کلیساهای موجود در خوزستان در فهرست آثار ملی ثبت می‌شوند

کریسمـس در خوزسـتان

هموطنان مسیحی در خوزستان، دیروز صبح همزمان با سراسر دنیا عید کریسمس را در کلیسای آشوری ـ کلدانی اهواز با اجرای مراسم ویژه‌ای جشن گرفتند و البته حاصل جشن امسال وعده ثبت ملی کلیساهای خوزستان بود.
کد خبر: ۱۱۰۶۵۱۸
کریسمـس در خوزسـتان

به گزارش جام‌جم، استان خوزستان علاوه بر ویژگی‌های منحصر به‌فرد طبیعی و تاریخی به نوعی میزبان پیروان ادیان و شاخه‌های مختلف آن نیز هست که در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی می‌کنند. جالب این که یکی از نمادهای منحصربه‌فرد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در استان خوزستان و شهر آبادان قرار دارد؛ به طوری‌که در این شهر یک مسجد و کلیسا دقیقا دیوار‌به‌دیوار هم قرار گرفته‌اند. این چنین است که هموطنان مسیحی خوزستان نیز دیروز با حضور چشمگیر مقامات استانی، کریسمس را گرامی داشتند، مراسمی که به نوعی با آداب و رسوم بومی خوزستان عجین شده است.

ریچارد نوری از شهروندان مسیحی اهواز در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: جشن کریسمس، جشنی مذهبی است که در آن مسیحیان با خواندن نماز عشای ربانی، تزیین درخت کاج به عنوان نماد سبزی، آمدن بابانوئل و دادن هدیه به یکدیگر به شادی می‌پردازند. وی می افزاید: خوزستان نماد همدلی ادیان الهی است و کریسمس در خوزستان با سنت‌های این استان زر خیز عجین شده است. خانم سلیمانی، یکی دیگر از شهروندان مسیحی اهواز نیز اظهار می‌کند: از یک ماه پیش از آمدن کریسمس هر هفته مراسم دعا و نیایش در کلیساها برگزار می‌شود که به آن عید شمع می‌گوییم.

وی می‌افزاید: همراه با مراسم دعا به‌مدت 30 روز روزه می‌گیریم و دراین مدت از خوردن مواد غذایی که از خون درست شده باشد، دوری می‌کنیم و به این شکل برای جشن کریسمس اماده می‌شویم.

کلیساهای اهواز را ثبت ملی کنید

در ادامه این مراسم، مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی خوزستان می‌گوید: در روزگاری نه چندان دور جمعیت قابل توجهی از پیروان ادیان مختلف در اهواز و استان خوزستان زندگی می‌کرده‌اند که ما امروز می‌توانیم آثار بر جای مانده از آنها را در اهواز ببینیم .وی اظهار می‌کند: در حال حاضر در شهر اهواز سه کلیسا وجود دارد که هیچ‌کدام از آنها ثبت ملی نیستند و باید ثبت آنها در دستور کار قرار گیرد و توسط نهادهای دولتی و مردم حفاظت شوند.

وی ادامه می‌دهد: امیدوارم روزی درهای تمام بناهای تاریخی این شهر روی مردم گشوده شود، چرا که هم‌اکنون امکان بازدید از بسیاری از این بناها برای مردم وجود ندارد. دوستداران میراث فرهنگی انتظار دارند در این بناها روی گردشگران خارجی و ایرانی باز شود تا همه بتوانند از این اماکن مذهبی بازدید کنند.

وی می‌گوید: با توجه به آن‌که جمعیت اندکی از مسیحیان در اهواز باقی مانده‌اند اما با همت شورای خلیفه‌گری کلدانی، آشوری و کاتولیک، این کلیسا مرمت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طول سال مراسم مذهبی مختلفی در آن اجرا می‌شود.

در کلیساها به روی گردشگران باز می‌شود

همچنین محمدعلی خلیلی، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان خوزستان می‌گوید: در هفته گذشته جلسه‌ای با نمایندگان و هیات خلیفه‌گری کلیسا برگزار شد و اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان ثبت ملی این کلیسا را در دستور کار خود قرار داد. وی می‌افزاید: همچنین با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با دفاتر خدمات مسافرتی بنا شده است مجموعه مرتبط با اقلیت‌های مذهبی همچون آرامستان لهستانی‌ها، کلیسا و... در برنامه بازدید تورهای درون شهری و درون‌استانی قرار گیرد. وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به قرار گرفتن کلیسا در مرکزشهر و امکان دسترسی آسان به آن میراث فرهنگی تلاش می‌کند این ظرفیت‌ها را بهتر و بیشتر به مردم معرفی و بستر را به گونه‌ای مهیا کند که مردم در نوروز 97 بتوانند از این بناهای ارزشمند دیدن کنند و با تاریخ اهواز آشنا شوند. در ادامه، علی حسین‌زاده معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان ضمن تبریک کریسمس و میلاد حضرت عیسی(ع) اظهار کرد: در راه ثبت و حفظ این بناهای ارزشمند از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و مطمئن هستم که با توجه به اهمیت مساله، اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان نیز تمام تلاش خود را برای حفظ و احیای این بناها خواهد کرد.

درک متقابل ادیان الهی در خوزستان

خسرو نشان، مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان نیز می‌گوید: هرساله چهارم‌دی‌ماه مراسمی به مناسبت تولد حضرت مسیح پیامبر دوستی، عشق و مهربانی در سراسر دنیا برگزار می‌شود و ما امروز در این جشن در کنار مسیحیان عزیز خوزستان بودیم .وی ادامه می‌دهد: ما پیروان ادیان الهی بیش از هرچیز نیازمند احترام و درک متقابل هستیم بخصوص با وجود بخش‌هایی که در آن سرگذشت و تاریخ مشترک داریم؛ مانند خوزستان. وی خاطرنشان می‌کند: در طول تاریخ با پیروان سایر ادیان الهی به تعامل و همزیستی مشترک رسیده‌ایم که این بخش چون گوهری درخشان در تاریخ کشور ماست .

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: بخشی از هویت ملی ما نیز در گرو احترام به اقوام، فرهنگ‌ها، رسوم و ادیان گوناگون است وبه‌همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان وظیفه ثبت و حفظ آیین‌ها و مراسم ویژه اقوام و ادیان آسمانی را که در استان خوزستان زندگی می‌کنند برعهده دارد.

نشان می‌افزاید: میراث فرهنگی خوزستان با در نظر گرفتن اولویت‌ها و تشکیل پرونده برای هر بنا، امکان ثبت ملی آن را بررسی و در برخی موارد ثبت مکان‌های ارزشمند تاریخی، مرمت و احیای آنها را در دستور کار قرار می‌دهد.

نگار نخلی

جام‌جم خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها