مراسم بزرگداشت و تبیین اندیشه های استاد حیدر عباسی(پیش کنگره سراسری «باریشماز») در تالار شهید بهشتی شهر مراغه برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۷۱۱۲
برگزاری آیین تجلیل از حیدر عباسی هنرمندِ معلم، شاعر، مترجم و نقاش

به گزارش جام جم آنلاین، گروه موسیقی ترنج قطعاتی را جرا کرد و سپس جلیل اسلامی معاون مدیرکل و رئیس اداره آموزش و پرورش مراغه گفت: باریشماز نه گفتن به منیت ها، زور و جبر و ... است و هر انسان آزاده ای نباید با این موارد آشتی کند.

وی افزود: آهنربای وجودی استاد عباسی در این است که این جمعیت حاضر را امروز در سالن جمع کرده و هر کسی به اندازه آهنِ وجودی خود جذب این استاد برجسته می شود. ما از ایشان بت نمی سازیم. اما حیدر عباسی به راحتی و سرعت به این درجه نرسیده است. اگر نگاهی به آثارشان شود، بیشترین آن ها مربوط به دوران بازنشستگی شان است. هر جامعه ای که هنر و ادبیات خود را فراموش کند، آن جامعه مرده است. امیدواریم این مسیر برای نسل های بعدی نیز ادامه دار باشد.

وی از نمایش عکس های کنگره به تمامی شهروندان مراغه خبر داد و گفت: آشنا شدن با استاد عباسی که چهره ای ماندگار در تاریخ هستند، مهم است. نمایشگاه عکسی مرتبط با کنگره برای همه نمایش داده خواهد شد.

در ادامه شهرام اورنگ با تبیین اندیشه حیدر عباسی بیان کرد: سخت است در این فرصت کم بخواهم درباره استاد عباسی صحبت کنم. استاد در زمینه شعر نو شاعری پیشرو و صاحب مکتب هستند و با ظلم و زور و... آشتی نمی کنند. اندیشه شان از قرآن و نهج البلاغه برگرفته شده و همچون عارفان شیعه به ستون اخلاق تکیه داده اند.

وی افزود: ایشان از سال ۷۰ تاکنون آثار زیادی را به نگارش درآورده اند که با دیدن دردهای مردم نه تنها دست شان را گرفته بلکه آثاری را در این باره نوشته اند. برای ایشان روزهای خوب و سلامتی را آرزو می کنم.

شعرخوانی استاد کریمی در توصیف حیدر عباسی متخلص به باریشماز بخش بعدی این کنگره بود. محمدرضا مقدسی نیز بخش بعدی شعرخوانی درباره استاد حیدر عباسی را برعهده داشت.

علی جلیلی نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم عنوان کرد: متاسفانه امروزه امر پژوهش بیشتر به علوم پایه منحصر شده است. در حالی که تنها علمی که می تواند نشان دهد آیا این پژوهش ها با فطرت و سرشت آدمی مانوس است یا نه، علوم انسانی است.

وی با اشاره به انس و الفت انسان در همه مراحل زندگی اش با علوم انسانی از جمله شعر، فلسفه و عرفان ادامه داد: هر فردی از زمان تولد با لالایی مادرش همراه می شود و در لحظه مرگ نیز باز هم او با شعر مانوس است. از این رو زندگی ما در همه مراحل با شعر، فلسفه و عرفان گره خورده است.

جلیلی درباره ویژگی های اخلاقی استاد حیدر عباسی بیان کرد: استاد حیدر عباسی از نظر اخلاقی بسیار متواضع هستند. از لذت های درونی بهره می برند و درگیر لذت های درونی نیستند. چنانچه شخصیت های راستین همیشه توانمندند و شخصیت های دروغین ناتوان.

کاوه عباسی فرزند حیدر عباسی نیز با تقدیر از برگزاری آیین تجلیل از باریشمار گفت: میکل آنژ مجسمه ساز معروف معتقد بود که در یک قطعه سنگ فرشته ای دیده می شود که با حذف زواید آن می توان آن را آزاد کرد. یکی از تعبیرهای باریشماز هم از زندگی، این است که آزادگی روحی و اجتماعی را در از بین بردن اضافه ها و بیهودگی های زندگی می داند.

شعرخوانی اسراء اقبالی و اجرای گروه سرود مدرسه استثنایی به نام «گروه طنین سکوت» شعر "آرزو" یکی از اشعار استاد عباسی از بخش های پایانی این مراسم بود.

محمد مشتری نیز در پایان درباره استاد حیدر عباسی بیان کرد: زمانی که کسی حکاکی نمی دانست، استاد حیدر عباسی بر روی یک سینی زیارت عاشورا را حکاکی کرد. اساسا عباسی در طول عمر هر آنچه دید را در هنرش بروز داد. عباسی هم جلال هم جمال و هم کمال دارد. زیرا هنرمند است و هنرمند زیباست.

وی ادامه داد: این متفکر کبیر همانند سلف خود دارای سلوک نامه ایست که خود آن را خلق کرده است چون هنرمند است و هنرمند همانند مادر خالق ثانی بر روی زمین است.

عارف ساسانی نیز در پایان مراسم به شعرخوانی پرداخت. مستندی 15دقیقه از زندگی و آثار استاد عباسی توسط سیامک جاوید در سالن به نمایش درآمد.

همچنین از خانواده استاد باریشماز تجلیل و قدردانی شد و آثار خلق شده توسط هنرمندان همزمان با برگزاری همایش توسط بهروز مظاهری، طه کفیل افشار و امیر دانش به خانواده استاد تقدیم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها