سال هاست که دو خودروساز قدیمی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا در جلب رضایت مشتریان خود مشکل دارند. از سوی دیگر با وجود تسهیل عقد قرارداد با خودروسازان جهانی پس از رفع تحریم های بخش صنعت، همچنان شاهد حضور خودروهای پر حرف و حدیثی در خط تولید این شرکت ها هستیم. خودروهایی که علی رغم حواشی فراوان، نشانی از پیشرفت در صنعت خودروی داخلی ندارند. اچ سی کراس از جمله این خودروهاست که طی قراردادی میان ایران خودرو و کمپانی چینی دانگ فنگ در داخل کشور تولید می شود.
کد خبر: ۱۱۰۰۱۹۲
مروری بر معایب و مزایای اچ سی کراس

این خودرو که طراحی آن با کمک شرکت پژو – سیتروئن صورت گرفته در چهره و مشخصات خود شباهت هایی به دیگر تولیدات پژو دارد. در واقع به نظر می رسد که شرکت ایران خودرو به دلیل همین شباهت ها تصمیم به تولید H30cross در ایران گرفته است. این خودرو همانند پژو پارس، رانا و پژو 206 تیپ 5 به یک موتور TU5 با حجم 1600 سی سی و قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر مجهز است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 4 سرعته آیسین به چرخ های جلو منتقل می کند. بیشینه سرعت دانگ فنگ H30 cross حدود 183 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 کیلومتر آن نزدیک به 12.5 ثانیه است.

نگاهی به معایب اچ سی کراس

طراحی ظاهری: با وجود اینکه مردم ایران در هنگام خرید خودرو تا حد زیادی به قیمت محصولات توجه می کنند اما در چهره خودرو H30 cross نقص هایی دیده می شود که عمدتا در اصول طراحی مدرن چندان قابل اغماض نیست. اگرچه طراحان تلاش داشته اند تا با استفاده از خطوط حجم دهنده و چراغ ها و جلو پنجره بزرگ یک چهره تهاجمی به این خودرو ببخشد اما وجود چراغ های مه شکن ساده و مدور بر روی سپر نشان از یک تناقض در طراحی این محصول دارد. افزون بر این، هرقدر که خودروسازان ایرانی علاقه به تولید نسخه های وانت از محصولات خود دارند، چینی ها نیز مشتاقانه به دنبال تولید کراس اوورهایی بر پایه سدان های خود هستند. H30cross نیز اگرچه مدل مینی کراس اوور از سدان پرفروش دانگ فنگ H30 محسوب می شود اما شیب زیادی که از سقف تا درب موتور اچ سی کراس مشاهده می شود چندان همخوانی ندارد و این خودرو را به محصولات هاچ بک نزدیک تر کرده است. همچنین اندازه نامناسب چرخ ها و استفاده بیش از حد از پلاستیک سیاه رنگ در نمای بیرونی نیز از دیگر معایب ظاهری h30cross محسوب می شود.

استفاده از مواد بی کیفیت: استفاده از پلاستیک خشک و بی کیفیت همچنان یکی از پاشنه آشیل های خودروهای تولیدی در ایران است. این معضل در کابین اچ سی کراس نیز مشاهده می شود.

پیشرانه ای نامناسب: موتور TU5 اگرچه برای خودروهایی نظیر پژو 206 در زمان خود یک نقطه قوت محسوب می شدند اما برای خودرویی نظیر اچ سی کراس که نزدیک به 200 کیلوگرم اضافه وزن دارد چندان پرقدرت به نظر نمی رسد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر 12.5 ثانیه ای نیز گواه این مطلب است. افزون بر این با وجود استفاده از گیربکس آیسین در این خودرو، امروزه در کمتر محصولی از گیربکس اتوماتیک 4 سرعته استفاده می شود. این گیربکس ها معمولا به دلیل وقفه هایی که در هنگام تویض دنده ها ایجاد می کنند موجب کاهش شتاب خودرو می شوند و چندان بهینه نیستند.

مروری بر نقاط قوت اچ سی کراس

قیمت مناسب: اگرچه در طراحی بدنه و پیشرانه اچ سی کراس نقاط ضعف زیادی وجود دارد اما دست کم این خودرو در قیاس با رقبایی نظیر رنو ساندرو استپ‌ وی و برلیانس H320 از قیمت بسیار پایین تری برخوردار است. قیمت H30cross هم اکنون در بازار ایران نزدیک به 46 میلیون تومان است که اختلاف قیمتی 10 تا 15 میلیونی با رقبای خود دارد. با این وصف، خریداران می توانند از نقاط ضعفی که در این خودرو مشاهده می شود چشم پوشی کنند. کاری که برای خودرویی نظیر ساندرو با آن طراحی قدیمی کمی سخت به نظر می رسد.

اتاقک جادار: اضافه وزن h30 cross ایران خودرو در مقایسه با پژو 206 و 207 دست کم یک مزیت بزرگ به همراه داشته و آن فضای مناسب اتاقک و صندوق عقب است. یکی از معایبی که موجب می شود تا هاچ بک های پژو چندان برای خانواده مناسب نباشند فضای اندک صندلی های عقب و محفظه بار است که این معضل در اچ سی کراس به لطف بدنه ای بزرگتر برطرف شده است.

تجهیزات رفاهی: اگر از پلاستیک خشک به کار رفته در اتاقک چشم پوشی کنیم، می توان گفت که اچ سی کراس به لطف نوار پلاستیکی براق به کار رفته در داشبورد، صفحه نمایش لمسی مجهز به سیستم رهیاب، صفحه کیلومتر متفاوت، گرمکن آینه‌های جانبی، روکش چرمی غربیلک فرمان، دوربین دید عقب و ایزوفیکس از زیبایی و امکانات بیشتری در قیاس با رقبای خود نظیر ساندرو برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها