کارشناس مسایل هسته‌ای در گفت‌و‌ گو با جام جم آنلاین مطرح کرد

سوالی که خبرنگاران از نیکی هیلی نپرسیدند / هیچ محدودیت موشکی برای ایران متصور نیست

چندان جای تعجب نیست خوش رقصی مقامات آمریکا که با دلارهای نفتی سعودی موزون‌تر هم شده طی روزهای اخیر شکل تازه‌ای به خود گیرد و حتی کار به اجرای شوی خبری و بازیگری خانم نیکی هیلی برای شیوخ مرتجع منطقه و اسراییل بکشد.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۴۰
نیکی خانم هیلی به سعودی‌ها با چند ورق پاره؟!

در هفته ای که گذشت، دولتمردان آمریکایی پرده ای دیگر از ادعاهای واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشتند و نماینده واشنگتن در سازمان ملل متحد در اقدامی مضحک با پهن کردن بساطی از چند تکه ورق پاره از بقایای یک موشک، تهران را به ارسال تسلیحات برای نیروهای انصارلله یمن متهم کرد!

در حالی که پس از مدت کوتاهی سازمان ملل ایرانی بودن موشک ها را تکذیب کرده و سخنان نماینده آمریکا و سخنگوی معنوی اسراییل و عربستان را تایید نکرد. سعودی ها ساعاتی پس از پایان شوی خبری نیکی هیلی و اتهام‌های بی‌اساس وی علیه ایران،از اظهارات خنده دار وی استقبال کردند. عربستان سعودی بعد از اظهارات ضدایرانی نماینده آمریکا در سازمان ملل و اتهام‌های بی‌اساس وی علیه ایران، در اقدامی هماهنگ از شوی تبلیغاتی آمریکا ابراز خوشنودی کرد.

مواضع ایران هراسانه دولت ایالات متحده در حالی ابعاد تازه ای به خود می گیرد که کاخ سفید مخرب ترین نقش را طی دو دهه اخیر در کنش های منطقه ای ایفا کرده است؛ از جنگ افروزی در عراق و افغانستان از 2001 میلادی تا شعله ور کردن آتش بحران در سوریه و بعد هم در یمن. اما امروز بر هیچ یک از ناظران سیاسی پوشیده نیست که چرا و به چه علت کارخانه خبر سازی آمریکایی ها محصولات ضد ایرانی خود را به بازار داغ رسانه های عبری - عربی عرضه می کند.

حمایت بی شائبه ریاض، واشنگتن و تل آویو و حتی امارات و بحرین از انواع و اقسام گروه های تروریستی در منطقه- تجاوز به یمن و بمباران شبانه روزی مردم بی دفاع آن- قرار دادن تسلیحات بیولوژیکی در اختیار داعش- طرح تجزیه عراق و دسته آخر ایجاد فتنه در لبنان آخرین تیرهایی بود که از کمان سعودی - صهیونیستی رها شده است و علی رغم به بار آوردن خسارات عظیم بشری به مردم منطقه دستاوردی جز « هیچ» برای طراحان آن نداشته است.

واقعیت آن است، حضور پر قدرت ایران در منطقه و از کار انداختن ماشین جنگی داعش در سوریه و عراق که شاه کلیدی در دست فرماندهان «پراکسی وار» یا همان جنگ های نیابتی بود نوعی سرگیجه سیاسی در دولتمردان آمریکا و دوستان منطقه ای آن بوجود آورده، به طوری که با بکارگیری هر نوع حربه ای تلاش دارند جمهوری اسلامی ایران را در دوران پسا برجام تحت فشار و امتیازدهی قرار دهند.

بدون شک در این میان راهبرد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، مذاکره و تحمیل «برجام‌ موشکی منطقه‌ای» بر ایران است. از طرفی تلاش دارد با این گونه اقدامات توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 را تا حد امکان بی اثر کرده و از اجرای تعهدات خود شانه خالی کند. از سوی دیگر آمریکایی ها سعی دارند ایران را ناقض قعطنامه 2231 شورای امنیت نشان دهند. اما واقعیت آن است در شرایطی که ترامپ با برهم زدن معادلات جهانی در پی نظم نوین خود در نظام بین الملل می گردد ابدا امکان اجماع سازی علیه ایران را نخواهد داشت.

شاید اتهام بی اساس آمریکا مبنی بر تجهیز نیروهای یمنی توسط ایران و شلیک «موشک های فرضی» ایرانی به سمت عربستان مرهمی باشد بر زخم هایی که محور مقاومت به بدنه تکفیری- صهیونیستی وارد آورده است. اما قطعا نمی تواند سرپوشی بر توطئه اخیر ترامپ برای انتقال پایتخت اسراییل به بیت المقدس بشمار آید.

بنظر می‌ رسد دولت آمریکا که با مهره سوخته داعش موفق نشد آرمان فلسطین را از اذهان ملت های منطقه پاک کند با زدن «نعل وارونه» بر مرکب رسانه های خود قصد دارد با پروپاگاندای خبری ضد ایران، با نمایش چند ورق پاره از بقایای یک موشک، توجهات را به سمت ایران و قدرت فزاینده دفاعی آن جلب کند که هم آسودگی خیال برای اسراییل بوجود آورد و هم اینکه موضع برجام را بیش از گذشته با مسایل موشکی مرتبط کند.

در مجموع باید در روزهای آتی شاهد شکل دیگری از رفتار ایران هراسی از آمریکا و اذناب منطقه ایش باشیم چون شوی تبلیغاتی اخیر واشنگتن ضد تهران در همان ساعات اولیه خود در نطفه بی اثر شد. به هر حال آمریکایی ها بیش از اینها مدیون دلارهای نفتی آل سعود هستند و باید همچنان حافظ تخت تاج خاندان شبه جزیره باشند.


محمدرضا شجاعیان / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها