نقشی که جبهه مقاومت در شکست گروه تروریستی داعش ایفا کرد نقش بی‌بدیلی بود به این معنی که هیچ قدرتی این توان را نداشته که در برابر پدیده شوم تروریستی که مورد حمایت همه‌جانبه نظام سلطه با محوریت آمریکا و صهیونیسم است، بایستد و در حداقل زمان ممکن این شکست را متوجه جریان بزرگ تروریستی داعش کند.
کد خبر: ۱۰۹۵۶۴۳
نقش بی‌بدیل جبهه مقاومت در شکست داعش

نقش جبهه مقاومت در این شکست بی‌بدیل بود، البته این دستاورد عظیم جبهه مقاومت صرفا محدود به سقوط خلافت داعش در منطقه حساس غرب آسیا یعنی سوریه و عراق نیست بلکه در حقیقت ناکام گذاشتن طرح آمریکایی صهیونیستی بود که درمنطقه غرب آسیا با هدف ایجاد بی‌ثباتی به نفع رژیم صهیونیستی طراحی شده بود.

امروز داعش با ضربات مهلکی که در منطقه بوکمال متحمل شده به طور کامل رو به اضمحلال است و باید شاهد پراکنده شدن این نیروها از منطقه باشیم. البته در این میان نقش آمریکا در فراری دادن فرماندهان اصلی داعش ـ که در چارچوب برنامه‌های جدید آنها یعنی همان آشوب منطقه‌ای است ـ واضح و روشن است.

جبهه مقاومت متشکل از دولت و ملت ارتش‌های دو کشور سوریه و عراق، نیروی مقاومت اسلامی لبنان، نیروهای مردمی و نیروهای جهادی عراق با حمایت همه‌جانبه ایران است، جمهوری اسلامی ایران نقش همه جانبه‌ای را در حمایت از جبهه مقاومت علیه تروریست ایفا می‌کند و باید به نقشی که سپاه پاسداران در انجام این پدیده بزرگ و شکست طرح دشمن و به تعبیری جلوگیری از تجزیه منطقه بود، اشاره کنیم.

داعش در عراق و سوریه روزهای پایانی خود را سپری کرده و در عرصه‌های امنیت وارد عمل خواهد شد، به این معنی که بخشی از نیروهای داعش به واسطه سناریوی جدید آمریکا به مناطق دیگر از جمله افغانستان، لیبی و... برای خلق بحران‌های جدید اعزام خواهند شد.

از این پس طبیعتا نقش محور مقاومت در تثبیت حاکمیت‌های ملی مهم است، در سوریه بعد از گذشت شش سال از ایستادگی جبهه مقاومت، امروز جبهه تروریستی شکست فاحشی را متحمل شده و روند تروریست‌زدایی ادامه دارد. امروز نظام سیاسی سوریه با محوریت بشار اسد مشروعیت بین‌المللی دارد، عبور کشورهای متخاصم از شروطی که در نظر داشتند، نشان می‌دهد اقدامات میدانی توانسته بر فضای سیاسی این کشور سایه بیندازد.

جمهوری اسلامی ایران، سوریه و کشورهایی که در محور مقاومت تلاش می‌کردند از ابتدا هم بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید داشتند. بنابراین امروز باید نقش دولت سوریه در مذاکرات اول باشد و جبهه مقاومت باید از این مسیر در گفت‌وگوها حمایت کند، همان‌طور که محور مقاومت در دوره جهاد و میدان امنیت نقش اول را بر عهده داشت باید در حمایت از نظام سیاسی نیز همین مسیر را ادامه دهد. در طول دوره مبارزه با داعش همچنین امروز نقش گروه‌های جهادی در صحنه میدانی نظامی و سیاسی عراق پررنگ‌تر شده و نقش محور مقاومت در فضای سیاسی و حاکمیتی نقشی قوی خواهد بود.

حسن کاظمی‌ قمی - سفیر پیشین ایران در عراق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها