با مسعود حقیقت، رئیس هواشناسی کشاورزی

میزان بارش ناامیدکننده نیست!

حالا دیگر آنقدر فناوری پیشرفت کرده که بیشتر مردم روی گوشی‌های همراه خود نرم‌افزار هواشناسی هم دارند و می‌توانند براحتی از چگونگی هوای حداقل یک هفته آینده باخبر شوند، اما ذات بشر که همواره نگران است، در فصل گرما نگران این است که گرمای هوا طاقت او را طاق نکند و در فصل سرما هم این که آیا سرما خانماسوز خواهد شد یا نه؟!
کد خبر: ۱۱۰۲۳۰۴
میزان بارش ناامیدکننده نیست!

اما در میان این جماعت کم‌طاقت و همیشه نگران، کشاورزان اگر نگران سرما و گرما باشند، حق دارند و نباید آن را به حساب به اصطلاح لوس‌بازی گذاشت.

سرما و کم‌آبی می‌تواند کشاورزان را نابود کند و طبیعی است که کار روی زمین در گرمای طاقت‌فرسای تابستان دشواری‌های خاص خود را دارد، هر چند هیچ کشاورزی از گرما نمی‌نالد، چون زمین به او صبوری را آموخته است.

پاییز کم‌بارشی را پشت‌سر گذاشتیم و در این روزهای باقیمانده امیدواریم که باران و برف ببارد.به نظر عموم مردم امسال بارش‌ها آنقدر کم است که خیلی‌‌ها از اکنون نگران کم‌آبی سال آینده هستند و برخی می‌گویند شاید آب‌ جیره‌بندی شود.

در این میان اما کشاورزان بیشتر از بقیه چشم به آسمان دارند‌که اگر برف و باران نبارد، خشکسالی وضعیت زندگی آنها را دشوار خواهد کرد. اما مسعود حقیقت که ریاست بخش کشاورزی سازمان هواشناسی را به‌عهده دارد، زیاد ناامید نیست و می‌گوید میانگین بارش در کشور ناامیدکننده نیست. با او درباره بارندگی‌های امسال و بیم‌ها و امید‌های این مساله هم‌صحبت شدیم.

کمی بارندگی پاییز امسال بسیاری از مردم را نگران کرده است، آیا این نگرانی در زمستان جبران خواهد شد؟

تابستان پیش‌بینی و اعلام کردیم که بارش‌های پاییزی بخصوص در نیمه غربی کمی زودتر شروع خواهد شد، بنابراین از نظر مقدار بارش در استان‌‌های شمال غربی مانند آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، کرمانشاه و کردستان،کمبود زیادی نخواهیم داشت.هر چند در آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته حدود 10درصد کاهش داریم و در آذربایجان غربی حدود 13 درصد. اما در اردبیل تاکنون حدود 18 درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم. در کرمانشاه حدود 50 درصد و کردستان حدود 40 درصد کاهش بارش داشتیم که توقع داریم در روزهای باقی مانده از پاییز تقریبا این کاهش‌ها جبران شود و به میزان نرمال برسد. اما در جنوب کشور بارش‌های نسبتا خوبی در زمان کشت گندم داشتیم. به نظرم از دیدگاه کشاورزی وضعیت بدی نداریم.

گفتید اردبیل بارش مناسبی داشته اما در پاییز امسال بیشتر روزها اردبیل آفتابی بود؟

از نظر مقداری وضعیت خوبی داریم؛ یعنی نسبت به وضعیت نرمال، میزان بارش‌ها خوب بوده است. بارش از اول مهر تا امروز در اردبیل04/90 میلی‌متر بوده در همین بازه زمانی بارش بلند مدت در کل کشور حدود 70 میلی‌متر بوده، بنابراین اردبیل وضعیت بهتری دارد. پاییز امسال در بوشهر هم حدود 10 درصد بیشتر از وضعیت نرمال بارندگی داشته‌ایم.

وضعیت بارندگی کل کشور نسبت به سال گذشته چگونه است؟

میانگین بارندگی کل کشور تا امروز(سه‌شنبه) حدود 22.02 بوده و نسبت به سال قبل که حدود 31.03 بود با کاهش بارش روبه‌رو هستیم.

اوضاع دیگر استان‌های کشور از نظر بارش چگونه است، چنین به نظر می‌رسد که شمال کشور هم با کمبود باران مواجه است؟

بله! در گیلان و مازندران نسبت به استان‌های پربارش‌تر حدود 13 درصد کاهش بارندگی داریم اما با همه اینها نسبت به سال گذشته این دو استان وضعیت بهتری دارد.

اوضاع کشاورزان با این وضعیت بارش چگونه است؟

استان‌های غرب کشور بارش‌های خوبی داشته بخصوص در زمینه کشت دیم. اما در چند روز آینده در غرب کشور بارندگی زیادی نخواهیم داشت اما در جنوب بارش‌ها خیلی خوب خواهد بود. بارش از دوشنبه در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و قسمت‌‌هایی از هرمزگان شروع شده و ادامه خواهد داشت. در دو هفته آینده شمال کشور تقریبا خشک خواهد بود اما در هفته سوم شمال شرق بارندگی بیشتری خواهد داشت.

تهران گویا اوضاع مناسبی از نظر بارندگی ندارد؟

تا سوم دی بارش چشمگیری در تهران نخواهیم داشت اما در هفته دوم بارش‌های استان تهران و شمال کشور تقریبا بیشتر از نرمال خواهد بود.

کاهش بارندگی بر زندگی عشایر و دامداران چه تاثیری خواهد داشت؟

بارش‌های پاییزی و زمستانی بخصوص در مناطق زاگرس باعث سرسبزی علفزارها می‌شود و این به دامداران کمک می‌کند. بارندگی کم بر میزان علوفه تاثیر می‌گذارد، اما زیاد ناامیدکننده نیست. طبق پیش‌بینی‌ها زمستان کمبود بارش جبران خواهد شد.این را هم باید بدانیم که ما در کشور خشکی زندگی می‌کنیم به همین دلیل خیلی جای نگرانی نیست و کشاورزان نباید ناامید باشند.

یعنی زمستان کم‌بارشی در کل کشور نخواهیم داشت؟

وضعیت نرمال است و کمتر از نُرم سالانه نخواهد بود.

کم‌آبی و ذخیره‌ اندک سد‌ها چطور، برای آنها هم جای نگرانی نیست؟

بارش برف و میزان بارندگی باران و برف در کوهستان‌ها و دامنه کوه‌ها منبع اصلی سدهاست‌ .امیدواریم در دی‌ماه میزان بارش برف در کوهستان‌ها و دامنه‌های آنها افزایش یابد و کمبود آب سد‌ها جبران شود.

سرمای خشکی که تقریبا در همه کشور احساس می‌شود برای کشاورزی خطرناک نیست؟

اتفاقا امسال از نظر آب و هوایی سال نابهنجاری نیست! ما سال‌های بدتر از این را هم تجربه کرده‌ایم. حتی سال قبل سرمای سخت و ناگهانی وارد کشور شد که همه مرکبات شمال را نابود کرد اما امسال چنین شرایط نامتعادل را نخواهیم داشت و دمای هوا و بارش‌ها در حد نرمال خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها