جام‌جم از تلاش سپاه، ارتش، بسیج و هلال‌احمر در امداد‌رسانی به زلزله‌زدگان گزارش می‌دهد

عملیات مشترک برای امداد +عکس

«از چادر که بیرون را نگاه کنید محال است چشمتان به افرادی که لباس نظامی به تن دارند، ‌نخورد» اینها را یکی از زلزله‌زدگان اهل ثلاث باباجانی به خبرنگار ما می‌گوید؛ پدر خانواده‌ای که داغ نبود فرزندش امروز هشت روزه شد. آن طور که او تعریف می‌کند بیشتر مناطق زلزله‌زده این روزها شبیه اردوگاه‌های نظامی شده‌ است، همه‌جا چادرهایی که منظم کنار یکدیگر برافراشته شده‌ است، خودنمایی می کند و در کنار چادرها این نیروهای ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج و هلال احمر هستند که شانه به شانه یکدیگر امنیت را به معنی واقعی کلمه یعنی از لحاظ جانی، مالی و روانی در مناطق زلزله برقرار می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۹۵۲۶۴
عملیات مشترک برای امداد +عکس

به گزارش جام‌جم، استقبال مردم آسیب‌زده از افرادی که به کمکشان شتافته‌اند، اتفاقی کم‌سابقه است که این روزها در مناطق زلزله‌ زده به چشم می‌خورد و گواهی است بر این‌که مردم و نهادهای مسئول برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سنگ تمام گذاشته‌اند. اتفاقی که به نظر می‌رسد به مذاق برخی‌ها خوش نیامده، آنهایی که تلاش می‌کنند امدادرسانی مردم و نیروهای مسئول را زیر سوال ببرند آن‌هم از زشت‌ترین طریق ممکن، یعنی از راه کاشت بذر اختلاف بین نیروهای کمک‌رسان.

آنها یک روز بر این طبل می‌کوبند که مسئولان برای مناطق کردنشین زلزله‌زده کم می‌گذارند یا این‌که آذری‌زبان‌ها برای کمک به مردم کرد تعلل می‌کنند، اما حضور بموقع مسئولان یا کمک‌های آذری‌زبان‌ها به مناطق زلزله‌زده ثابت کرد، راهی که دشمنان در پیش گرفته‌اند به ناکجا آباد ختم می‌شود به همین دلیل رویکرد تازه‌ای در پیش گرفتند تا با سوء استفاده از مردم آسیب‌دیده‌ای که در شوک هستند بین سپاه و ارتش ـ که برای کمک به زلزله‌زدگان سنگ تمام گذاشته‌اند ـ اختلاف بیندازند.

به این ترتیب شایعه‌سازی در فضای مجازی در دستورکار عده‌ای قرار گرفت، اما این راه دشمنان نیز باز به شکست محکوم است، زیرا بیشتر زلزله‌زدگان از نیروهای ارتش و سپاه در کنار هلال احمر و نیروهای مردمی به عنوان فرشته‌های ناجی خود نام می‌برند.

پرآوازه در خدمت‌رسانی

سنگ تمام گذاشتن نیروهای سپاه و ارتش را می‌شود از تلاش فرمانده‌های ارشد این دو نهاد برای رسیدگی به امور زلزله‌زدگان فهمید، فرماندهانی که داستان کمک‌هایشان گوش به گوش بین زلزله‌زدگان می‌پیچد، چراکه باورش برای خیلی‌ها سخت است که سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران و امیر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش شخصا به زلزله‌زدگان کمک کنند.

دیروز نیز این دو فرمانده در مناطق زلزله‌زده حاضر شد‌ند تا از روند رسیدگی به آنها اطمینان پیدا کنند‌. سرلشکر جعفری، پیگیر برنامه‌های سپاه و بسیج بویژه امکان‌سنجی احداث اسکان موقت مردم و استقرار تجهیزات و امکانات بهداشتی ‌در مناطق زلزله‌زده بود.

فرمانده کل ارتش نیز در جمع زلزله‌زدگان از استقرار کانکس‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده می‌گفت و این‌که ‌50تریلی کانکس بهداشتی وارد استان کرمانشاه و تعدادی از آنها در مناطق زلزله‌زده مستقر شده است.

ید واحده ارتش و سپاه

سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه نیز در گفت‌وگو با جام‌جم سپاه و ارتش را ید واحده‌ای در خدمت‌رسانی به مردم می‌داند و تاکید می‌کند، تلاش‌های دشمن برای آسیب رساندن به این اتحاد، راه به جایی نخواهد برد.

او با اشاره به فعالیت‌های مناسب ارتش در کمک به آسیب‌دیدگان یادآور می‌شود: دوستان ما در ارتش نیز حضور میدانی خوبی در کمک به زلزله‌زدگان دارند و فضاسازی‌های غیرواقعی از بغض دشمن نسبت به این نهادها حکایت دارد، چراکه هدف رسانه‌های آنها نیز چیزی نیست جز این‌که فعالیت همه نیروهایی را که به یاری زلزله‌زدگان شتافته‌اند، زیر سوال ببرند.

‌‌او به تجربه مناسب همکاری سپاه با بنیاد مسکن درخصوص خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان ورزقان اشاره می‌کند و از این خبر می‌دهد که براساس دستور رئیس‌جمهور ‌‌‌این مسئولیت به بنیاد مسکن سپرده شده است و به همین دلیل می‌توان امیدوار بود رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان بخوبی انجام شود‌.

سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز درباره شرایط کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان می‌گوید: ما با روستاهایی طرف هستیم که 100 درصد تخریب شده‌ است. قریب به 65 درصد تلفات زلزله در مناطق روستایی بوده است، ولی واقعیت این است که این مناطق روستایی از دید رسانه‌ها دور مانده است.

آن طور که او می‌گوید‌‌ بیشتر اهالی رسانه بخش عمده توجه‌شان را معطوف به داخل شهر کرده‌اند و عده کمی هم که خواسته‌اند به مناطق روستایی سر بزنند، به همان چند روستایی که چسبیده به شهر سر پل ذهاب است اکتفا کرده‌اند. حال آن که بسیاری از روستاهایی که آسیب جدی دیده‌ و کار جدی در آن صورت گرفته دورافتاده است و فاصله زیادی با شهر دارد.

‌به گفته سردار پاکپور، بیشتر مردم از تقسیم‌بندی انجام وظایف بین نیروها خبر ندارند و نمی‌دانند ماموریت سپاه در روستاهاست .

هم افزایی ارتش و سپاه

‌امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم از این می‌گوید که رسانه‌های معاند می‌خواهند به اتحاد و هم‌افزایی بین ارتش و سپاه خدشه وارد
کنند.

او به سخنان فرمانده کل ارتش اشاره می‌کند که گفته بود اتحاد بین این دو نهاد سبب ایجاد همبستگی زیبایی در کمک‌رسانی شده و ادامه می‌دهد‌: امنیت مناطق زلزله‌زده اکنون توسط سپاه، ارتش و نیروی انتظامی برقرار شده است، زیرا آنها دوشادوش یکدیگر تلاش می‌کنند مشکل زلزله‌زدگان هر چه زودتر حل و فصل شود.

در ساعات اولیه حادثه تیم‌های مهندسی سپاه و ارتش کار آواربرداری را آغاز کردند. هم‌افزایی آنها را در بخش‌های پزشکی و سلامت نیز می‌توان دید؛ چراکه ساخت بیمارستان صحرایی بلافاصله در دستور کار آنها قرار گرفت و بسیاری از بیماران و مصدومان را بموقع مداوا یا برای درمان منتقل کردند. اکنون نیز آنها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا هر چه زودتر زلزله‌زدگان در کانکس مستقر شوند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید می‌کند دشمن نمی‌تواند اتحاد و همبستگی ایجاد شده بین ارتش، سپاه و مردم را از بین ببرد.

مقایسه‌ای اشتباه

عبدالرضا مصری‌، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند که نیروهای ارتش و سپاه از ساعت‌های ابتدایی حادثه در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کرده‌اند و بر اساس تقسیم‌بندی در انجام وظایف‌ قرار شد سپاه ‌امدادرسانی روستاها و‌ ارتش امداد‌رسانی در شهرها را به عهده بگیرد.

آن طور که او توضیح می‌دهد در این بین به واسطه پراکندگی روستاها و نداشتن آمار و اطلاعات کار کمک‌رسانی در روستاها سخت‌تر بود از طرف دیگر به واسطه تمرکز خرابی‌ها در شهرها ارتش توانست با ساماندهی مناسب‌‌کار امدادرسانی را انجام دهد.

مصری تاکید می‌کند: مردم کرمانشاه سپاسگزار مردم، ارتش، سپاه و سازمان هلال احمر هستند. در این حادثه بسیاری از بالگردهای هوانیروز و البته سپاه در پی این بودند که جان هیچ کس به واسطه دیر رسیدن امدادهای پزشکی ‌به مخاطره نیفتد. آن طور که او می‌گوید مقایسه عملکرد کمک‌رسانی دو نهاد سپاه و ارتش از اساس اشتباه است؛ چرا که فرمانده معظم کل قوا مسئولیت فرماندهی این دو نهاد را به عهده دارند.

اختلاف‌افکنی در مواقع بحران بار دیگر ثابت کرد دشمنان از هر فرصتی برای ضربه زدن به اتحادی که در کشور وجود دارد استفاده می‌کنند، حتی در لحظاتی که غم از دست رفتن عزیزان زلزله‌زدگان را شوکه کرده است؛ به همین دلیل این وظیفه رسانه‌هاست که‌ با شفاف‌سازی قصد و نیت شوم دشمنان را آشکار کنند. البته در این بین شهروندان نیز نقش دارند، زیرا آنها باید برای بهبود سواد رسانه‌ای خود تلاش کنند، زیرا کم نیستند افرادی که ناخواسته به انتشار شایعات در فضای مجازی دامن می‌زنند و از این طریق آب به آسیاب آنهایی که در پی ایجاد اختلاف هستند می‌ریزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها