مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با رد ادعای مقام های آمریکایی درباره توافق هسته ای گفت: بسیاری از آمریکایی ها حتی نمی توانند از برخی بخش های برجام رمزگشایی کنند.
کد خبر: ۱۰۹۱۸۷۵
در برجام بند غروب کننده وجود ندارد / آمریکا به توافق هسته ای پایبند بماند

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر اینکه در برجام بند زمان دار (بند خود بخود غروب کننده) وجود ندارد ادعای مقام های آمریکایی را درباره توافق هسته ای با ایران رد کرد و گفت بسیاری از آنان حتی نمی توانند از برخی بخش های برجام رمزگشایی کنند.

فدریکا موگرینی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به سفرش به واشنگتن گفت در دیدارهای منظمی که با مقام های دولتی و نمایندگان کنگره آمریکا داشتیم درباره مسائل مشترک گفتگو و در زمینه اولویت های اصلی تبادل نظر کردیم.

وی درباره اوضاع در غرب آسیا گفت: بحران در سوریه و دومین نشستی که قرار است بهار آینده در بروکسل برای بررسی این موضوع میزبانی کنیم از دیگر بحث ها بود. از همکاری همه کشورهای دنیا برای کاستن از درگیری بهره مند خواهیم شد. درباره ی موارد مرتبط در منطقه نیز گفتگو شد. بر کسی پوشیده نیست که درباره توافق هسته ای با نمایندگان کنگره آمریکا بحث و گفتگو کردیم.

توافق هسته ای در مسیر تعیین شده در حال اجراست

موگرینی توافق هسته ای ایران را از دیگر بحث هایی خواند که با نمایندگان کنگره آمریکا درباره آن تبادل نظر شده و گفت: «با احترام به دیدگاه داخلی و ملی آمریکایی ها به موضوع توافق هسته ای ایران ، خیلی اهمیت داشت که موضع روشن و شفاف اتحادیه اروپایی را برای دوستان آمریکایی تشریح و تاکید کنیم توافق دارد در مسیر تعیین شده اجرا می شود. این را هم می دانم که یوکیو آمانو ، مدیر کل آژانس هم اکنون در واشنگتن به سر می برد و من در چند ساعت آینده با او دیدار خواهم کرد. ما به آژانس و به هشت گزارشی که درباره ی توافق هسته ای ایران ارائه داده اعتماد داریم. آژانس تاکید دارد که ایران به طور کامل به تعهداتش بر اساس برجام عمل کرده است. ما در جایگاه اتحادیه اروپایی اولویت های برتر خودمان را داریم و امنیت داخلی یکی از این اولویت هاست. حفظ و اجرای کامل برجام منافع ما را تامین می کند. با نمایندگان کنگره درباره دیدگاه آنان و آنچه که در دستور کار دارند گفتگو کردیم. همانگونه که شاهد بوده اید اتحادیه اروپا کاملا در پشتیبانی از توافق هسته ای ایران متحد است و هم وزرای امور خارجه و هم سران کشورها این اتحاد را در بیان ها و واژه های صریح به نمایش گذاشته اند. و امیدواریم آمریکا هم به اجرای این توافق پایبند باشد.»

آمریکا به توافق هسته ای پایبند بماند

وی در پاسخ به پرسشی درباره تصویب قانون تازه ای در کنگره آمریکا و تحمیل تحریم های تازه ضد ایران نیز گفت: « قانونی که در آمریکا تصویب می شود در داخل این کشور اعتبار دارد. اتحادیه اروپایی در روند تصمیم سازی ملی یا قانونگذاری در آمریکا دخالت نمی کند. آنچه که من با اعضای کنگره بحث کردم نیاز به این بود که آمریکا به توافق هسته ای پایبند بماند. از آنان تضمین خواستم. این دقیقا همان روح مطلب است که آنان دارند رویش کار می کنند. باید پایبندی آمریکا حفظ شود. همچنین به نفع ماست که از راه حلی پشتیبانی کنیم که موجب شود آمریکا به توافق پایبند بماند. راهی که قانونگذاران در کنگره در پیش می گیرند تا به نتیجه برسند نیز از جمله منافع ما به شمار می آید. ما در روندهای سیاسی آمریکا مداخله نمی کنیم و به آن احترام می گذاریم از دوستان مان در آمریکا هم انتظار داریم به همین ترتیب در روند سیاستگذاری در اروپا دخالت نکنند. قطعا آمادگی داریم بحث و تبادل نظر کنیم و درباره محتوایی بحث کنیم که به معنی پایبند ماندن یا نماندن است.»

ادامه اجرای توافق منافع امنیتی ما را تامین می کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: داریم با قانونگذران تبادل نظر می کنیم تا اطمینان حاصل شود پیش از ارائه ی هر گونه لایحه ای مشخص شود محتوی آن، توافق را نقض نمی کند. من در جایگاه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و به نمایندگی از 28 کشور عضو این اتحادیه دارم سخن می گویم و دیدگاه آنان را منعکس می کنم و به صراحت هم اعلام کردم ادامه اجرای توافق منافع امنیتی ما را تامین می کند. همچنین در جایگاه هماهنگ کننده ی کمیسیون مشترکی که بر اجرای توافق نظارت می کند خیلی صریح بیان کردم که برآیند هر گونه فرآیندی که داخلی نباشد باید در نهایت با پایبندی به توافق همخوانی داشته باشد و من در جایگاه رئیس کمیسیون مشترک بر آن نظارت دارم.

تلاش ها برای پایبندی آمریکا به برجام

وی گفت: در دیدار با نمایندگان کنگره، چارچوب برجام را برای آنان تشریح کردم و نشانه هایی که دریافت کردم از این حکایت داشت که نیت حفظ توافق و پایبند ماندن آمریکا به آن است و آنان در تلاش هستند راه هایی پیدا کنند تا این مهم محقق شود و با سه کشور اروپایی، اتحادیه اروپایی و باقی جامعه بین المللی نیز هماهنگی خواهد شد. این را می توان نقطه ی آغازی برای کار مشترک در نظر گرفت. هم اکنون نمی توانم جزئیات بیشتری را با شما در میان بگذارم و مجبورم به این رویه ی سیاسی که در کنگره در جریان است احترام بگذارم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: برای یافتن راه حلی که با پایبند ماندن آمریکا به برجام همخوانی داشته باشد با قانونگذاران این کشور همکاری می کنیم.

اجرای کامل توافق هسته ای معماری زیر ساخت امنیتی منطقه

موگرینی منافع امنیتی را برترین و مهم ترین موردی خواند که اروپایی ها دغدغه آن را دارند و افزود: ما بر این باوریم که اجرای کامل توافق هسته ای با ایران بخش قابل ملاحظه ای از معماری زیرساخت امنیتی منطقه ی ما را در بر می گیرد و لذا حفظ آن از جمله منافع امنیتی ما به شمار می آید اما اتحادیه اروپا و کشورهای عضو همواره آماده اند تا از منافع اقتصادی اتحادیه نیز محافظت کنند. اما به شما می گویم اینجا در آمریکا برداشتی که از روابط اتحادیه اروپایی با ایران وجود دارد برآوردی بسیار بیشتر از رقم واقعی است. سرمایه گذاری و تجارت ما با ایران به شدت افزایش داشته است و این افزایش قرار بود به عنوان یکی از پیامدهای اجرای برجام اتفاق بیافتد. ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و ما متعهد شده ایم در پاسخ به پایبندی ایران تحریم های هسته ای را برداریم و این اتفاق افتاده است و نیز روابط اقتصادی که هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی افزایش یافته است.

اوضاع لبنان اصلی ترین نگرانی

وی تاکید کرد در دیدار با آمریکایی ها بیشتر درباره توافق هسته ای با ایران گفتگو کرده اما همچنین باور مشترکی وجود دارد مبنی بر اینکه منطقه ی خاور میانه (غرب آسیا) به ساختار تازه ای نیاز دارد که امنیت آن را تامین کند و صلح و ثبات در آن افزایش یابد. لذا قطعا باور داریم که کارهای بسیاری باید در منطقه انجام شود و همواره اعتقاد داشته و داریم که رویکرد منطقه ای به مسائل، رویکردی درست است. توافق هسته ای این بخش از ماجرا را پوشش نمی دهد، این تصمیمی بود که 12 سال پیش در ابتدای گفتگوها اتخاذ شد و ما در آن دخالت نداشتیم. درباره تحولات منطقه ای ، یکی از اصلی ترین نگرانی های ما هم اکنون اوضاع در لبنان است و امیدوارم اوضاع هر چه زودتر رو به راه شود و این کشور بتواند وحدت خود را بازیابد و نهادهایی شکل بگیرند که بتوانند کارشان را به درستی انجام بدهند.

پیشرفت همکاری با ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی درباره اتباع آمریکایی که در ایران در بازداشت به سر می برند نیز گفت: درباره اتباع آمریکایی نمی توانم نظری بدهم اما وضعیت اتباع اروپایی را با همتایان ایرانی بررسی می کنیم و باید بگویم همکاری ما با ایران بر سر موضوع حقوق بشر در سال های گذشته پیشرفت داشته و گفتگویی را در زمینه حقوق بشر با آنان آغاز کرده ایم. ما از شهروندان اروپایی نه تنها در ایران بلکه در دنیا با قدرت محافظت می کنیم. این از جمله وظایف اصلی کشورهایی است که اتباع آنها درگیر هستند و همکاری کنسولی همچنان یکی از وظایف کشورهای عضو اتحادیه اروپایی است و اتحادیه اروپایی همواره پشتیبانی می کند و پیام اتحاد می فرستد.

در برجام بندهای غروب کننده نداریم

موگرینی درباره بندهایی که در برجام با نام بندهای خودبخود غروب کننده یا زمان دار معروف شده اند تاکید کرد: در برجام چنین بندهایی نداریم و همانگونه که یوکیا آمانو ، مدیر کل آژانس گفته تا جایی که به تعهدهای هسته ای مربوط می شود خورشید هرگز غروب نمی کند. در برجام بندهایی وجود دارد که زمان بندی متفاوتی دارند. برخی از آنها دارای دوره زمانی مشخصی هستند و دیگر بندها همیشگی است. در بند سوم برجام آمده است ایران هرگز برای دستیابی به سلاح هسته ای اقدام نخواهد کرد و با تایید پروتکل الحاقی از سوی ایران ، تعهدات مشخصی در زمینه ی هسته ای ایجاد شده که برای نمونه کار آژانس بین المللی انرژی اتمی را در این کشور دائمی می کند و این بخشی از توافق است لذا ما نه تنها در اتحادیه اروپایی بلکه در اینجا دارم درباره برداشتی که جامعه بین المللی از توافق دارد سخن می گویم ما در برجام، بندی که خود بخود غروب کند، نمی بینیم.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اظهار داشت: توافق مفاد متفاوتی دارد و برخی از آنها زمان بندی متفاوتی دارند اما تعهداتی که در زمینه اقدام نکردن برای ساخت سلاح هسته ای در برجام وجود دارد همیشگی هستند.نکته دوم اینکه گفتگوی دوباره بر سر برجام، گزینه نیست. نمی توان تصور کرد چه از نگاه عملگرایانه و یا واقع گرایانه نمی توان تصور کرد کشوری 12سال درگیر گفتگوهای هسته ای پیچیده باشد، گفتگوهایی که گهگاه به شدت پیچیده و نفس گیر بوده اند، چه از دیدگاه فنی و چه از دیدگاه سیاسی و نتیجه چنین گفتگوهایی 104 صفحه شده که بسیاری از افرادی که در اینجا حضور دارند در رمزگشایی از برخی از مطالب آن دچار مشکل می شوند، حتی برخی از ما که کمی درباره سانتریفیوژ و آب سنگین و مطالبی از این دست مطالعه کرده ایم و آموخته ایم.

موگرینی ادامه داد: دوازده سال گفتگو در قالب فرآیندی چند ملیتی و بین المللی اتفاق افتاده است و در نتیجه 104 صفحه حاوی اطلاعاتی بسیار بسیار جزئی بدست آمده که بر مبنای اعتماد و اطمینان هم نیست بلکه بر اساس تعهد، تعهد قابل راستی آزمایی پایه گذاری شده و نظام نظارتی بسیار پیچیده و گسترده ای هم بر آن نظارت می کند. هر کسی می تواند به خوبی این موضوع را درک کند که چنین سندی را نمی توان برای تغییر یک خط یا یک پاراگراف یا یک فصل دوباره در معرض گفتگو قرار داد. اگر یک بخش از این سند دوباره گشوده شود همه توافق را باید بار دیگر از ابتدا آغاز کرد و شاید 12 سال دیگر به گفتگو نیاز باشد مشروط به اینکه اراده سیاسی و اعتماد لازم برای آغاز گفتگوهای دوباره وجود داشته باشد.

وی افزود: این موضوع را با صراحت به اروپایی ها و به دیگرانی که در کمیسیون مشترک برجام ناظر بر اجرای توافق هسته ای حضور دارند می گویم، به سه کشور اروپایی، روسیه و چین تاکید می کنم گفتگوی دوباره ، گزینه نیست. اما تماس ها را با آمریکا ادامه می دهیم و به هیچ وجه در بحث های سیاسی رایج در این کشور مداخله نمی کنیم. کنگره و کاخ سفید هر چقدر می خواهند سیاسی کاری کنند ما به اندازه کافی در اروپا از این دست سیاسی کاری ها داشته ایم. ما نمی توانیم وارد چنین بحث هایی بشویم دوستان آمریکایی ما باید به چنین بحث های بپردازند اما اگر راهی وجود داشته باشد که ما بتوانیم با این بحث سیاسی داخلی همراهی کنیم و توصیه کنیم پایبندی به برجام و اجرای آن چیست آمادگی داریم چنین کاری را انجام بدهیم. زیرا منافع اصلی ما ایجاب می کند اجرای کامل توافق را تضمین کنیم.

موگرینی در آمریکا با رئیس مجلس نمایندگان و چند تن از اعضای برجسته کنگره دیدار کرد

همچنین نمایندگی اتحادیه اروپا در آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: فدریکا موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) روز پرمشغله ای در ساختمان کنگره (آمریکا) داشت، وی با پل رایان رئیس مجلس نمایندگان، نانسی پلوسی رئیس اقلیت دموکرات در این مجلس، و اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، سناتور کاردین و سناتور تام کاتن دیدار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها