مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن خبر داد:

افزایش وام مسکن روستایی به ۲۵میلیون تومان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: به هر واحد مسکونی شهری تخریب شده در زلزله استان کرمانشاه ۶ میلیون تومان و روستایی ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۶۱۷۷
جزئیات کامل وام های اعطایی به زلزله زدگان

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، علیرضا تابش در نشست خبری درباره اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: در پی زلزله ۲۱ آبان، این بنیاد دو روز بعد در تاریخ ۲۳ آبان برآورد اولیه از میزان شخسارات را تخمین زد که بر اساس آن اقدامات بعدی از جمله مصوبه هیئت دولت انجام شد.

وی تعداد واحدهای تخریب شده غیرقابل تعمیر را ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن شهری و ۱۱ هزار واحد مسکن روستایی به شمار می آیند ضمن اینکه ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد نیز مشمول تعمیرات و بازسازی می شوند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: این برآورد در تاریخ ۲۴ آبان به هیئت وزیران برای تامین تسهیلات بانکی و همچنین کمک های بلاعوض دولتی ارسال شد که در همین تاریخ هیئت دولت مصوب کرد به زلزله زدگان ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود ۴ درصد پرداخت شود که این مصوبه بلافاصله به بانک مرکزی ابلاغ شد. این بانک نیز در همان روز پرداخت تسهیلات را به بانکهای عامل با معرفی بنیاد مسکن ابلاغ کرد.

تابش ضمانت این تسهیلات را «سفته زنجیره ای» دانست و گفت: بانک های عامل ابلاغیه بانک مرکزی را به شعب این بانک ها در مناطق زلزله زده ابلاغ کردند و جلسات هماهنگی بین مدیران شعب در سطح استان برگزار شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجموع وام های پرداختی را به این شرح اعلام کرد:

سقف وام نوسازی ۱۱ هزار واحد روستایی تخریب شده ۲۵ میلیون تومان

وام نوسازی ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری ۳۵ میلیون تومان

وام تعمیر ۱۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و تجاری برای هر واحد ۱۲ میلیون تومان

وام خرید لوازم خانگی برای ۱۵ هزار واحد مسکونی تخریب شده برای هر واحد ۱۰ میلیون تومان

تابش در خصوص کمک های بلاعوض دولت به زلزله زدگان اظهار داشت: در همین مصوبه دولت مبلغ ۲۸۱ میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان کمک بلاعوض برای بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری شهری و روستایی تخریب شده در اثر زلزله استان کرمانشاه تخصیص یافت که به شرح زیر در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت:

کمک بلاعوض نوسازی به ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد ۵ میلیون تومان

کمک بلاعوض نوسازی ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری برای هر واحد ۶ میلیون تومان

کمک بلاعوض تعمیر ۱۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و تجاری برای هر واحد ۲ میلیون تومان

کمک بلاعوض خرید لوازم خانگی برای ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به ازای هر واحد ۲ میلیون تومان

کمک بلاعوض اسکان موقت ۱۱ هزار واحد روستایی به ازای هر واحد ۳ میلیون تومان

کمک بلاعوض اسکان موقت ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن شهری به ازای هر واحد ۵ میلیون تومان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه مجموعه این ارقام ابلاغ و تخصیص داده شد، اظهار داشت: ۵۰ درصد وجه مذکور از خزانه به حساب بنیاد مسکن واریز شده است.

وی در خصوص استقرار ستادهای معین بنیاد مسکن استانها در استان کرمانشاه گفت: از ۹ استان ادارات کل بنیاد مسکن در منطقه مستقر شده اند که هر کدام بخشی از مناطق زلزله زده را تحت پوشش دارد. اداره کل بنیاد مسکن استان کردستان، روستاها و شهر زلزله زده فلات باباجانی؛ بنیاد مسکن استان تهران، روستاها و شهر قصرشیرین؛ استان قزوین، روستاها و شهر گیلان غرب؛ استان لرستان، روستاها و شهر اسلام آباد غرب؛ آذربایجان غربی، روستاها و شهر دالاهو؛ اصفهان، صرفا شهر سرپل ذهاب؛ استان مرکزی، روستاهای نیمه شمالی سرپل ذهاب؛ استان همدان، روستاهای نیمه جنوبی سرپل ذهاب و بنیاد مسکن استان کرمانشاه، سایر شهرها و روستاهای آسیب دیده استان کرمانشاه را برعهده گرفته اند تا ستاد بازسازی این مناطق را مدیریت کند.

وی ادامه داد: تا دیشب ۴۰۰ نیرو و ۲۵۰ دستگاه خودروی سنگین برای آواربرداری در استان مستقر شده اند ضمن اینکه برای بررسی و ارزیابی خسارات به صورت واحد به واحد هستیم که تاکنون ۲۴ هزار و ۹۳۲ واحد ارزیابی خسارت شده است که از این تعداد ۶ هزار و ۴۳۷ واحد، شهری و مابقی روستایی هستند.

تابش در خصوص تعداد واحدهای احداثی گفت: تاکنون لزوم نوسازی ۱۲ هزار و ۵۴۱ واحد و تعمیر ۱۰ هزار واحد قطعی شده است که وجوه بلاعوض واحدهای نیازمند تعمیر را از هفته آینده آغاز کرده و معرفی مالکان واحدهای تخریب شده به بانکهای عامل را نیز آغاز خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسئول، مدیریت احداث واحدهای مسکونی آسیب دیده اعم از همکاری با شرکت های مشاور، تهیه مصالح ساختمانی، انتخاب پیمانکار، حفظ بهینه مصالح ساختمانی در حین عملیات ساخت و مدیریت هزینه بر عهده مالک است. خواسته اهالی منطقه این بود که مالکان خودشان مدیریت هزینه ساخت و ساز را برعهده بگیرند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره نقش بنیاد مسکن در بازسازی مناطق زلزله زده تصریح کرد: این بنیاد، تامین اسکان موقت، کمک به آواربرداری، تهیه طرح های ساختمانی، فراخوان نیروی کار به منطقه، انجام کنترل های فنی و نظارت بر اجرای ساخت و ساز از طریق دو تشکل نظام فنی روستایی و نظام مهندسی ساختمان، تامین فولاد و سیمان از کارخانه های تولید کننده داخلی، کمک به راه اندازی کارگاههای کوچک تولید مصالح ساختمانی، معرفی متقاضیان به بانکهای عامل برای دریافت تسهیلات، پرداخت کمک بلاعوض دولت جهت اهداف واحدهای مسکونی به صورت مرحله ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی سازه و نهایتا ساخت واحد مسکونی برای متقاضیانی که سرپرست خانوار را از دست داده یا تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، عنوان کرد.

وی از خیرین درخواست کرد تا کمک های مردمی از طریق بنیاد مسکن به منطقه ارسال کنند تا با هم افزایی با وجوه بلاعوض دولتی اثرگذاری این کمک ها بیشتر شود. از طرف بنیاد مسکن، انجمن خیرین مسکن ساز برای این اقدام مامور شده است.

تابش با بیان اینکه این بنیاد هنوز به حوزه مسکن مهر ورود تخریب شده در مناطق زلزله زده اظهار داشت: ظرف چند روز آینده اداره کل راه وشهرسازی استان کرمانشاه مسئولیت بازسازی مسکن مهر را نیز به بنیاد مسکن واگذار کند.

وی تاکید کرد: خسارت وارد شده به مسکن مهر از واحدهای مسکونی شخصی سازی کمتر بود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره بازسازی سایر تاسیسات زیربنایی و روبنایی از سوی بنیاد مسکن گفت: در حال حاضر مصوبه دولت صرفا در خصوص واحدهای مسکونی و بازسازی تاسیسات روبنایی و زیربنایی از قبیل بیمارستان، مدرسه و دیگر اقدامات رفاهی نیازمند مصوبه دیگری است که در صورت تصویب چنین مصوبه ای در هیئت دولت و واگذاری آن به بنیاد مسکن، این بنیاد آماده ورود به موضوع را خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها