غیبت شهردار در جلسه امروز شورای شهر:

بررسی وضعیت زلزله تهران به هفته آینده موکول شد

سرپرست اورژانس کشور گفت: از شهرداری تهران درخواست کرده ایم که سوله ها و سنگرهای بوستان ولایت را برای خدمات اورژانس هوایی و استقرار بیمارستان صحرایی در مواقع بحران در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.
کد خبر: ۱۱۰۶۷۶۳
درخواست وزارت بهداشت از شهرداری برای آماده سازی بوستان ولایت برای مواقع بحران
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، پیرحسین کولیوند روز سه شنبه در همایش روز ملی ایمنی در برابر زلزله در وزارت بهداشت افزود: در صورتی که این بوستان در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و آماده سازی شود، می تواند خالی بماند تا در مواقع بروز بحران مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: بسیاری از بیمارستان های کشور قدیمی است و علیرغم اقدامات زیادی که صورت گرفته است، هنگام وقوع زلزله بسیاری از آنها دچار بحران می شوند، درصورتی که بیمارستان ها باید مقاوم باشند، زیرا در زمان وقوع زلزله، بیمارستان ها محل امدادرسانی هستند.
سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: در زلزله کرمانشاه، بیمارستان سرپل ذهاب و اسلام آباد دچار آسیب شد، زیرا در ساخت آنها دقت و نظارت نشده بود.
وی درخصوص زلزله تهران و ترافیک شهری و مسدود شدن مسیرها خاطرنشان کرد: باید واقعیت را پذیرفت که در آموزش های همگانی ضعیف عمل کرده ایم، اما به هرحال اورژانس و فوریت های پزشکی همیشه در آمادگی قرار دارند .
کولیوند افزود: ما برای ارائه خدمات بهتر در هنگام وقوع بلایا، نیاز به اورژانس هوایی دید در شب داریم که امیدوارم دولت و مجلس بودجه آن را بدهند تا تامین شود.
وی گفت: از شبکه ریلی زیرزمینی مترو نیز باید کمک بگیریم تا با قرار دادن رمپ هایی در نزدیکی مراکز تروما زمینه انتقال مصدومان فراهم شود و در این زمینه با مترو و خطوط ریلی صحبت کردیم.
سرپرست سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: افزایش اتوبوس آمبولانس ها نیز موثر است، زیرا به پایداری شرایط بحران کمک زیادی می کند.
مشاور وزیر بهداشت در امور پدافند غیر عامل با بیان اینکه از ٧٣٥٠ مصدوم زلزله کرمانشاه، ٢١٠٠ مصدوم با اورژانس هوایی به مراکز درمانی اعزام و بقیه به صورت زمینی منتقل شدند، تصریح کرد: هیچ مصدومی به دلیل شرایط نامناسب انتقال فوت نکرده و دچار نقص نشد.
وی گفت: در نخستین لحظات وقوع زلزله، اطلاع دقیقی از محل آن وجود نداشت، اما اورژانس با استفاده از تجهیزات دقیق توانست کانون زلزله را تشخیص دهد و تیم ارزیاب برای بررسی اوضاع اعزام کند.
وی با بیان اینکه تمام ارگان ها از جمله هلال احمر، سپاه، ارتش و دانشگاه‌ ها در همان ساعات اولیه هماهنگی ها و اقدامات خود را آغاز کردند، گفت: در این زلزله از برکات اربعین حسینی بهره بردیم و نیروهایی که مستقر بودند و بیمارستان‌ های صحرایی که از مرز بر می‌ گشتند، سریع به محل حادثه رفتند.
کولیوند ادامه داد: برای ارائه خدمت به جایی رفتیم که ٨ تا ٩ ساعت در تاریکی مطلق بود و تنها راه برای امدادرسانی استفاده از اتوبوس آمبولانس‌ هایی بود که در محل مستقر شدند و شبانه روزی خدمت کردند.
سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: ارتش و سپاه و هلال احمر در جابه ‌جایی مصدومان با بالگرد کمک بسیاری کردند و کمتراز ٢٠ ساعت، ٧٣٥٠ مصدوم را از شهری که امکانات فرودگاهی نداشت به سایر شهرها منتقل کردیم.
وی گفت: پیوندهای عضوی که برای مصدومان انجام شد همگی با موفقیت همراه بود که نشان می‌ دهد خدمات مناسب و به موقع ارائه شده است، همچنین در زلزله کرمانشاه کمبود دارو، تجهیزات، خون و فرآورده خونی وجود نداشت که به دلیل برنامه ریزی های منظم أربعین حسینی بود.
کولیوند با بیان اینکه شش بیمارستان صحرایی در همان روز اول با همکاری مسئولان پدافند غیر عامل ایجاد شد که کامل‌ ترین تجهیزات از جمله اتاق عمل، رادیولوژی و آزمایشگاه را داشتند، ادامه داد: در ساعات اولیه کسری‌ هایی برای پشتیبانی امدادی نداشتیم و خیلی از دوستان ساعت‌ ها بدون آب و غذا خدمت کردند، اما همین روحیه جهادی باعث شد فقط به نجات فکر کنند و ساعت ٤ عصر ما دیگر مصدوم و زیر آوار مانده ‌ای نداشتیم.
وی گفت: در زلزله کرمانشاه عده ‌ای خودجوش به نام پزشک و پرستار آمدند که با بررسی هایی که انجام شد، مشخص شد، از گروه پزشکی و پرستاری نبودند و ما سعی کردیم این افراد را نیز مدیریت کنیم اما تاکید می کنم افرادی که برای فوریت های پزشکی می روند حتما از گروه پزشکی و پرستاری باشند زیرا آموزش های تخصصی دیده اند.
وی با بیان اینکه نقش و جایگاه پزشکی قانونی در زلزله کرمانشاه کمرنگ بود، تصریح کرد: در زلزله اجساد در محلی جمع شدند و خانواده‌ ها برای شناسایی می‌آمدند و اجسادی که قابل شناسایی نبودند به پزشکی قانونی کرمانشاه منتقل شدند و این اهمیت پزشکی قانونی را مشخص می کند و معتقدم سازمان پزشکی قانونی هم باید مانند همه دستگاه ‌ها با امکاناتش در محل حاضر می‌ شد، زیرا با آمبولانسی که باید بیمار را منتقل می کردیم، اجساد را منتقل می کردیم.
وی تاکید کرد: تلاش همکاران در حوزه بهداشت باعث شد بیماری اپیدمیکی در منطقه شیوع پیدا نکند و از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می توان به عنوان موفق ترین دانشگاه در حوادث غیرمترقبه نام برد، زیرا مدیریت ٧ هزار مصدوم و کنترل بیماری ها در منطقه خوب پیش رفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها