گفت‌وگو با مجید صفاتاج،‌کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا

مبارزه با فساد، پوششی در جهت تحکیم قدرت آینده محمد بن سلمان

مقامات بی‌تجربه عربستان، این کشور ثروتمند را با چالش‌های مهیبی روبه‌رو کرده‌اند. در زمینه داخلی، بی‌ثباتی سیاسی و دستگیری‌های گسترده شاهزادگان و تجار و در فضای بین‌المللی شکست‌های متعدد در عراق، سوریه و یمن حاصل عملکرد حاکمان سعودی است. در همین رابطه با مجید صفاتاج، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:
کد خبر: ۱۰۹۱۴۲۲
مبارزه با فساد، پوششی در جهت تحکیم قدرت آینده محمد بن سلمان

دستگیری شاهزادگان سعودی به اتهام فساد اقتصادی ظاهرا پوششی برای مقاصد دیگر است، آیا این موضوع واقعیت دارد؟

موج گسترده دستگیری‌های برخی شاهزادگان و مقامات سعودی به بهانه فساد اقتصادی، پولشویی، اخذ رشوه و... که در حقیقت موضوعی درست است، به این معنی که کسانی که در این جایگاه‌های حساس قرار گرفته بودند، آلوده به این مفاسد هستند. اما هدف و انگیزه اصلی از این دستگیری‌ها را باید در موارد دیگر جست‌وجو کرد. هدف اصلی که تحلیل‌ها بر محور آن شکل گرفته و قرائن زیادی هم آن را تائید می‌کند، فراهم کردن زمینه‌های پادشاهی «محمد بن سلمان» (ولیعهد کنونی) است که در آینده این فرد در مقام جدید خود با چالش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی مواجه نشود. از زمانی که «محمد بن نایف» توسط ملک سلمان از ولیعهدی کنار گذاشته شد و این جایگاه در اختیار محمد بن سلمان قرار گرفت، بسیاری از شاهزادگان با این رویه به مخالفت برخاستند. از جمله ناراضیان «متعب بن عبدالله» فرزند پادشاه قبلی بود که در پست رئیس گارد ملی سلطنتی خدمت می‌کرد. بنابراین، موارد مذکور از دغدغه‌های اصلی محمد بن سلمان بود که با اقدامات امنیتی طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی و انجام اصلاحات ضروری را پیش ببرد. شاهزادگان، وزرا و مقامات اقتصادی دستگیر شده در زمان ملک عبدالله (پادشاه پیشین) مشاغل کلیدی و حساسی را داشتند و از لحاظ هرم قدرت در عربستان مخالف محمد بن سلمان محسوب می‌شوند. هراس از وقوع کودتا توسط این افراد هم از جمله تحلیل‌هایی است که برای این دستگیری‌ها مطرح می‌شود. در نتیجه باید گفت انگیزه این دستگیری‌ها هموار کردن راه انتقال قدرت پادشاهی از ملک سلمان به پسرش است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با شلیک موشک به ریاض تهدید خود را عملی کردند، وضعیت عربستان در این رابطه چگونه قابل ارزیابی است؟

زمانی‌که عربستان تهاجم نظامی خود را به یمن آغاز کرد، گفت این جنگ دو هفته‌ای تمام می‌شود. اکنون حدود سه سال از شروع آن می‌گذرد. در این مدت عربستان نه‌تنها پیروزی نظامی کسب نکرده بلکه روز به روز به تعداد افرادی که داوطلبانه به کمیته‌های مردمی یمن و ارتش این کشور برای مبارزه با عربستان می‌پیوندند، افزوده شده است. نمونه اخیر آن شلیک موشک به ریاض است، گرچه مقامات سعودی مانند همیشه عنوان کردند این موشک را در هوا ساقط کرده‌اند، اما تصاویر منتشر شده در فضای مجازی در سراسر جهان بازتاب یافت. عربستان و آمریکا چاره‌ای جز اعتراف به واقعیت نداشتند، اما در اظهاراتی مضحک گفتند ایران این موشک را در اختیار یمنی‌ها قرار داده است. گفتنی است که از سه سال گذشته تمام فرودگاه‌ها،‌ بنادر و مرزهای یمن را ائتلاف متجاوز سعودی بسته است به طوری‌که سازمان‌های بین‌المللی توان ارسال کمک‌های بشردوستانه خود را به داخل یمن ندارند. پس چگونه انتقال این موشک از ایران با این حجم و مسیر طولانی امکان‌پذیر است. واقعیت این است که دانش ساخت و ارتقای ساخت موشک در یمن و حزب‌الله لبنان موجود است و از این قابلیت استفاده می‌کنند. اما در رابطه با وضعیت عربستان در این شرایط باید افزود با توجه به شکست‌های مکرر این کشور در منطقه و افزایش فشارهای بین‌المللی بر‌ آن به‌عنوان یک رژیم ناقض حقوق بشر که از سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کند و همچنین بی‌ثباتی سیاست داخلی، مقامات این کشور از عقلانیت لازم برای اداره امور برخوردار نیستند و برای نجات خود مانند فردی که در حال غرق شدن است به هر اقدامی دست می‌زنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها