مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: بر اساس دستور کاری که داشتیم دستگاه‌های متولی اقدامات کاهش دهنده آلودگی هوا می‌بایست گزارش اقدامات خود را به کارگروه اعلام می‌کردند.
کد خبر: ۱۰۹۲۸۸۰
طرح جایگزینی موتورسیکلت های انژکتوری با برقی در تهران/ باید به سمت توزیع بنزین یورو ۵ برویم
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سایت محیط زیست استان تهران، کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه سال ۹۳ هیئت وزیران و همچنین بر اساس قانون هوای پاک تکالیفی برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است، افزود: در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و به ویژه تهران حدود ۲۶ دستگاه اجرایی دارای وظایف قانونی هستند که باید اقداماتی در این خصوص انجام دهند.
دبیرکارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون هوای پاک و مصوبه هیئت وزیران نقشی نظارتی دارد و لذا دستگاه‌ها موظفند عملکرد خود را به سازمان محیط زیست و به کارگروه ارائه دهند.
کلانتری با بیان اینکه امروز بر اساس دستور جلسه مقرر شد، که کارگروه هایی در فرمانداری ها به ریاست فرمانداران و دبیری شهرداران استان تهران برای توسعه فضای سبز شهرها بر اساس طرح جامع شهر تشکیل شود، اظهار داشت: شهرهای استان دارای طرح جامع بوده و در آن سرانه فضای سبز پیش بینی شده و برای تحقق سرانه فضای سبز نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی مانند منابع طبیعی، امور آب ،فرمانداری ها و شهرداری ها می باشد.
کلانتری تصریح کرد: علاوه بر مصوبه هیات دولت، قانون هوای را پاک داریم، که بر اساس آن سرانه فضای سبز شهر باید حداقل ۱۵ متر مربع باشد و این قانون باید ظرف مدت ۱۰ سال اجرایی شود.
وی با بیان اینکه منابع مالی و همچنین تخصیص آب برای توسعه فضای سبز نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت:توسعه فضای سبز یکی از زیر ساختهای کاهش و کنترل آلودگی هوا است و با توجه به تهدیدی که توسط ریزگردها از طرف مناطق غربی و جنوب استان داریم اجرای کمربند سبز هم در این مناطق تصویب شد.
کلانتری ادامه داد: دهیاری ها نیز باید برای روستاها توسعه فضای سبز داشته باشند و در این راستا از نهال های بومی کم آب بر استفاده شود، بیشتر آب اختصاص یافته به این فضای سبز از طریق بازچرخانی پساب و خروجی تصفیه خانه های فاضلاب تامین شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه گفت: وضعیت کیفی سوخت توزیع شده در تهران نیز در دستور کار قرار داشت و در این جلسه مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی گزارشی از کیفیت سوخت توزیعی در راستای تعهدات وزارت نفت ارائه داد.
وی با اشاره به اینکه بنزینی که در استان تهران توزیع می گردد بنزین با استاندارد یورو 4 می باشد، افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت باید از سال 93 به مدت 36 ماه علاوه بر اینکه یورو 4 توزیع گردد به سمت توزیع بنزین با استاندارد یورو 5 برویم و بر همین اساس کارگروه در خواست ارتقاء بنزین از یورو 4 به 5 را طبق مصوبه سال ۹۳ ارائه کرد.
کلانتری به توزیع گازوئیل در استان تهران اشاره کرد و افزود: خوشبختانه گازوئیل 50ppm گوگرد توزیع می شود، که حرکت بسیار خوبی است، تغییر کیفیت سوخت و ارتقا آن از یورو۲ به یورو۴ در دولت یازدهم و در پی آن در دولت دوازدهم قطعا وضعیت روزهای سالم در استان تهران را افزایش خواهد داد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم حدود ۱۹۰ روز هوای ناسالم داشتیم اما سال گذشته به ۸۹ روز هوای ناسالم در تهران رسیدیم، گفت: اما همین تعداد هوای ناسالم نیز زیاد است و با تدابیری که اندیشیده شده است، باید بتوانیم آلودگی هوای ناشی از احتراق و زندگی روزمره شهری را کاهش دهیم.
کلانتری افزود: بخشی از آلاینده ها اجتناب ناپذیر است، آبان ماه امسال به دلیل عدم بارش نزولات و تولید ریزگردها از کشورهای همسایه و بخشی هم از منابع داخلی ۱۴ الی ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس در تهران داشتیم، که ربطی به آلاینده های شهری و خودروها نداشت و منشا خارجی و طبیعی داشت و این ها را نمی توان جزو آلایندگی های روزمره شهر تهران دید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در بخش دیگر این جلسه در خصوص جایگزینی موتور سیکلت های برقی به جای موتور سیکلت های بنزینی شامل کاربراتوری و انژکتوری مطرح شد،افزود: این موضوع نیارمند یک برنامه زمان بندی شده می باشد، بر اساس گزارش نیروی انتظامی، از ابتدای امسال شماره گذاری موتور سیکلت های کاربراتوری ممنوع است، اما موتور سیکلت های انژکتوری همچنان پلاک گذاری می شود.
کلانتری بیان داشت: بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت، حدود ۱۴۰۰ موتور سیکلت برقی تاکنون در کشور شماره گذاری شده است و تلاش برای ایجاد واحدهای تولید موتور سیکلت های برقی در جریان است، تا بتوانیم در کلان شهر تهران با ۳ میلیون موتور سیکلت، این جایگزینی را انجام دهیم و در استان تهران، مقدمات احداث یک واحد تولید موتور سیکلت برقی فراهم می شود.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در پایان با اشاره به اینکه بیشتر مشکل آلودگی هوا مدیریتی است، گفت: اگر همه دستگاه‌ها به عملکرد خود عمل کنند و شهروندان همکاری لازم را داشته باشند قطعاً مهار آلودگی در حد قابل قبول امکان پذیر می باشد.
محمدحسین مقیمی استاندار تهران و رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به ضرورت اجرای قوانین و آیین نامه هایی که تکلیف دستگاه ها را در کنترل و مقابله با آلودگی هوا مشخص کرده است، گفت: در طرح جامع تهران توسعه فضای سبز پیش بینی شده و مقیاس دقیق سرانه فضای سبز مشخص شده است و دستگاه های اجرایی با توجه به طرح جامع تهران باید به عدد سرانه فضای سبز که در طرح مشخص شده دست یابند.
وی ادامه داد: هریک از دستگاه های عضو این کارگروه در شهرستان های استان موظفند اقدامات لازم را برای دستیابی منطقه به سرانه فضای سبز که پیش بینی شده است برسانند و این اقدامات با نظارت استانداری انجام می شود.
استاندار تهران گفت: طی یک ماه آینده برنامه زمان بندی اجرای طرح فضای سبز از طریق کارگروه مشخص شده و ارائه می شود.
استاندار تهران پس از بررسی و تشریح مواد قانونی هوای پاک با اشاره به لزوم توزیع بنزین یورو۴ در همه شهرستان ها و مناطق استان گفت: با توجه به فاصله کمی که شهرستان های استان با تهران دارند اگر بنزین یورو۴ استفاده نشود مشکلات آلایندگی به دنبال دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها