«فرزندان شما آن‌گونه رفتار می‌کنند که می‌بینند، نه آنچنان که شما می‌گویید یا از آنها می‌خواهید.» در دنیای آموزش این اصلی پذیرفته شده است که باید مورد توجه ویژه والدین قرار گیرد، زیرا توجه به این مهم بسیاری از مشکلات جامعه را حل می‌کند.
کد خبر: ۱۰۹۶۹۳۷
فرهنگ ترافیک در خانواده جان می‌گیرد

یکی از مسائلی که والدین به این شکل می‌توانند در رفع آن سهم ویژه‌ای داشته باشند، ارتقای فرهنگ ترافیک و کاستن از آمار سوانح ترافیکی و تلفات مربوط به آن است.

خانواده به عنوان اولین نهاد آموزشی از بدو کودکی تا جوانی بسترساز رشد اجتماعی، بلوغ فرهنگی و عامل مهم جامعه‌پذیری افراد هستند. همچنین رفتار ترافیکی بزرگ‌ترها بویژه والدین همواره مورد توجه کودکان است. رفتار قانونمند والدین تاثیر مطلوب و مثبتی بر نگرش فرزندان و ترغیب آنان به قانونمندی و اطاعت‌پذیری در سنین بزرگسالی دارد. در واقع رفتار قانونمند کودکان و نوجوانان محصول مشاهدات و تجربیات آنان در سنین خردسالی است که در سن بالاتر به ظهور و بروز می‌رسد.

بنابر این با توجه به این مساله که فرزندان قانونمدار محصول رفتار و آموزش‌های والدین قانونمدار خود هستند، خانواده‌ها باید به نقش خود ‌ در پیشگیری از حوادث توجه کنند.

والدین باید شرایطی را ایجاد کنند تا فرزندشان تا پیش از رسیدن به سن قانونی و به دست آوردن مهارت‌های لازم، هدایت ‌‌ موتورسیکلت و خودرو را به عهده نگیرند. این درحالی است که ‌ ویژگی‌های موتورسیکلت سبب شده برخی والدین از این مهم غفلت کنند، بنابراین باید تاکید کرد هرچند ‌ موتورسیکلت وسیله‌ای ارزان‌قیمت و کم‌هزینه است و سفرهای شهری را تسهیل می‌کند، اما باید توجه داشت از امنیت و ایمنی پایینی برخو‌ردار است، براساس آ‌مار این وسیله در‌ بیش از 70 درصد حوادث و سوانح ترافیکی در شهر‌ها نقش دارد.

والدین برای پیشگیری از این آسیب‌ها باید شرایطی را در خانواده ایجاد کنند تا کودکانشان با توجه به رفتار آنها با فرهنگ ترافیک، قوانین و اصول رعایت ایمنی در استفاده از وسایل نقلیه آشنا شوند و با احترام به قوانین و در نظر گرفتن نکات ایمنی‌ در ایجاد جامعه‌ای سالم و با نشاط سهیم باشند.

سردار تقی مهری - رئیس پلیس راهور ناجا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها