امسال نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس از دهم آذر به روی علاقه‌مندان جدیدترین خودروهای شرکت‌های بزرگ جهان باز شد و در طول ده روز برگزاری این رویداد بزرگ، خودروسازانی چون مرسدس بنز، پورشه، جگوار، لندروور، لکسوس، نیسان، تویوتا، اینفینیتی، شورلت و ب‌ام‌و، آخرین دستاوردهای خود را در زمینه خودرو، اتومبیل‌های مفهومی و مدل‌های تولیدی به نمایش گذاشتند.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۱۰
کری‌خوانی غول‌های خودروسازی

تاریخچه برگزاری این نمایشگاه به 110 سال پیش یعنی سال 1286/1907 باز می‌گردد. همین سابقه برای این مجموعه، دنیایی از تجربه به ارمغان آورده و به عنوان یکی از غنی‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای خودرویی جهان از آن یاد می‌شود. نمایشگاه امسال بیش از 71 هزار متر‌مربع وسعت داشت و میزبان شرکت‌های مختلفی از 58 کشور دنیا بود. در ادامه با تعدادی از برجسته‌ترین خودروهای معرفی شده در این مجموعه آشنا خواهیم شد که بیش از سایر محصولات، توجه بازدیدکنندگان و منتقدان را به خود جلب کردند.

کراس‌اوور کانسپت تویوتا FT-AC

شرکت تویوتا در این نمایشگاه کانسپت FT-AC را رونمایی کرده که در کنار شکل و ظاهر کراس‌اووری، قابلیت‌های آفرود مناسبی نیز دارد.

سیستم چهارچرخ این خودرو با توجه به متغیرهای سطح مسیر حرکت تنظیم شده و برای ایجاد حداکثر کشش به قابلیت قفل چهارچرخ نیز مجهز شده و به توزیع قدرت بین چرخ‌ها می‌پردازد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این کراس‌اوور فشرده مفهومی، سیستم دوربین‌های آن است که شامل دوربین‌های متعددی می‌شود و توانایی ضبط ویدئو و آپلود خودکار آن در فضای ابری دیجیتال را دارد.

این خودرو بر اساس جدیدترین پلتفرم جهانی تویوتا به نام T-NGA ساخته شده است. این شرکت با ساخت مدل‌های مفهومی مختلف بر اساس این پلتفرم در حال بررسی ذائقه‌های مختلف مشتریان سنتی بازار خود است؛ به صورتی که در نمایشگاه نیویورک کانسپت FT-4X را و در توکیو نیز از کانسپت تی‌جِی‌کروزر رونمایی کرد. با این‌حال هرچند تصور می‌شود FT-AC فقط یک طرح آزمایشی است، بی‌تردید بزودی بسیاری از قابلیت‌های این خودرو را در سایر محصولات تویوتا خواهیم دید.

اینفینیتی QX50

این کراس‌اوور لوکس ژاپنی که براساس کانسپت QX Sport Inspiration ساخته شده با جلوپنجره‌ای بزرگ، حالتی تهاجمی دارد.

این خودرو به یک موتور غیر متعارف 2/0 لیتری چهارسیلندر توربو شارژ VCمجهز شده که 270 اسب بخار قدرت و 380نیوتن‌متر گشتاور دارد. علت غیرمتعارف بودن این موتور هم این است که اولین موتور تولیدی در دنیا با ضریب تراکم متغیر است، به نحوی که ضریب تراکم این موتور بین 8:1 تا 14:1 متغیر خواهد بود. این انقلاب در ساخت موتور سبب شده است موتور جدید اینفینیتی با وجود عملکرد بالا، مصرف سوخت بسیار مناسبی داشته باشد. اینفینیتی QX50 دارای محفظه موتور عضلانی و جلوپنجره تقریبا بزرگی است که همراه با چراغ‌های جلوی ال‌ای‌دی کشیده‌ در طرفین نمای تهاجمی زیبایی برای آن به‌ارمغان آورده است.

رودستر ب‌ام‌و آی8

نمونه ابتدایی آی8 (I8) اولین بار هشت سال پیش در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان رونمایی شد و ‌اکنون از نمونه رودستر سوپر اسپرت هیبریدی این محصول در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی شده است. این خودرو با سقف پارچه‌ای، نمای منحصر به فرد عقب و ترکیب دو نفره دقیقا همان کانورتیبل هیبریدی است که از شرکت ب‌ام‌و انتظار داریم.

سقف این خودرو که از پیشرفته‌ترین سقف‌های جمع‌شونده در نوع خود است می‌تواند در سرعت 50 کیلومتر در ثانیه در کمتر از 16 ثانیه باز یا بسته شود. حجم صندوق بار رودستر آی 8 نیز به گونه‌ای طراحی شده که باوجود جمع شدن سقف پارچه‌ای درون آن همچنان فضای قابل توجهی برای قرارگیری بار سرنشینان در اختیارشان می‌گذارد.

رودستر ب‌ام‌و به مدد استفاده از سیستم درایو توانسته به قدرت 374 اسب بخار دست پیدا کند که نسبت به نمونه قبلی خود 12 اسب بخار ارتقا داشته است. این نیرو به صورت ترکیبی با یک موتور 1/5 لیتری سه سیلندر توربوشارژ با 231 اسب بخار همراه موتور الکتریکی با 143 اسب بخار قدرت تامین می‌شود.

خودروی 3‌ چرخ Sondors

این خودرو را که یک شرکت تازه‌کار به نام کرودفوندد معرفی کرده، خودرویی سه چرخ است که سه صندلی دارد که دو عدد در قسمت جلو و دیگری در عقب خودرو طراحی شده است. آن گونه که طراحان این خودرو ادعا کرده‌اند این خودرو قرار است به مقرون به‌صرفه‌ترین، جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین خودروی الکتریکی بازار تبدیل شود. برای این خودروی سه‌چرخ قیمتی حدود ده هزار دلار (حدود 42 میلیون تومان) نظر گرفته شده است.

این خودرو قابلیت مجهز شدن به انواع باتری لیتیوم ـ یون را دارد که می‌تواند با برق 110 یا 240 ولت شارژ شود. انتظار می‌رود این خودرو با یک بار شارژ مسافتی بین 120 تا 320 کیلومتر را با توجه به نوع باتری خود طی کرده و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن نیز بین پنج تا هشت ثانیه خواهد بود.

اس‌یو‌وی اتوبیوگرافی رنجروور

مدل غول‌پیکر و مجلل اس‌یو‌وی اتوبیوگرافی را می‌توان به جرات پرچمدار محصولات شرکت رنجروور دانست که این شرکت انگلیسی در نمایشگاه لس‌آنجلس آن را رونمایی کرد. پس از عرضه خودروهای لوکس از سوی خودروسازانی همچون رولزرویس، لامبورگینی، بنتلی و... شاید کار برای رنجروور کمی سخت به نظر می‌رسید. اما با معرفی این خودرو بخوبی توانست در مقابل آنها عرض اندام کرد و از عرصه رقابت پیروز خارج شود.

اتوبیوگرافی به یک موتور پنج لیتری V8 سوپرشارژ مجهز شده که 560 اسب بخار قدرت تولید کرده و نیروی تولید شده با یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. همچنین این خودروی غول‌پیکر برای رسیدن به سرعت نزدیک به صد کیلومتر در ساعت فقط به 5/2 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت.

اتوبیوگرافی همانند سایر رقبای لوکس خود قیمت بالایی دارد همچنان که قیمت پایه آن از 207 هزار و 900 دلار شروع می‌شود.

نسل جدید مرسدس بنز سی‌ال‌اس

در طراحی نسل سوم رده سی‌ال‌اس (CLS) مرسدس که در این نمایشگاه رونمایی شده از زبان طراحی جدید استفاده شده است. نمای جلوی این خودرو دارای ویژگی‌هایی از مدل AMG GT بخصوص در فرم جلوپنجره و سپر آن است.

این خودرو فعلا در دو مدل دیزل و یک نسخه بنزینی به بازار عرضه خواهد شد. نسخه بنزینی سی‌ال‌اس به یک موتور جدید 3/0 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ مجهز شده است که 370 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این موتور به یک سیستم هیبرید الکتریکی 48 ولت خفیف به نام EQ Boost نیز مجهز شده است که 21 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور را به موتور بنزینی اضافه می‌کند.

در نمونه بنزینی این نسل همانند آئودی A8 می‌توان هنگام حرکت موتور بنزینی را خاموش کرد. در نهایت نیروی تولید شده موتورها با یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب یا به هر چهار چرخ (در نمونه Matic 4) منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز 4/8 ثانیه است. نمونه بنزینی این محصول مرسدس بنز در هر صد کیلومتر به طور ترکیبی 7/5 لیتر بنزین مصرف می‌کند که نسبت به نسل قبلی خود 15 درصد کم‌مصرف‌تر شده است.

هایپرکار هیبریدی گروه آریا

گویا گروه خودروسازی آریا با رونمایی از این هایپرکار تصمیم دارد بهترین سازندگان این مدل از خودرو را به مبارزه دعوت کند؛ زیرا توانست بخوبی رقیب مهمی برای لامبورگینی، فراری و مک‌لارن باشد. البته آن گونه که انتظار می‌رود کار تکمیل و رفع عیوب این نمونه تا پایان سال آینده به طول خواهد انجامید.

گروه آریا تصمیم دارد این خودرو را در دو مدل به تولید برساند. مدل FE که به یک موتور 6/2 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده و دیگری FEX که نمونه‌ای قوی‌تر و مجهز به دو موتور الکتریکی است.

مهندسان این گروه خودروسازی برای مدل FEX یک سال وقت صرف کرده‌اند و آن طور که انتظار می‌رود برای رفع اشکالات به یک سال زمان دیگر نیز نیاز خواهند داشت. این شرکت کوچک آمریکایی تصمیم دارد از هر دو مدل 400 دستگاه تولید کند. قیمت این خودرو به صورت دقیق مشخص نیست، اما گروه آریا برای این که بتواند با رقبای جهانی و بزرگ خود رقابت کند می‌خواهد آنها را با قیمت‌های رقابتی به فروش برساند؛ اما آن گونه که شنیده شده قیمت پایه نمونه FEX از حدود یک میلیون دلار شروع خواهد شد.

محمدرضا نجفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها