در چند روز گذشته شاهد بودیم که تامین داروهای گروهی از بیماران نادر موسوم به بیماران «ام.پی.اس» دچار مشکل شد. البته خوشبختانه هم‌اکنون با اقدام وزارت بهداشت، مشکل کمبود این دارو حل شده است، اما با انجام برخی اقدامات می‌توان از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۷۶
آگاهی از کمبود دارویی با تجهیز زیرساخت الکترونیک

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای مقابله با کمبودهای دارویی، تکمیل پرونده الکترونیک سلامت و تجهیز زیرساخت‌های الکترونیک در این حوزه است. در اغلب کشورهای توسعه یافته، آمار الکترونیک دقیقی از داروهای مختلف و مورد نیاز بیماران وجود دارد که با اتکا به آن آمارها از بروز کمبودهای دارویی جلوگیری می‌کنند، اما در کشور ما هنوز بانک آماری دقیق و الکترونیک از داروهای موجود وجود ندارد. همین اتفاق موجب شده که به محض اطلاع از کمبود یک دارو، فرآیند تهیه همان دارو هم کلی زمان ببرد و موجب نارضایتی بیماران شود، در حالی که می‌توان با آگاهی دقیق از میزان داروهای مورد نیاز بیماران، قبل از کمبود دارو به فکر تهیه آن باشیم. با توجه به این‌که نیازهای دارویی در هر فصل و حتی در هر استان با هم متفاوت است، داشتن این اطلاعات الکترونیک می‌تواند تا حد بسیاری از بروز این مشکلات پیشگیری کند.

البته در این بین نیاز است که نظارت‌های دقیقی هم از سوی مسئولان صورت گیرد تا هیچ فرد یا شرکتی به واسطه تامین داروهای بیماران نادر، خاص و صعب‌العلاج، سوء‌استفاده نکند و عمدا موجب کمبودهای دارویی نشود. اگرچه تعداد این افراد و این شرکت‌ها بسیار نادر است که بخواهند از رنج این گروه از بیماران سودجویی کنند، اما باید این گروه محدود را از بازار دارویی کشور محروم کرد؛ زیرا آنها صلاحیت اخلاقی برای ورود به بازار دارویی کشور را ندارند.

دکتر یدالله سهرابی

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها