معاون اول رییس جمهوری گفت: صندوق های بازنشستگی با مشکلات جدی روبرو هستند و حدود 50 تا 60 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 97 برای کمک به آنها در نظر گرفته شده است .
کد خبر: ۱۱۰۳۲۲۶
جهانگیری: رفاه و درآمد مردم کاهش پیدا کرده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری روز شنبه در دومین کنفرانس اقتصاد ایران که در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد، افزود:متاسفانه پس از بازنشستگی افراد، تأمین هزینه پرداخت حقوق آنها همچنان بر دوش دولت است و فقط از یک ردیف بودجه به ردیف بودجه دیگری منتقل می شود،ضمن آنکه باید به هر فرد بازنشسته منابعی به عنوان پاداش پرداخت شود.

جهانگیری محدودیت های نظام تامین مالی و مشکلات نظام بانکی را مسائلی پیچیده و در هم تنیده عنوان کرد و گفت رفاه مردم، قدرت خرید و درآمد آحاد جامعه کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر رشد اقتصادی، بودجه دولت و بهره وری نیز وضعیت مناسبی ندارد.

به گفته معاون اول رییس جمهوری با وجود آنکه از چند برنامه قبلی توسعه هدف گذاری شده بود که 30 درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری تأمین شود اما امروز پس از سپری شدن چند برنامه میزان بهره وری هنوز پایین است و تغییر چندانی نداشته است.

وی گفت: بدون همگرایی سیاسی و اقتصادی و توافق بر سر اولویت ها مسیر اصلاح سیاست ها امکان پذیر نیست بنابراین نیازمند تدابیر جامع برای همه مسایل کلان کشور هستیم.

جهانگیری افزود:امروز به طور قطع مسئله اصلی کشور وضعیت اقتصادی است که از حالت یک شعار خارج شده است.

وی ادامه داد: نیازمند استفاده از تجربه های کشورهای جهان برای بهبود شرایط اقتصادی کشور هستیم.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که نیازمند تدابیر جامعی هستیم که برای همه مسائل دید کلان نگر داشته باشد گفت: این تدابیر نه تنها باید هماهنگی اقتصادی میان دستگاه ها به وجود آورد بلکه باید هماهنگی سیاسی نیز ایجاد کند چرا که بدون همگرایی سیاسی و اقتصادی و توافق بر سر اولویت ها، مسیر اصلاح سیاست ها امکان پذیر نیست.

جهانگیری افزود: رهبرمعظم انقلاب نیز تاکید داشته اند که مسائل اقتصادی در اولویت امور قرار دارند و سایر مسائل دیگر از مسائل اقتصادی سرچشمه می گیرند.

وی یادآور شد: دشمنان ملت ایران نیز همواره هرگاه که می خواهند ایران را تهدید کنند، موضوع تحریم اقتصادی را به پیش می کشند و اینکه همواره اقتصاد ایران را نشانه می روند گویای این واقعیت است که فشار بر اقتصاد ایران یک مساله جدی است.

جهانگیری در ادامه سخنان خود درباره علت حل‌نشدن مشکلات اقتصادی گفت: با تغییر دولت ها سیاست های ما عوض می‌شود و رییس‌جمهوری جدید فکر کرده هرچه رییس‌جمهوری قبلی کرده همه را باید تغییر دهد یا با تغییر یک وزیر یا یک مدیر، بسیاری از سیاست ها تغییر یافته است.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با تاکید بر پیچیدگی مسائل زیست محیطی کشور تصریح کرد: مسائل زیست محیطی موضوعی فانتزی نیستند. تالاب های کشور در حال خشک شدن هستند و می توانند به کانون تولید ریزگردها تبدیل شوند و حیات را مورد تبدیل قرار دهند.

وی به سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این سیاست ها به دلیل آن که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است و سیاست های دقیق و علمی است، قوای سه گانه، اقتصاددانان و همه مردم کشور بر اجرای این سیاست ها اصرار دارند و همه حول آن جمع شده اند از این رو این سیاست ها قادر هستند که همگرایی ایجاد کرده تا بتوانیم سایر سیاست ها و برنامه ها را ذیل آن تعریف کنیم تا مورد حمایت همگان قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها