آمریکایی‌ها از ابتدای برجام تاکنون نقض‌عهدهای فراوانی در برجام داشته‌اند که جدید‌ترین آنها، اجرایی کردن قانون کاتسا و اعمال تحریم‌های تازه علیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران ازجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۱۰۹۷۹۸۰
آمریکا آسیب‌پذیرتر از آن است که نشان می‌دهد

جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات آمریکا، واکنش‌هایی داشته که بخشی از این واکنش‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی بوده است. کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به تصویب قانون کاتسا علیه جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهایی مطرح کرد که بخشی از آن شامل تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که در صورت نقض عهدهای شدید آمریکایی‌ها درمورد برجام و صلاحدید نمایندگان می‌تواند به رای اکثریت مجلس گذاشته شود.

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به توجه مجلس به روند اجرای برجام تاکید دارد کمیسیون امنیت ملی وظیفه‌ دارد، آنچه را در بحث برجام اتفاق می‌افتد، جمع‌بندی و با امانتداری به مجلس ارائه کند تا نمایندگان در جریان اتفاقات، موانع و محدودیت‌ها قرارگیرند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بتازگی گزارشی را به صحن علنی درخصوص بد عهدی آمریکا ارائه ‌و پیشنهادهایی را در این زمینه مطرح کرد. این پیشنهادها چقدر جنبه عملیاتی دارد؟

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وظیفه‌ دارد، آنچه را در بحث برجام اتفاق می‌افتد، جمع‌بندی و با امانتداری به مجلس ارائه کند تا نمایندگان در جریان اتفاقات، موانع و محدودیت‌هایی باشند که در این زمینه وجود دارد.

البته این گزارش نشان می‌دهد ترامپ تمام توان خود را بر این گذاشته تا اثربخشی برجام را خنثی کرده، اما ظاهر آن را حفظ کند. درباره رفتار آمریکا در خصوص برجام چند دیدگاه مبنی بر این‌که ما برجام را خاتمه‌یافته ببینیم یا احتمال بدهیم هنوز برجام برای جمهوری اسلامی منافعی دارد،‌ تبیین می‌شود.

تا الان بیشتر نظرات این است هنوز امیدی در مورد برجام وجود دارد و ما صددرصد منافعمان را در این توافق از دست نداده و می‌توانیم این روند را ادامه دهیم و با دقت، مراقب رفتار طرف مقابل خود باشیم. البته در مسیر توافق برجام نباید ساده‌انگاری کرد و فریب الفاظ را خورد، چون ممکن است در ظاهر بگویند می‌خواهیم برجام حفظ شود، ولی در عمل نگذارند جمهوری اسلامی ایران منافعی از آن ببرد. آنچه قطع یقین است، ایران تا زمانی این راه را ادامه می‌دهد که منافع کشور حفظ شود.

اقدام متقابل ایران در ابعاد حقوقی برای سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در توافق برجام چیست؟

ما اقدامات زیادی پیش‌بینی کرده‌ایم. آنها به اسم توان موشکی و بحث حمایت از تروریسم می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهند و ما از همان زاویه متقابلا عکس‌العملی را پیش‌بینی کرده‌ایم. بر این اساس در ساختار موشکی و با حمایت مالی و تکنولوژیک بیشتر قرار است تقویت توان نظامی کشور صورت گیرد، چون آمریکایی‌ها و دشمنان، بشدت روی این موضوع حساس هستند و تمام توان وانرژی‌ خود را گذاشته‌اند که این نقطه قوت را خاتمه دهند یا خنثی کنند.

جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد، توسعه برنامه دفاعی خود را ادامه دهد تا خاری در چشم دشمنان باشد.

در حوزه تروریسم نیز عوامل آمریکایی در منطقه با شکست مواجه شده‌اند و ما باید با تشکیل پرونده بین‌المللی برای آنان و تبلیغات گسترده، تلاش کنیم آمریکا و عواملش را با سند به دنیا معرفی کنیم تا همه بدانند، حامی تروریست چه کسانی هستند.

دستگاه دیپلماسی چه وظایفی دارد؟

در زوایای مختلف، آمریکایی‌ها چون ساختارهای بین‌المللی زیر سلطه آنهاست، ‌از این موقعیت به نفع خودشان استفاده می‌کنند،‌ اما ما این ابزار را نداریم و نفوذمان در چنین ساختارهایی کم است که این نقص باید توسط حقوقدان‌های خبره‌ای جبران شود و از هر فرصت و روزنه‌ای استفاده شود تا در این بخش منفعل نباشیم.

آمریکایی‌ها رفتارشان با حساب، قاعده، قانون و ضابطه همراه نیست و برایشان اهمیت ندارد جامعه بین‌الملل، این کشور را به عنوان قانون شکن یا بی‌منطق معرفی کند، چون آنها فکر می‌کنند، دنیا دنیای زور است و با زور می‌توانند همه کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

اگر ما از ظرفیت کشور بدرستی استفاده کنیم و انسجام ملی داشته باشیم، می‌توانیم تمام توطئه‌ها را خنثی کنیم. آمریکا ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر از آن است که نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها