پوتین دیروز دستور خروج نظامیان روسی از سوریه را صادر کرد.
کد خبر: ۱۱۰۱۸۶۷
هدف سفر پوتین به سوریه

براساس آخرین اخبار، نیروهایی که قرار است خارج شوند چیزی حدود 23 فروند هواپیما بعلاوه دو تا سه فروند بالگرد و یک بیمارستان صحرایی است که در نزدیکی حلب تاسیس شده بود. از نظر نظامی به نظر نمی‌رسد که این اعلام حجم خیلی بالایی باشد پیشتر هم شاهد چنین اعلامیه‌هایی از سوی روسیه بودیم و این بیشتر یک حرکت تبلیعاتی در آستانه مذاکرات ژنو و کنفرانس سوچی روسیه است.

درواقع این یک عقب‌نشینی کلی و کلان نخواهد بود. روسیه دو پایگاه دائمی در سوریه دارد؛ یکی طرطوس و دیگری در لاذقیه است. شخصا خروج این بخش از نیروها را به سبب کاهش عملیات می‌دانم و بخشی هم روند تبلیغاتی است تا این‌که اقدامی تاثیرگذار باشد.

به نظر می‌رسد روسیه می‌خواهد با این کار پیام مثبتی را به سایر طرف‌هایی که در مذاکرات سوریه حضور دارند بدهد؛ ولی به نظر من نمی‌تواند خیلی موثر باشد چراکه کشورهای درگیر در منطقه سوریه اهدافشان خیلی فراتر از این حرف‌هاست که این نیروها در سوریه حضور داشته باشند یا خیر.

روسیه درعین حال بعد دیگری از حرکت تبلیغی را هم در این اعلام دنبال می‌کند و آن این است که می‌خواهد در برابر کسانی که با مذاکرات سیاسی مخالفت می‌کنند، ادعا کند تمرکز آنها صرفا در روند نظامی نبوده بلکه از روندهای سیاسی هم حمایت می‌کند، اما واقعیت این است که در صحنه میدانی سوریه کسانی که از گروه‌های تروریستی و مخالفان حمایت می‌کنند تا به این ساعت از راهکار نظامی دست نکشیده‌اند تا به سوی راهکار سیاسی بیایند؛ حتی درخصوص ترکیه هم گرچه آنها در ظاهر در تمامی نشست‌ها شرکت می‌کنند، اما تا به امروزهیچ کار جدی برای دست کشیدن از حمایت گروه‌های تروریستی انجام نداده‌اند و کماکان از گروه‌ها در استان ادلب و دیگر جاها حمایت می‌کنند.

آمریکایی‌ها هم در جنوب به طور کامل از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. عربستان و قطر هم حمایت می‌کنند گرچه حمایت‌های آنها به علت شکست گروه‌های تروریستی رو به کاهش است، ولی هنوز قطع نشده و دست‌کم تا یک سال آینده ادامه خواهد داشت.

محمدرضا حاجیان

کارشناس مسائل سوریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها