در برنامه این هفته «سروستان» عنوان شد

خوزستان و هزار و یک طرح بر زمین مانده

برنامه تلویزیونی «سروستان» سه‌شنبه شب 21 آذرماه با حضور نمایندگان مردم شهرهای استان خراسان شمالی در خانه ملت، از شبکه «شما» پخش شد.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۸۹
خراسان شمالی استانی که به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌هاست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه «شما»، برنامه تلویزیونی «سروستان» سه‌شنبه شب 21 آذر ماه با حضور نمایندگان مردم استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی روی آنتن رفت.

عبدالرضا عزیزی منتخب مردم شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در خانه ملت مهمانان این برنامه بودند.

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این برنامه با اشاره به ارتباط گسترده با مردم در حوزه انتخابیه خود اظهار کرد: از ابتدای تقسیم خراسان بزرگ به سه استان، بودجه تخصیص یافته به خراسان شمالی افزایش یافته است.

وی افزود: تا پایان امسال، تمام روستاهای شیروان از نعمت گاز برخوردار می‌شوند همچنین در حوزه بهداشت و درمان و راهسازی هم شاهد پیشرفت‌های خوبی در روستاها بوده‌ایم.

عزیزی خاطرنشان کرد: لازم است با اینگونه اقدامات، زمینه ماندگاری روستانشینان را فراهم کنیم و از روند مهاجرت به شهرها بکاهیم.

دوندگی 6 ساله برای اخذ یک مجوز صنعتی!

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه 6 سال به دنبال مجوز یک طرح صنعتی در شیروان بودیم گفت: بیکاری از دیگر مشکلات خراسان شمالی محسوب می‌شود البته آمارهایی که مرکز آمار ارائه می‌دهد با آنچه در واقعیت می‌بینیم متفاوت است.

وی تصریح کرد: هزینه تولید در ایران بسیار بالاست و مردم رغبتی برای وارد شدن به این حوزه را ندارند؛ باید هزینه تولید را کاهش داد تا به این ترتیب سطح اشتغال و رفاه را بالا برد.

عزیزی در ادامه به تمایل روس‌ها برای مراودات بیشتر با ایران و خراسان شمالی عنوان کرد: با این حال اصول تجارت خارجی در کشور ما به خوبی آموزش داده نشده و نمی‌‌توانیم محصولات کشاورزی و دامی خود را به روسیه صادر کنیم.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان واردات و صادرات خراسان شمالی با روسیه افزود: میزان صادرات نسبت به واردات خوب بوده ولی زمینه رشد بیشتر، وجود دارد.

وی با بیان اینکه طرح آمایش سرزمینی ده‌ها سال است در استان‌های مختلف در دست تهیه و اقدام است گفت: با این حال هنوز در بسیاری از مناطق شاهد اجرایی شدن این طرح نیستیم.

عزیزی افزود: صداو سیما ظرفیتی مهم برای معرفی استان‌هاست و مدیرکل جدید خراسان شمالی نیز ارتباط و تعامل بسیار خوبی با مجمع نمایندگان استان داشته است.

رتبه 30 خراسان شمالی در شاخص‌های توسعه ملی!

قوامی نماینده مردم اسفراین در خانه ملت هم در این برنامه با اشاره به تولید ناخالص داخلی هر استان به عنوان شاخص توسعه اظهار کرد: خراسان شمالی در بین 31 استان از این نظر رتبه سی ام را دارد در حالیکه از نظر جمعیت و وسعت باید حداقل رتبه پانزدهم را داشته باشیم.

وی افزود: عقب‌ماندگی‌های تاریخی در خراسان شمالی وجود دارد البته اقدامات زیرساختی خوبی در حال انجام است هر چند هنوز این استان به شبکه ریلی کشور متصل نشده است.

قوامی با بیان اینکه راه آهن شیروان – بجنورد طی سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد گفت: با این اقدام، شاهد تحولی عظیم در حوزه حمل و نقل خراسان شمالی خواهیم بود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود:نسبت جمعیت روستایی به شهری در خراسان شمالی حدودا 47 درصد است البته شهرهایی هم وجود دارند که ماهیت فرهنگی روستایی دارند.

وی با اشاره به فعالیت کارخانه لوله گستر اسفراین در این شهرستان عنوان کرد: زنجیره‌ای از فعالیت‌های ارزشی صنعتی به واسطه این کارخانه تکمیل شده است؛ اگر دولت به دنبال ایجاد اشتغال است و می‌خواهد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کند، باید به اینگونه فعالیت‌ها بها بدهد.

توانمندی اسفراین در تولید لوله‌های مورد نیاز صنایع استخراج گاز

قوامی ادامه داد: کارخانه موجود در اسفراین توانمندی تولید بیشتر لوله‌های مورد استفاده در منابع گازی ایران را دارد ولی در حال حاضر این لوله‌ها از چین وارد می‌شوند در حالیکه طبق فرموده رهبری معظم انقلاب، واردات محصولاتی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد، اشکال شرعی دارد.

نماینده مردم اسفراین در بخش دیگری از برنامه سروستان به لزوم توجه به بازار داخلی برای رونق کارخانجات موجود در کشور گفت: بازار داخلی کشور آنقدر ظرفیت دارد که بتواند چرخ بسیاری از کارخانه‌ها را بچرخاند.

وی تصریح کرد: طرح آمایش سرزمینی طی سه سال اخیر در خراسان شمالی انجام شده ولی به طور کامل نبوده است با اینکه ظرفیت‌های مهمی در جای جای ایران اسلامی و استان خراسان شمالی وجود دارد که هر یک، می‌توانند تحولی اقتصادی ایجاد کنند.

قوامی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی در خراسان شمالی گفت: ظرفیت‌های گردشگری این استان هم بی شمار هستند ولی هنوز استفاده کامل از آنها در دستور کار قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه صدا و سیما نقش مهمی در معرفی ظرفیت‌های استان‌های مختلف دارد عنوان کرد: لازم است از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود.

«سروستان» با اجرای ناصر خیرخواه و تهیه‌کنندگی مهدی خدایی، سه‌شنبه شب ساعت 18:00 به صورت زنده از شبکه «شما» و سیمای استانی خراسان شمالی، روی آنتن رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها