ببرد، در حالی که آمریکا از نیروهای مسلح لبنان حمایت می‌کند.

در این دوره زمانی ثامر السبهان توئیت‌های خود را که در گذشته بسیار علیه ایران و حزب الله و محور مقاومت منتشر می‌کرد، متوقف ساخت و همچنین در جلسات کابینه عربستان بویژه پس از تصمیم سعدحریری برای لغو استعفایش حضور نیافت و آخرین توئیت وی در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۷ منتشر شد.

در حالی که نبود ثامر السبهان توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است، پایگاه شبکه المیادین فایل ویدئویی را از مخفی شدن وی منتشر کرد، اما السبهان در کمتر از ۱۲ ساعت به انتشار این ویدئو پاسخ داد و توئیتی را برای رد اخبار مخفی شدنش منتشر کرد، اما ابهامات باز بیشتر گشت؛ چرا که دو نکته در این توئیت وجود داشت،‌ نخست اینکه برخلاف معمول این توئیت هیچ رویکرد سیاسی نداشت و دوم اینکه برای تبریک به مناسبت سومین بیعت برای به قدرت‌ رسیدن سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان منتشر شد، ‌در حالی که این تبریک با تاخیر ۶ روزه از این رخداد در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷ منتشر گشت.

در این گزارش به این امر پرداخته شده است که چگونه السبهان با توئیت‌های خود علیه ایران و محور مقاومت از مطرح‌ترین افراد نزدیک به ولیعهد عربستان بوده است.

السبهان در یک مقطع زمانی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ وابسته نظامی عربستان در لبنان بود.

وی همچنین به عنوان اولین سفیر عربستان در عراق بعد از گذشت ۲۵ سال تعیین شده بود، اما فقط بعد از گذشت ۹ ماه فعالیت، دولت عراق خواهان تغییر این سفیر شد، چراکه اظهارات وی جنجال بسیاری را در عراق به پا کرده بود.

همچنین سیدحسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌هایش در واکنش به اظهارات ثامرالسبهان او را "کودکی معرفی کرده بود که نمی‌داند چه می‌گوید".

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها