سخنگوی دولت گفت: مقدار گندم خریداری شده در خرید تضمینی 8 میلیون و 872 هزار تن بود که بهای آن یعنی 11 هزار و 593 میلیارد تومان به طور کامل پرداخت شد.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۶۲
پرداخت مبلغ 281 میلیارد تومان برای اسکان موقت زلزله زدگان

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران افزود: از زحمات ارزشمند کشاورزان به ویژه گندمکاران که برای تولید انبوه این محصول راهبردی تلاش کردند تشکر می کنم.پول صد در صد گندم خریداری شده پرداخت شده است.

وی گفت: در بیست و پنجم مهر اعلام کردم که در کمتر از یک ماه پول گندم را کامل پرداخت می کنیم و امروز اعلام می کنم که همه طلب گندمکاران پرداخت شده و بدهی به صفر رسیده است. همه پول پرداخت شده برای تامین امنیت غذایی است.


نوبخت ضمن قدردانی و تشکر از کشاورزان گفت: آنها به نیکویی می دانند اگر دولت می توانست در همان لحظه اول همه پول ها را پرداخت می کرد ولی پرداخت تمام پول در مرحله اول کار دشواری بود.

وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی دولت از مرز 30 هزار میلیارد تومان گذشت افزود: ما از کارهای عمرانی هم جا نمی مانیم و از خداوند سپاسگزارم که با همه محدودیت ها دولت را موفق کرد که همه پرداخت ها را انجام دهد.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: این اقدام در جهت امنیت غذایی کشور است و خبر پیروزی بر داعشی ها نیز در جهت امنیت ملی کشور بود.

دولت سپاسگزار نیروهای مسلح به ویژه سردار سلیمانی است

سخنگوی دولت گفت : دولت سپاسگزار و قدردان نیروهای مسلح به ویژه برادر فهیم، رشید، سلیم و عزیزمان سردار سلیمانی است.

نوبخت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران تصریح کرد : یک فرد در جایگاه یک لشکر و یک نظام ایفای نقش کرده است و این جایگاه تاریخی را به پاس این همه مجاهدت برای خود ثبت کرد.

وی افزود: خبر خوب اول امروز پیروزی بزرگ جبهه ای است که برای مقابله با تروریست با وجود همه سختی ها و همه نامردمی هایی که در این مبارزه از سوی تروریست ها اعمال می شد، به میدان رفتند و با عنایت خدا و با پشتیبانی ملت ها، مردم بزرگ سوریه و عراق؛ جبهه باطل، جنایتکار و تروریستی داعش در هم ریخت و یک بار دیگر ثابت شد ایستادگی و مقاومت مردم، پایانش پیروزی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: شایسته است به پاس تشخیص درست و واقع بینانه ای که از سوی مقام رهبری در آغاز این مبارزه صورت گرفت ، شکرگزار باشیم و در شرایطی که تلاش می شد حرکت تروریستی داعش را بر علیه دولت قانونی سوریه به مثابه اعتراض مدنی مردم بر علیه آن کشور تعریف کنند؛ با بصیرت و هوشمندی رهبر معظم انقلاب و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران تشخیص داده شد که اینها مردم نیستند و برای استیفای حقوق خود نیامده اند بلکه لشکرکشی عده ای تروریست با افکار تکفیری و سلفی است.

نوبخت افزود: برخی از افراد نیز جبهه خود را از مقاومت در برابر تروریسم ها تغییر دادند و به تروریسم ها پیوستند و فکر می کردند می توانند در مجموعه بعدی نقش آفرین باشند در صورتی که الان نتیجه خلاف این موضوع شد و نیروهای وفادار و مقاوم مسلح سوریه و عراق پیروز شدند.

وی ضمن قدردانی از نیروهای فهیم و مدافع حرم گفت : از مستشارانی که در مقابله با تروریسم ها و داعشی ها در عراق به نیروهای مسلح عراق کمک کردند و از سوی ایران بودند نیز قدردانی می کنیم و باید از این فرزندان رشید قدردانی کرد.

سخنگوی دولت افزود: ما از همه عزیزانمان که برای دفاع از حرم و مقابله با تروریست هایی رفتند که جهان از دست آنها به تنگ آمده بود و توانستند با آنها مقابله کنند، قدردانی می کنیم و در چنین شرایطی خدا را شاکر هستیم که پایان این مقابله پیروزی جبهه ضد تروریست بود و تروریسم در هم شکسته شد.باید آماده باشیم در فاز دیگری اگر این نوع تحرکات و تفکرات شروع شد آنها را از ریشه بخشکانیم.

نوبخت خاطرنشان کرد : از همه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران که در مقابله با تروریسم برای ثبات منطقه مسئولانه اقدام کردند، تشکر می کنیم.

پاسخ نوبخت به بیانیه نفتی ترامپ: اقدام و عمل متقابل خواهیم کرد

سخنگوی دولت تصریح کرد: هر آنچه کمیته ویژه رسیدگی به برجام تشخیص دهد و هر نوع نقضی که صورت بگیرد، ما نیز اقدام و عمل متقابل انجام خواهیم داد.

نوبخت در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سؤالی درخصوص اقدام دولت در مورد بیانیه نفتی ترامپ که خواهان کاهش فروش نفت ایران شده است، افزود:​ همانطور که در چگونگی اجرای برجام پیش بینی شده است، هر نوع تخلفی ازجانب طرفین این قرارداد انجام شود، برای رسیدگی به آن هم مکانیزم رسیدگی در داخل و هم در خارج وجود دارد.

وی درخصوص این اقدام امریکایی ها که دم به دم از این اقدامات خلاف انجام می دهند، گفت: مطمئن باشید هر آنچه کمیته ویژه رسیدگی به برجام تشخیص دهد و هر نوع نقضی که صورت بگیرد، ما نیز اقدام و عمل متقابل خواهیم کرد.در این مورد نیز فعالانه اقدام خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص تعلل شرکت توتال در اجرای پروژه نفتی در ایران گفت: این قرارداد یک فرایند نسبتاً​ طولانی را طی کرد و در ایستگاه های مختلف متوقف شد و مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تمام وجوهات قانونی برای تأیید قرارداد انجام شده و یکی از نقاط قوت این قرارداد این است که برای حالتی که طرف مقابل از قرارداد خود عدول کند چه تدابیری اندیشیده شود نیز در این قرارداد دیده شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تا الان چیزی در این مورد پیش نیامده است ادامه داد:​ اظهار نظرهایی صورت گرفته و ما قطعاً​ از حقوق ملی خود به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد و پیگیر موضوع هستیم.

نوبخت افزود: در این عرصه با هر کسی که می خواهیم قرارداد ببندیم امریکایی ها چنین فضای کدری را به وجود آورده اند و به همین جهت است که امروز دنیا به وضوح می داند امریکا متخلف است و همه در بحث برجام، از موضع درست، منطقی و قانونمند جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنند. هر اتفاقی در قرارداد توتال رخ دهد که البته تاکنون رخ نداده است، حتماً​ متقابلاً​ عمل خواهیم کرد.

پرداخت همه مبلغ 281 میلیارد تومان برای اسکان موقت زلزله زدگان

سخنگوی دولت گفت:​ 281 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته برای امر اسکان موقت، خرید لوازم خانگی، تعمیر و مرمت خانه های آسیب دیده و احداث و بازسازی واحدهای تخریب شده، همان روز اول آماده شد و به حساب بنیاد مسکن واریز شده است.

وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درخصوص اقدامات انجام شده برای کمک به زلزله زدگان غرب کشور افزود: پس از اینکه در روز سه شنبه گذشته با رئیس جمهور از مناطق زلزله زده بازدید کردیم، بعدازظهر در ستاد مدیریت بحران تصمیم گیری ها انجام شد و صبح روز چهارشنبه دولت تصویب کرد که مبلغ 281 میلیارد تومان برای امر اسکان موقت، خرید لوازم خانگی، تعمیر و مرمت خانه های آسیب دیده و احداث و بازسازی واحدهای تخریب شده با شقوقی که اطلاع رسانی شده است به صورت بلاعوض به مردم این مناطق اختصاص یابد.

نوبخت با بیان اینکه این کار وظیفه ما بود گفت:​ همه 281 میلیارد تومان همان روز آماده و به حساب بنیاد مسکن پرداخت شد.​این مبلغ برای 4500 خانواده شهری و 11 هزار خانوار روستایی اختصاص داده شده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین مقرر شد 659 میلیارد تومان هم به صورت تسهیلات ارزان قیمت و با شرایط سهل به مردم پرداخت شود که این مبلغ در روستاها 25 میلیون تومان و در شهرها 35 میلیون تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه وام بلاعوض برای روستاها 5 میلیون تومان و برای شهرها 6 میلیون تومان خواهد بود اظهار داشت: تسهیلات تعمیر نیز تا سقف 12 میلیون تومان در نظر گرفته شده و بانک مرکزی هم مبلغ 10 میلیون تومان را به صورت قرض الحسنه به این امر اختصاص داده است.این امر نمادی از همبستگی ملی بود که همه تلاش کردند وظیفه انسانی و اسلامی خود را انجام دهند و باید قدردان همه مردم نیز باشیم.

سخنگوی دولت از اصحاب رسانه دعوت کرد تا در روز دوشنبه آینده ضمن بازدید از مناطق زلزله زده، گزارشی واقعی و مستند از اقدامات دولت در این مناطق تهیه و ارائه کنند.

انتقاد از مسکن مهر زلزله زدگان، انتقاد از سازندگان آن بود

وی گفت: انتقاد از مسکن مهر زلزله زدگان انتقاد از سازندگان آن بود و این انتقاد درست است و باید بیان شود.

نوبخت در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: وقتی در شهر سرپل ذهاب حضور پیدا کردیم ساختمان های مسکن مهر از ساختمان های کناری خود بیشتر تخریب شده و خسارات بیشتری دیده بودند.

وی ادامه داد: انتقاد ما به سازندگان مسکن مهر بود زیرا آنها باید دقت بیشتری روی ساخت و سازها داشته باشند چون میلیون ها نفر از مردم در این مسکن مهر زندگی می کنند.

نوبخت با اشاره به اینکه انتقاد ما از پیمانکاران سازنده این مسکن در این شهر بوده است، افزود: ممکن است سازندگان مسکن مهر در شهر دیگری خوب کار کنند اما در این شهر خوب کار نکردند پس این موضع کاملاً به حق بود و نباید بر چسب سیاسی بخورد. این امر به پیمانکاران این مسکن ها برمی گردد نه به دولت قبل.

سخنگوی دولت افزود: هیچ گونه شائبه سیاسی در این زمینه نبود بلکه انتقاد، انتقاد درست و به جایی به سازندگان مسکن مهر بود.

مشارکت مردم در کمک به زلزله زده ها بسیار قابل توجه است

وی گفت:​ زلزله زده ها به غیر از کمک کردن به ابراز همدردی و تسلی نیاز داشتند که مشارکت مردم در ارائه کمک و ابراز همدردی بسیار قابل توجه بوده است.

نوبخت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران افزود: مردم زحمات فراوانی در راستای کمک به هموطنان آسیب دیده انجام داده اند اما اگر تصور شود همه مشکلات با این کمک ها برطرف می شود ، این تصور بسیار سهل انگارانه است.

وی ادامه داد : کارهای بزرگی از سوی نهادهای نظام و دولت صورت گرفته است مثل تعهد دولت در ارائه 281 میلیارد تومان کمک بلاعوض به زلزله زده ها و ارائه 659 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به آنها که بخشی از این تعهدات انجام شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ارائه چادر و موارد غذایی از سوی هلال احمر صورت گرفته است، گفت: از کمک مردم استقبال می کنیم زیرا این کمک ارزش معنوی دارد و زمینه فرهنگ وحدت و اخوت را که به آن نیاز داریم ، تقویت می کند.

نوبخت افزود: پیوندی بین دولت و ملت است و ملت در کنار دولت است حتی دولت به تنهایی نمی تواند اقتصاد را اداره کند و ما باید همه امور را به دست مردم بسپاریم.مشارکت مردم بسیار مهم است به ویژه در این حادثه غیرمترقبه که پیش آمده است و مردم در کنار دولت هستند.

سخنگوی دولت افزود: زلزله زده ها به ابراز همدردی و تسلی نیاز داشتند و دولت باید این امر را هم انجام دهد اما همدردی اش محدود است و در این زمان همدردی مردم بسیار مهم است.

در سفر به قم آیات عظام نصایح ارزشمندی داشتند

سخنگوی دولت گفت: در سفر به قم با چند تن از آیات عظام دیدار داشتم و نصایح ارزشمندی را از آنها دریافت کردم.

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران افزود: خود رئیس جمهور فرزند حوزه و دانشگاه است و باید از آقای دکتر روحانی این انتظار را داشته باشیم که از جایی که به جامعه آمده ارتباط خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: در هر موقعیتی مسئولین به دیدار علما در قم و مشهد می روند و با آنها دیدار می کنند و فرصت مغتنمی بود که من به دیدار آیت الله العظمی وحید خراسانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی و نوری همدانی بروم و با هر کدام دیداری داشته باشم.

نوبخت افزود: در این دیدار شرایط عمومی کشور را برای آنها بازگو کردم و بسیار خوشحالم که این دیدارها به آسانی شکل گرفت و در این دیدارها نصایح ارزشمندی را دریافت کردم.

وی گفت: این بزرگواران با عطوفت و محبتی که نسبت به دولت داشتند این نصایح ارزشمند را ارائه کردند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه قرار بود به مناطق زلزله زده بروم ولی چون تیمی از مجلس به آنجا رفته بود افزود: در این شرایط فرصت مغتنمی پیش آمده بود تا به دیدار این بزرگواران بروم.

نوبخت درخصوص توزیع بودجه نیز گفت: باید عدالت را در توزیع بودجه در نظر داشته باشیم و آن را با توجه به ظرفیت های منطقه ای استفاده کنیم.

پرچم مقابله با تروریسم در اختیار نیروهای ماست

وی گفت: پرچم مقابله با تروریسم در اختیار ماست و ما خودمان لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را به مجلس ارائه دادیم.

نوبخت در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: دولت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را در چارچوب سیاست های خودمان تهیه و به مجلس ارائه کرده است. دولت این لایحه را بررسی و قانون ارائه می کند و بعد از آن شورای نگهبان آن را بازبینی می کند.با این شرایط خارج از چارچوب نظام هیچ چیزی در این قانون نخواهد بود و ایران خودش پرچم مقابله را تروریسم را در اختیار دارد.

بازسازی و اسکان موقت زلزله زدگان به عهده بنیاد مسکن است

سخنگوی دولت گفت: بازسازی و اسکان موقت خانه های زلزله زدگان به عهده بنیاد مسکن است چون هم جایگاه حقوقی و هم جایگاه کارشناسی دارد.

وی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: باید معلوم می شد که مسئول بازسازی خانه های ویران شده چه کسی است و دولت این اقدام را به عهده بنیاد مسکن گذاشت چون هم جایگاه حقوقی و هم جایگاه کارشناسی این کار را داراست.در چند سال گذشته که در استان گیلان زلزله آمده بود بازسازی های صورت گرفته از جانب همین تیم بنیاد مسکن انجام شد.

نوبخت با اشاره به اینکه بنیاد مسکن اظهار کرده که قصد ندارد که کمک بلاعوض یا تسهیلات دولت را گرفته و یکجا برای همه خانه بسازد، گفت: بنیاد مسکن معتقد است که هر فردی خودش به دنبال ساخت خانه خود برود چون این کار با سرعت و دقت بیشتری انجام می شود.با این اقدام مردم با سلیقه خود خانه های خود را می سازند و دولت نیز نظارت، پشتیبانی و کمک می کند.

سخنگوی دولت گفت:​ 11 هزار مدیر پروژه داریم که این امر را پشتیبانی مالی و فنی می کنند. ممکن است طرحی برای یک روستا در نظر گرفته شود ولی در حال حاضر سیاست این است که با دست خود مردم خانه های آنها ساخته و ترمیم شود.

وی گفت: این اولین حادثه نبوده و امیدواریم آخرین حادثه باشد و من امیدواریم طبق سنوات قبل که هر قولی دادیم به آن عمل کردیم در این خدمت رسانی هم موفق شویم و برای حفظ جایگاه عاطفی که با مردم داریم از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنیم.

از هر فرصتی برای استیفای حقوق ملت استفاده خواهیم کرد

سخنگوی دولت گفت : مطالبه ما از انگلیس و بسیاری دیگر از کشورها از جمله امریکا، مطالباتی است که برخی از آنها را در مراحلی بازپس گرفته ایم اما مطالبات دیگری هم داریم.

نوبخت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص ادعاهای مطرح شده در رسانه های انگلیسی مبنی بر آزادی خانم زاغری در ازای بازپرداخت بدهی انگلیس به ایران، افزود: این موضوع یک بحث قضایی است که دستگاههای امنیتی ، اطلاعاتی و قوه قضاییه ما اقدامات خود را انجام داده و می دهند اما مطالبه ما از انگلیس و بسیاری دیگر از کشورها از جمله امریکا، مطالباتی است که برخی از آنها را در مراحلی بازپس گرفته ایم اما مطالبات دیگری هم داریم و ما از هر فرصتی برای استیفای حقوق ملت استفاده می کنیم.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر پرونده های مختلفی در محاکم قضایی بین الملل داریم که بتوانیم حقوق ایرانی ها را استیفا کنیم، بنابراین این مسائل ارتباطی با یکدیگر ندارند.

نوبخت با اشاره به پیگیری های طرف مقابل گفت: آنها پیگیریهایی دارند و از این سو ما نیز غیر از بحث مرتبط با این پرونده، برای پولی که در دولت انگلیس داریم مطالباتی داریم و اینها هیچ ارتباطی با هم نخواهند داشت.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا بعد از برقراری امنیت کامل در سوریه نیروهای ایرانی به کشور باز می گردند؟ گفت: ما امروز به یک نقطه پایان رسیده ایم که این نقطه پایان ، خود آغاز یک مرحله دیگر است.مرحله ای که باید ما خاک سوریه را از وجود تروریست های داعش مصون کنیم الحمدلله این توفیق برای همه ما حاصل شد و ما شاهد چنین روزی هستیم.

نوبخت با بیان اینکه این موارد به منزله این نیست که مبارزه بی امان با تروریست ها به پایان رسیده است اظهار داشت: ما بر اساس حساسیت کشورها اقدام نمی کنیم و کسانی که حساس هستند باید دست خود را که آغشته به خون کودکان یمن است بشویند که این موضوع با آب هفت دریا نیز پاک شدنی نخواهد بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در رابطه با آنچه که ما برای تکمیل این پروژه خواهیم دید باید گفت فرماندهان و مستشاران نظامی ما، براساس خواست و دعوتی که دولت قانونی سوریه دارد ، پروژه های بعدی خود را تعریف می کنند بنابراین ما باید این موضوع را به سیاست های دفاعی که بعدا پیش می آید واسپاری کنیم.

در مرحله مقدماتی و آواربرداری در مناطق زلزله زده هستیم

وی گفت: در مناطق زلزله زده در حال انجام مقدمات و آواربرداری هستیم و ان شاالله در هفته آینده زمان بازسازی این مناطق اعلام می شود.

نوبخت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران و در خصوص مدیریت بحران گفت : اگر امروز وضعیت کمک رسانی به هر دلیلی در ارزیابی ها با یک کاستی جمع بندی بشود به این معنی نیست که مشکل از قانون است بلکه مشکل اجرایی ماست. در قانون مدیریت بحران مشکل حقوقی نداریم بلکه باید در عمل دقیق تر قانون را اجرا کنیم.در حال حاضر هیچ برنامه ای برای اصلاح این قانون نداریم.

سخنگوی دولت در خصوص زمان بازسازی مناطق زلزله زده گفت: در حال حاضر در حال انجام مقدمات و آواربرداری هستیم و زمان بازسازی این مناطق ان شاالله هفته آینده در مناطق زلزله زده اعلام می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها