سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با تاکید بر شناسایی نیاز‌های جامعه در قانونگذاری گفت: باید فرایند قانونگذاری تغییر کند و با شناسایی تحولات و اقتضائات جامعه در مجلس قانونگذاری شود.
کد خبر: ۱۱۰۴۰۵۳
کدخدایی: فرایند قانونگذاری باید تغییر کند

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، عباسعلی کدخدایی در همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری که هم اکنون در تالار مشروطه مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است، تصریح کرد: در حوزه قانونگذاری، فرایندی را ترسیم کرده ایم که از گذشته تاکنون شیوه قانونگذاری از بالا به پایین بوده است؛ یعنی دولت، مجلس و یا حاکمیت فکر می کنند که باید قانونی را تصویب کنند لذا در کمیته های کارشناسی بررسی و در نهایت در مجلس تصویب می شود.

وی افزود: باید این فرایند را عوض کنیم، یعنی شیوه قانونگذاری از جامعه به مجلس باشد تا ببینیم در جامعه چه اتفاقات و تحولاتی رخ می دهد و براساس اقتضائات جامعه، قانون تصویب کنیم.

وی با طرح این سوال که تا چه اندازه نیازهای جامعه را بررسی و در مجلس قانونگذاری می کنیم، گفت: باید جامعه را رصد و سپس قانونگذاری کنیم و این وظیفه مرکز پژوهش های مجلس است که به عنوان حلقه ای واسط بین نمایندگان و جامعه عمل کند.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر جامعه نگری و همه جانبه بودن قوانین تصریح کرد: باید امروز تصویب قوانین جامع را در دستور کار قرار دهیم و به جای تولید انبوه قوانین جزئی که در اجرا در تعارض با یکدیگرند، به سمت تصویب قوانین جامع برویم البته تصویب قوانین جامع در یک یا دو جلسه علنی مجلس نمی گنجد و نیاز به کار کارشناسی زیادی دارد.

کدخدایی همچنین توجه به اقتضائات زمانی قوانین را از دیگر نکات مهم در فرایند قانونگذاری خواند و افزود: گاهی برخی مصوبات از مجلس به شورای نگهبان می آید که با وجود صرف وقت و هزینه زیاد در مجلس دیگر فایده ای بر آن مترتب نیست.

وی برخی قوانین مصوب مجلس را رافع مسائل و مشکلات واقعی مردم ندانست و تصریح کرد: به خصوص مصوبات حوزه سیاست خارجی مجلس معمولا مصوباتی نیست که مشکلی را از کشور حل کند.

کدخدایی ادامه داد: شما می بینید که چندین مصوبه در کنگره آمریکا در طی سال ها با کار کارشناسی تصویب می شود اما ما با آنها پیش نمی رویم و پس از تصویب مصوبه ای در کنگره، ما هم اینجا مصوبه ای را تصویب می کنیم که عملا قالب اجرایی ندارد.

وی با بیان اینکه مجلس نباید از وظیفه نظارتی خود غافل شود، تصریح کرد: ابزار نظارتی مجلس چون استیضاح، سوال و تذکر و امثال آن در صورتی که واقعی و تخصصی و خارج از مسائل سیاسی و جناحی باشد، ابزار مهمی است اما متاسفانه امروز وظیفه نظارتی مجلس مورد غفلت واقع می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به جلسات متعدد مجلس اشاره کرد و گفت: معتقدم جلسات صحن علنی مجلس باید کمتر شود و ضرورتی ندارد که در هفته از یکشنبه تا چهارشنبه مجلس جلسه علنی داشته باشد البته گاهی وقتی یک روز جلسات علنی تعطیل می شود رسانه ها اعلام می کنند که مجلس تعطیل است در حالی که نمایندگان باید بیشتر بر کار کارشناسی در کمیته ها، کمیسیون ها و بخش های پژوهشی متمرکز شوند تا بتوانند برای تصویب قانون به درستی تصمیم بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها