عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

پول فروش 2 روز نفت را به زلزله‌زده‌ها بدهید

هفته گذشته طرح اصلاح برخی از تبصره‌های قانون بودجه 96 کل کشور که با هدف کمک به زلزله‌زدگان مطرح شده، برای رفع برخی ایرادات به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.
کد خبر: ۱۱۰۳۵۵۱
پول فروش 2 روز نفت را به زلزله‌زده‌ها بدهید

در این طرح عنوان شده بود یارانه برخی خانوارها حذف و درآمد حاصل از آن به مناطق زلزله‌زده اختصاص پیدا کند.

درباره جزئیات این طرح با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

سرنوشت طرح اصلاح برخی از تبصره‌های قانون بودجه 96 چه شد؟

طرحی که در این زمینه عنوان شد یک طرح انحرافی بود، به این دلیل که طراحان می‌خواستند از محل یارانه مردم به زلزله‌زده‌ها کمک شود که یکی از دلایل مخالفت نمایندگان مردم از جمله بنده همین موضوع بود. یارانه، معیشت مردم است و کسی اجازه برداشت از آن را ندارد. این طرح، خلاف قانون اساسی و قانون برنامه ششم توسعه است. این طرح در نهایت با مخالفت نمایندگان مجلس از دستور کار خارج شد.

دلیل مخالفت شما و دیگر نمایندگان مجلس در این زمینه چه بود؟

در این طرح کمک به زلزله‌زده‌ها را به یکی از منابع پوچ و تحقیرآمیز گره زده بودند که قابلیت اجرا هم نداشت. دلیل اجرا نشدن آن هم حذف حداقل یک نفر در هر خانواده از پرداخت یارانه نقدی است که در نهایت باز هم رأی نمی‌آورد. کمک به زلزله زده‌ها باید منابع پایداری داشته باشد در غیر این صورت همه مردم به صورت خودجوش در حال کمک بودند و نیازی به وعده مسئولان نبود.

روزی که این طرح عنوان شد بنده اخطار دادم و بعد از من 40 نفر در صف اخطار قرار داشتند. اعتقاد من این است که دولت و مجلس اگر می‌خواهند دین خودشان را در موضوع کمک به زلزله‌زده‌ها ادا کنند باید منابع مشخصی را در نظر بگیرند نه این‌که بخواهند به مردم زلزله‌زده در قالب صدقه کمک کنند. این رویه نادرستی است و نمایندگان آن را از دستور کار خارج کردند.

بعد از زلزله، مسئولان وعده‌هایی را برای راحتی و آسایش مردم آن منطقه عنوان کردند. آیا این وعده‌ها عملی شد؟

خیر. یکی از آن وعده‌ها تنفس دو ساله تسهیلاتی بود که زلزله‌زده‌ها دریافت کرده بودند. اما بانک‌ها این وعده‌ها را قبول ندارند و اجرا نمی‌کنند. از زمان وقوع زلزله تاکنون شاهد سفرهای زیادی از سوی مسئولان بودیم، اما متاسفانه وعده‌ها در حد همان وعده باقی ماند.

مسئولان در آن زمان وعده پرداخت 1800 میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله زده را دادند، اما مردم ماندند و یک وعده 1800 میلیارد تومانی.

پیشنهاد شما برای حل مشکل زلزله‌زده‌ها چیست؟

در این زمینه پیشنهاد کردم 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود که پول دو روز فروش نفت ایران است. مشکلات مناطق زلزله‌زده با این رقم حل می‌شود. مردم زلزله‌زده کرمانشاه حق بزرگی بر گردن کشور دارند. در زمان هشت سال جنگ تحمیلی مردم این استان از مرز دفاع کردند و شهرهای سر پل ذهاب، گیلانغرب، دالاهو، قصرشیرین و اسلام‌آباد غرب 11 بار توسط مردم بازسازی شدند و باز هم کمکی به آنها نشد. در مورد یارانه هم معتقدم که این مبالغ بخشی از معیشت مردم است و نباید روی آن برنامه‌ریزی کرد. ضعف عملکرد دولت نباید از جیب مردم پرداخت شود. برخی می‌خواهند یارانه نقدی مردم را حذف کنند و یک وعده نسیه دولتی بدهند که معلوم نیست در آینده آیا اجرا می‌شود یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها