عملیات تروریستی اخیر در شمال شبه‌جزیره سینای مصر که به شهادت 235نفر از نمازگزاران مصری انجامید؛ نمازگزارانی که به قصد برگزاری نماز جمعه در مسجد روستای روضه گرد هم آمده بودند، نشان می‌دهد تفکرات داعش همچنان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد. با توجه به این‌که حضور فیزیکی داعش در سوریه و عراق ریشه‌کن شده است، رژیم‌های آل‌سعود و صهیونیستی با کمک آمریکا درصدد وحشت‌افکنی در دیگر نقاط سرزمین‌های اسلامی و عربی خاورمیانه و شمال آفریقا برآمده‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۰۸
مصر در آستانه تحولی دراماتیک

اغلب نمازگزاران مسجد روستای روضه، وابسته به یکی از طوایف صوفی هستند که بخشی از زیرمجموعه‌های اسلامی و گروه‌های مذهبی خاص به‌شمار می‌روند. بر این اساس به نظر می‌رسد گروه تروریستی داعش پشت عملیات تروریستی بزرگ در شبه‌جزیره سینا باشد. از این رو، این اقدام نشان می‌دهد داعش رویکرد خود را از سوریه و عراق به سمت مصر و شمال آفریقا متوجه کرده است و هدف از این رویکرد جدید، ایجاد وحشت در مصر و گرفتن امتیازات بیشتری از دولت عبدالفتاح سیسی به نفع رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل این عملیات بزرگ که به شهادت مسلمانان زیادی منجر شد، می‌تواند مقدمه‌ای برای انتقال بحران از خاورمیانه به شمال آفریقا تلقی شود.

با توجه به نقشی که مصر بتازگی در آشتی فتح و حماس ایفا کرد، خشم مقامات رژیم اشغالگر قدس را برانگیخت و به همین علت درصدد انتقام از مصر برآمدند و گروهک‌های تروریستی با اشاره رژیم صهیونیستی این عملیات تروریستی را رقم زدند. از آنجا که گروهک‌های تروریستی تاکنون هیچ‌گونه آسیبی به رژیم اشغالگر قدس وارد نکرده‌اند و حتی یک گلوله از سوی آنها به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک نشده است و از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها برخی از عناصر رده‌بالای گروهک‌های تروریستی در اسرائیل معالجه شده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت این گروهک‌های تروریستی با قطب‌نمای آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه حرکت می‌کنند.

عربستان سعودی به دلیل تامین هزینه‌های داعش در سوریه باید از سوی مجامع بین‌المللی محکوم شود، اما مصر به دلیل دریافت کمک‌های مالی از عربستان در برابر عاملان اصلی این جنایت سکوت اختیار کرده است. به نظر می‌رسد مصر در آستانه یک تحول دراماتیکی قرار دارد و ممکن است در آینده شاهد اتفاقات مشابهی باشد. حتی سایر کشورهای شمال آفریقا نیز در معرض تهدیدات داعش قرار دارند.

عملیات پیروزبخش بوکمال که سبب سرنگونی دولت خودخوانده داعش در سوریه و عراق شد، خشم قدرت‌های استکباری را برانگیخت و این قدرت‌ها تلاش دارند بحران را به صورت غیرمتمرکز به اماکن و کشورهای اسلامی دیگر انتقال دهند. کشورهای دیگر شمال آفریقا در معرض چنین حملاتی قرار دارند و برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد آمریکا صدها نفر از عناصر داعش را به افغانستان منتقل کرده است. بنابراین گرچه داعش از نظر سرزمینی نابود شده، اما عناصر داعش با قطب‌نمای آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی به صورت غیرمتمرکز و با انجام عملیات انتحاری، قصد وحشت‌افکنی در میان مسلمانان را دارند.

حسن هانی‌زاده

کارشناس جهان عرب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها