اکنون که ختم داعش در منطقه گرفته شد و سوریه و عراق از شر وجود آنها رهایی پیدا کرد، برنامه آینده آمریکا، اسرائیل و عربستان چه خواهد بود؟
کد خبر: ۱۰۹۶۲۰۷
پس از نابودی داعش، بزک وهابیت سعودی

به گزارش جام جم آنلاین از اتاق خبر 24، داعش گرچه در سوریه و عراق نابود شد و سرزمین این دو کشور از دست آنها بیرون آمد، اما تفکر داعش که همان تفکر وهابیت سعودی است، وجود دارد.

چنین تفکری نشان داده است که قابلیت و ظرفیت جذب افکار عمومی به سوی خود را دارد و این نشان دهنده جذابیتی است که وهابیت سعودی نه تنها در کشور خود بلکه در دیگر کشورهای دنیا ایجاد کرده است.

سیاست ها و نقشه راه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی با شرایطی که پس از نابودی داعش در سوریه و عراق اتفاق افتاد، تغییر خواهد کرد.

احتمال این که نیروهای باقی مانده تروریست های تکفیری به دیگر کشورهای اسلامی نقل مکان داده شوند بسیار است.

ته مانده های تروریست های وهابی دوباره سازماندهی می شوند و از آنها برای اجرای اهداف دیگر بهره برداری خواهد شد.

بی سرو سامانی این ته مانده ها برای آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی خطرناک است، بی توجهی اربابان تروریست های وهابی، آنها را علیه ارباب می شوراند.

مدارس دینی وهابیت همچنان به تربیت نیروهای افراطی با تفکرات وهابی ادامه خواهند داد، اما با یک تغییر تاکتیکی از سوی آمریکا، صهیونیست ها و سعودی ها روبرو خواهیم بود.

تفکرات وهابیت سعودی که با کمک های آمریکا و غرب، حتی در مدارس دینی تأسیس شده در کشورهای اروپایی هم آموزش داده میشود، با شرایط شکل گرفته با تعدیل و رفتار نرمتری ادامه می یابد.

تغییرات ساختاری در رژیم آل سعود و برخوردهای تند بن سلمان ولیعهد عربستان با شاهزادگان و تسویه حساب و پاکسازی دربار، نشانه های اصلاحاتی است که خاندان سعودی قصد دارد تا چهره تازه ای از خود نشان دهد.

عربستان سعودی از زمانی که درک کرد داعش به نابودی نزدیک می شود، سیاست لیبرالی و ایجاد دموکراسی در کشور را آغاز کرد. رژیم سعودی مجرم درجه اول و اصلی در حمایت از تروریست های تکفیری وهابی در منطقه است و این حقیقت برای همگان روشن شده است.

برای همین خاطر سعی دارد تا چهره پلید خود را اندکی لطیف کند، حمایت آمریکا از اصلاحات در عربستان سعودی برای چیست؟

بازسازی چهره سیاه سعودی در افکار عمومی جهان که اکنون به این باور رسیده پرورش دهنده تروریست هایی که حتی در اروپا دست به جنایت زدند، رژیم سعودی است، همان تغییر نقشه راهی است که آمریکا در حال اجرای آن است.

از این پس باید شاهد آموزش های وهابیت سعودی در مدارس دینی خود، با سبک غربی باشیم. برای این منظور جذابیت های تازه ای وارد آموزش های دینی مدارس وهابیت سعودی در سطح کشورهای اسلامی و غیر اسلامی خواهد شد.

بن سلمان ولیعهد عربستان که زمام امور این کشور در دست او است، سوم آبان ماه در انجمن«طرح آینده سرمایه ‌گذاری» که در ریاض برگزار شد، گفته بود؛« ما به اسلام (معتدل)میانه رو که از همه فرهنگ‌ها استقبال می‌کند، باز خواهیم گشت.»

سخن بن سلمان به این معنا است که تاکنون عربستان سعودی اسلام افراطی و خشن را در کشور خود حاکم کرده و آن را به دیگر کشورهای اسلامی نیز صادر کرده بود.

بازگشت عربستان به اسلام میانه رو اعتراف به همه افراط گری هایی است که سعودی ها طی سال های گذشته تاکنون مرتکب شده اند.

رجب طیب اردوغان سخنان بن سلمان را بی پاسخ نگذاشت.

رئیس‌ جمهور ترکیه در پاسخ به سخنان بن‌سلمان که گفته بود «قصد بازگشت به اسلام معتدل را داریم» گفت: کلمه اسلام معتدل را غرب اختراع کرده و کسی که این کلمه را به‌کار برده فکر می‌کند به او مرتبط است اما به تو متعلق نیست. اسلام معتدل و غیرمعتدل نیست؛ اسلام تک است و کسی نمی‌تواند برای تنوع در آن ورود کند. تو از اسلام میانه حرف می‌زنی در حالی که اجازه نمی‌دهی یک زن رانندگی کند. آیا این در اسلام معنا دارد؟ نه. می‌گویند که بعد از این اجازه خواهند داد؛ تا به حال چنین چیزی نبوده است. چنین فهمی (از اسلام) شدنی نیست.

سعودی همان سعودی است و وهابیتی که ترویج می کند و تبلیغ همان، اما با بزک نو، شکل و شمایل مدرن به آن می دهند و نوع دیگری از داعش را روانه کشورهای دنیا به ویژه کشورهای اسلامی می کنند.

به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه سردار قاسم سلیمانی می فرمایند؛ «تأکید میکنم که از کید دشمن غفلت نشود.»

خطر دیگری منطقه، جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کند.

محمد صفری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها