عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین خبر داد

احتمال قطع یارانه نقدی و گرانی بنزین قوت گرفت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از سیاست‌گذاریهای اقتصادی و بودجه بندی از تصمیم دولت بر قطع پرداخت یارانه نقدی کل کشور به جز اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۱۳۲۴
احتمال قطع یارانه نقدی و گرانی بنزین قوت گرفت

حسین علی حاجی دلیگانی ضمن پاسخ به سوالات جام جم آنلاین پیرامون ارزیابی لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس، به تحلیل خطابه رییس جمهور در صحن خانه ملت پرداخت و اظهار کرد: چند نکته در خصوص سخنان رییس جمهور باید مورد توجه قرار گیرد. نخست اینکه ایشان از اصلاح قیمت ها صحبت کردند و آنطور که برای بنده به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مسجل شد دولت بودجه سال آینده را بر مبنای افزایش قیمت بنزین، گاز، سی ان جی، نفت سفید، گازوئیل و... بسته است.

وی در این رابطه افزود: یعنی منظور اصلی رییس دولت از اصلاح قیمت ها همان افزایش قیمت حامل های انرژی است. به تعبیر دیگر دولت قصد دارد در سال آینده خدمات و کالاهایی را که به مردم ارایه می دهد افزایش قیمت دهد و به تبع آن ما شاهد یک شیب 15 تا 20 درصدی در این موارد خواهیم بود.

حاجی دلیگانی پیرامون این مطلب که بحث اصلاح نظام یارانه ای کشور در بودجه 97 به چه ترتیب مورد توجه قرار گرفته است و چه سرنوشتی در انتظار پرداخت نقدی یارانه به مردم است، گفت: آقای روحانی در صحن به ضرورت اصلاح بحث یارانه ها اشاره داشت و از نمایندگان خواست در این موضوع دولت را یاری دهند. به نظر می رسد صحبت های ایشان بیشتر دال عدم پرداخت یارانه به تمام آحاد جامعه در سال 97 است. یعنی به غیر از اقشار تحت پوشش نهادها که وی به آن اشاره داشت که البته قابل تقدیر است، ما در سال آتی با قطع یارانه نقدی مواجه خواهیم بود.

وی در خصوص اینکه قطع شتاب زده یارانه توسط دولت چه آثار و تبعاتی در بدنه اقصادی مردم خواهد گذاشت، گفت: دولت تلاش دارد از یک طرف قیمت ها را اصلاح کند که این اقدام همان طور که اشاره شد با افزایش 15 درصدی قیمت ها توام می شود. از سویی دیگر طبق قانون با افزایش بهای کالاها از جمله حامل های انرژی ما به ازای آن ولو اندک باید به طور یارانه به مردم پرداخت شود ولی برای ما مبهم است دولت در این زمینه چه تصمیمی می گیرد.

نماینده حوزهٔ انتخابیهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار استان اصفهان در این ارتباط خاطر نشان کرد: ما به عنوان نماینده مجلس توجه دولت را به این مهم جلب می کنیم که افزایش قیمت و به موازات آن قطع یارانه فشار مضاعفی به مردم تحمیل می کند و کاهش قدرت خرید مردم تا 40 درصد را به همراه دارد.
وی با انتقاد از برخی نمایندگان همسوی دولت در مجلس به تشریح طرح دولت برای اختصاص بودجه از محل یارانه ها به زلزله تاسف بار کرمانشاه پرداخت و افزود: رییس جمهور طرحی را در مجلس کلید زد مبنی بر اینکه بمدت 4 ماه از محل 10 درصد یارانه عموم مردم به بازسازی و کمک به مناطق زلزله زده قرار گیرد که باید مجلس آن را بررسی کند. تصور می شود ایشان قصد اقبال سنجی در جامعه را دارد و اقدام فوق حاوی این پیام است که به مردم القا شود سال آینده خبری از پرداخت یارانه نقدی نیست.

حاجی دلیگانی در ادامه در مورد بحث مهم قیمت حامل های انرژی در کشور تصریح کرد: معتقدیم اگر نرخ حامل ها همچون بنزین مطابق بحثی که در گذشته مطرح بوده است معادل قیمت فوب خلیج فارس تعیین شود، به لحاظ نظم اقتصادی امری است مطلوب به شرطی که براساس اعمال سرانه و ما به ازا، عواید این همسازی قیمت به مردم پرداخت شود تا اهداف مدیریت سوخت در کشور و نیز بحث کاهش آلایندگی هوا توسط خود مردم محقق گردد.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در مقطع حذف یارانه ها به مردم تعهداتی داده است و باید به آن پایبند باشد، ابراز داشت: قرار بود از محل برداشتن یارانه آب، برق، گاز و حامل های سوخت و افزایش قیمت آنها؛ به صورت پرداخت یارانه نقدی این موضوع جبران شود که اتفاقا جبران اولیه هم شد.

حاجی دلیگانی در این باره افزود: در مرحله اول طرح هدف مندی یارانه ها بنزین 100 تومانی به 400 تومان افزایش قیمت یافت که حال می گوییم دولت به ازای پرداخت 45000 تومان به هر نفر از خانوار گرانی سوخت را پوشش داد. اما سوال اینجاست آیا الان که بنزین 400 تومانی به نرخ 1000 تومان ارتقاء پیدا کرده است، دریافتی مردم هم از محل یارانه ها ارتقا یافته؟!

وی در جواب این پرسش که چرا دولت تاکنون از مصوبه مجلس مبنی بر حذف دهک های ثروتمند جامعه از سبد یارانه ای کشور را به اجرا در نیاورده است، پاسخ داد: خود دولت اعتقاد دارد واریز یارانه نقدی به حساب مردم به ضرر اقتصاد کشور است اما وقتی که مجلس قانون حذف دهک های پردرآمد جامعه را تصویب کرد متاسفانه با یک نگاه انتخاباتی و احتمال ریزش رای این قانون توسط دولت مسکوت ماند. اما در شرایط فعلی که بنا دارد کلا یارانه را قطع کند، مباحث انتخاباتی مطرح نیست.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه 97 از حالت تمرکزگرایی خود همچون سنوات گذشته خارج شده یا خیر، عنوان داشت: طبق اظهارات رییس جمهور مقرر شده اعتبارات استانی و تصمیم گیری در خصوص هزینه کرد آنها در اختیار شورای عالی برنامه ریزی هر استان قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها