جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. نمادی از یادآوری شکوه علمی تمدن اسلامی که می‌تواند تشویق‌کننده احیای این تمدن باشد.
کد خبر: ۱۰۹۹۷۲۸
اتحاد علمی برای تمدن نوین اسلامی

از یاد نباید برد که مسلمانان در دوران طلایی علم هیچ گاه سلاحی برای کشتن انسان‌ها نساختند و دانشمندان مسلمان با کمک علم به دنبال کیمیایی برای تسخیر روح مردمان نبودند؛ چرا که عقیده آنها بر برادری و برابری استوار بود. علم نافع هیچ‌گاه از مسلمانان دور نشد حتی آنگاه که گرفتار سلطه‌گران بودند.

با چنین پیشینه‌ای، جایزه مصطفی (ص) فرصتی برای تاریخ‌سازی است تا همه دانشمندان مسلمان جهان، بار دیگر هم‌پیمان شوند که تمدنی نوین را پایه‌گذار باشند و نظریه‌پردازی علم و فناوری را مومنانه بر تارک جهان بنشانند.

نکته بسیار مهم برای امروز جهان اسلام، حضور جوانان پرشماری است که به فردای روشن می‌اندیشند و سرشار از ایده، خلاقیت، تحصیلکرده و با سواد هستند، آنچنان که کارآفرینی را می‌شناسند و آن را محقق می‌کنند. وظیفه همه ما است که به وارستگی این جوانان مومن ایمان بیاوریم.

بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در راستای احیای تمدنی غنی سرشار از علم و فرهنگ و تحول در پیشرفت علم و فناوری در جهان اسلام است، بنابراین اقدام این بنیاد در تقدیر از دانشمندان مسلمان، در واقع پاسداشت اندیشمندانی فرهیخته و ارائه الگوهایی فاخر در جهان اسلام ضمن ایجاد بسترهای موثر برای تبادل اندیشه‌های ناب است که باعث افزایش هم افزایی علمی و تحول در پیشرفت علم و فناوری در جهان اسلام خواهد شد.

درباره تاثیر اعطای این جایزه بر رشد علمی جهان اسلام نیز باید این مهم را یادآوری کنم که این اقدام یک الگوسازی است. ما به یک زیست بوم نیاز داریم که الگوسازی یکی از بخش‌های آن است. به عبارت دیگر، این جایزه مشوقی برای ادامه راه است و مهم‌تر از بحث مقدار جایزه، این اقدام می‌تواند الگویی باشد برای دانشمندان داخلی تا در این حوزه فعال باشند و بتوانند در سال‌های آینده این جایزه را از آن خود کنند.

دکتر سورنا ستاری - معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها