بر اساس نقشه پهنه بندی زلزله بیش از ۶۰ درصد آذربایجان غربی در محدوده خطر قرار دارد و سالانه ۸۰ زمین لرزه در استان رخ می‌دهد که گویای حادثه خیز بودن منطقه است.
کد خبر: ۱۱۰۷۱۷۷
آذربایجان غربی روی خط زلزله/ روستاها بیمه می‌شوند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گیری در کمربند زلزله آلپ - هیمالیا جزو ۱۰ کشور اول دنیا در بحث زلزله است.

ایران با دارا بودن ۱۴۰۰ گسل فعال یکی از زلزله خیزترین کشورهای دنیاست و هر۱۰ سال یک بار در کشور زلزله ای با مقیاس ۶ و بالای ۶ ریشتر به وقوع می پیوندد که نشان دهنده حادثه خیز بودن منطقه است.

۱۰ شهر و ۷۲۷ روستای آذربایجان غربی روی خط زلزله واقع شده‌اند

آذربایجان غربی نیز به دلیل مرزی بودن، شرایط جغرافیایی خاص همه سالانه با انواع بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله، تندباد، خشکسالی و... دست وپنجه نرم می‌کند این در حالی است که طی سال‌های اخیر موارد ایمنی در برابر حوادث چندان مورد توجه نبود.

استفاده از مصالح بی کیفیت جهت کاهش هزینه اتمام ساختمان های مسکونی، نبود واحدهای تولیدی کافی برای تولید مصالح مورد نیاز در استان، عدم برنامه ریزی مناسب و اصولی مدیریت بحران از عواملی است احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هر گونه بلایای طبیعی افزایش می دهد.

در زمان حاضر ۷۲۷ روستا با جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر و ۱۰ شهر آذربایجان غربی بر روی خط زلزله قرار دارند و با توجه به زلزله های رخ داده در طی ماه های اخیر در کشور زنگ هشدار جدی برای استان نیز به صدا در آمده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص بحث برنامه های این مدیریت برای کاهش بلایای طبیعی در استان به خبرنگار مهر گفت: آذربایجان غربی یکی از استانهای زلزله خیز کشور به شمار می رود در این راستا بحث ایمن سازی استان در طی سالهای اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

امیرعباس جعفری با بیان اینکه آذربایجان غربی در منطقه زلزله خیزی واقع شده است اظهارداشت: اما اظهار نظر در خصوص تعداد گسل ها زمان فعال شدن آنها و پیش بینی وقوع زمین لرزه ها در استان نیازمند بحث های کارشناسی دقیق است و نمی توان بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در هیچ جای دنیا وقوع زمین لرزه را از ماهها، هفته ها و روزهای قبل نمی توان پیش بینی دقیق کرد عنوان کرد: در این راستا با توجه به شرایط جغرافیایی و حادثه خیز بودن منطقه موارد ایمنی در اتمام طول سال مورد توجه همه دستگاه های اجرایی و مسئولان امر باشد.

شبکه لرزه نگاری در ۵ شهر آذربایجان غربی راه اندازی شده است

جعفری با بیان اینکه برای کاهش حجم خسارات زلزله و ایمنی در برابر بلایای طبیعی در حال حاضر شبکه لرزه نگاری در پنج شهر آذربایجان غربی راه اندازی شده است گفت: ایجاد مرکز تحقیقات و مطالعات، توسعه صنعت بیمه، آموزش و فرهنگ سازی در جامعه از دیگر اقدامات در سالها اخیر برای کاهش و مقابله با بلایای طبیعی در استان است.

وی با بیان اینکه در زمان وقوع حادثه به خصوص زلزله بحث ایمن سازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در کاهش خسارات انسانی و مادی نقش مهمی دارد گفت: بیشترین آسیب در مواقع بروز حوادث و بلایای طبیعی را روستاها متحمل می شوند.

جعفری با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ درصد از جمعیت روستایی آذربایجان غربی در روستاهای واقع شده اند عنوان کرد: در ۱۰ سال گذشته ۷۰ هزار واحد روستایی که ۳۰ درصد از واحدهای روستایی را شامل می شوند مقاوم سازی شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه مقاوم سازی واحدهای روستایی استان ادامه دارد افزود: از اهالی روستا نیز درخواست می شود با همکاری در راستای مقاوم سازی منازل خود زمینه ساز کاهش خسارات در زمان وقوع حوادث باشند.

تمامی روستاهای آذربایجان غربی بیمه می شوند

جعفری با بیان اینکه طرح تحت پوشش قرار دادن روستاهای استان برای بیمه در استان آغاز شده است گفت: پیش بینی می شود تا عید سال ۹۷ تمامی روستاهای آذربایجان غربی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه بعد از وقوع زلزله بم در سال ۸۲ توجه به ساخت و ساز و اصول فنی و آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله در واحدهای شهری و روستایی مورد توجه ویژه قرار گرفت افزود: از نظام مهندسی و مهندسین ناظر نیز درخواست شده است دقت نظر بیشتری در این خصوص داشته باشند.

پیش بینی می شود تا عید سال ۹۷ تمامی روستاهای آذربایجان غربی تحت پوشش بیمه قرار گیرند

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص هماهنگی و آماده باش نیروهای مدیریت بحران در استان نیز گفت: هم اکنون هماهنگی لازم بین نیروها و دستگاه های عضو مدیریت بحران بوجود آمده ضمن برگزاری دوره های آموزشی مانورهای آماده سازی نیز طی سال برگزار می شود.

جعفری بابیان اینکه در امسال از در اثر بلایای طبیعی ۷ نفر جان خود را از دست داده اند اظهارداشت: از این تعداد چهار نفر در اثر ریزش بهمن و سه نفر دیگر در اثر صاعقه و سیل جان خود را از دست داده اند.

به هر روی آذربایجان غربی جزو مناطق حادثه خیز کشور به شمار می رود ضرورت توجه به مدیریت بحران نسبت به استانهای دیگر دوچندان به نظر می آید اما آموزش و فرهنگ سازی نیز حلقه مفقوده ای است که باید به آن توجه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها