رئیس جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به اینکه حدود 120 میلیارد تومان اقلام اساسی در زلزله کرمانشاه توزیع شده، گفت: اگر حادثه دیگری رخ دهد از نظر اقلام اساسی آمادگی 100 درصدی نداریم.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۰۶
زمان پرداخت کمک بلاعوض 5 میلیونی به زلزله‌زدگان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، علی اصغر پیوندی در نشست خبری که امروز (27 آذر)در کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به ابعاد گسترده زلزله کرمانشاه و موقعیت خاص و کوهپایه‌ای روستاهای آسیب دیده، اظهار کرد: با وجود همه مشکلات هلال احمر در کنار سایر دستگاه‌ها اقدامات خوبی برای کمک به زلزله‌زدگان انجام داد.

وی تغذیه، اسکان اضطراری و درمان را از مهمترین خدمات هلال احمر در این مدت دانست و افزود: البته این خدمات برای مردم که زندگی و عزیزانشان را از دست دادند و تا مدتها با تبعات زلزله مواجهند کافی نیست و باید مدت بیشتری در کنار مردم باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور یکی از مهمترین مشکلات مردم زلزله‌زده را فصل سرما و بارندگی دانست و ادامه داد: باید هرچه سریع‌تر از اسکان اضطراری گذر کرده و به اسکان موقت و دائم بپردازیم، زیرا چادر فقط برای مدت محدودی جوابگوی نیاز مردم است.

پیوندی در ادامه اشاره‌ای به توزیع اقلام اساسی بین زلزله‌زدگان داشت و گفت: حدود 120 میلیارد تومان اقلام اساسی شامل چادر، پتو، چراغ والور، نایلون، موادغذایی و ... بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.

وی از تهیه دفترچه امدادی برای حدود 50 هزار خانوار با هدف توزیع اقلام اساسی خبر داد و عنوان کرد: اقلام 72 ساعته و یک ماهه توزیع شده و منتظر اعلام نیاز از سوی مسئولین هستیم تا یک بار دیگر اقلام یک ماهه را توزیع کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور از کمک‌های قابل توجه مردم به هلال احمر هم یاد کرد که بیانگر افزایش اعتماد به این سازمان مردم نهاد است و گفت: 55 میلیارد تومان کمک نقدی و 20 هزار تن کالا به ارزش تقریبی 70 میلیارد تومان به هلال احمر اهداء شده که در مرحله ساماندهی، بارگیری و توزیع مستمر بین زلزله زدگان است.

پیوندی میزان کمک‌های مردمی در این زلزله نسبت به سایر زلزله‌ها را حدود 2.5 برابر دانست و گفت: بنا داریم در خصوص نحوه توزیع کمک‌ها شفاف سازی و به مردم اطلاع رسانی کنیم.

وی در خصوص نحوه توزیع کمک‌ها نیز تاکید کرد: قرار است به سرپرست خانوارهایی که اعضای خانواده را از دست داده اند کمک پنج میلیون تومانی و برای خانوارهایی که در 10 روز اول صاحب فرزند شدند نیز همین رقم کمک بلاعوض داشته باشیم.

به گفته این مسئول، این کمک‌ها بعد از چهلم درگذشتگان تعیین تکلیف می‌شود.

پیوندی عنوان کرد: به خانوارهایی که خانه آنها کاملا تخریب شده نیز اقلام اساسی شامل یخچال، فرش و تلویزیون تا قبل از عید اهداء خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور به اقدامات انجام شده در حوزه امداد و نجات در زلزله اخیر هم اشاره کرد و افزود: در زمان کوتاهی 2900 نفر از زیر آوار نجات پیدا کردند که باعث کاهش آمار تلفات شد.

وی از انتقال هشت هزار مجروح نیز به کمک 10 بالگرد و انجام 300 سورتی پرواز خبر داد که رقم قابل توجهی بود.

پیوندی در ادامه با اشاره به حادثه خیز بودن ایران و لزوم آمادگی همه دستگاه‌ها از جمله هلال احمر برای مدیریت بحران، اظهار کرد: از 42 بلایای طبیعی دنیا 32 مورد در ایران وجود دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور زلزله کرمانشاه را تلنگری برای کل کشور دانست تا بیاموزیم که چگونه حوادث را مدیریت کنیم.

وی توجه به اصول ساخت و ساز و همچنین آموزش همگانی را از جمله راه‌های کاهش پیامدهای ناشی از بحران اعلام کرد.

پیوندی افزود: البته هلال احمر نیز باید به عنوان یک نهاد امدادی برای مقابله با بحران تقویت شود، خصوصا اکنون که بخشی از اقلام اساسی که داشتیم را در زلزله کرمانشاه اهدا کردیم و حداقل باید همین اقلام جایگزین شود.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز حدود 50 درصد ظرفیت انبارها از نظر 16 اقلام اساسی اولیه پر بود، خاطرنشان کرد: اگر حادثه دیگری رخ دهد آمادگی 100 درصدی برای مقابله با آن را نداریم.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به نزدیک بودن فصل تصویب بودجه، از مجلس توقع داریم توجه ویژه‌ای به هلال احمر داشته باشد.

پیوندی هلال احمر ایران را جزو 10 هلال احمر برتر دنیا اعلام کرد که 100 سال قدمت و دو میلیون نفر دواطلب دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها