گزارش «جام‌جم» از چالش‌های مقابله با تغییراقلیم در کشور

ضرورت سازگاری ملی با تغییرات اقلیمی

تغییرات آب و هوایی بر سلامت بشر تاثیر دارد

تداوم گرمایش زمین؛ مرگ میلیون ها نفر

پژوهشگران نسبت به تداوم تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین هشدار داده و اعلام کردند این موضوع موجب قحطی، گرسنگی، افزایش بیماری ها و مرگ میلیون ها نفر خواهد شد. تنها گزینه پیش رو برای اجتناب از این فاجعه، اصلاح مصرف سوخت های فسیلی و تولید آلاینده ها است.
کد خبر: ۱۰۸۹۴۶۷
تداوم گرمایش زمین؛ مرگ میلیون ها نفر

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، باید پذیرفت که در صورت تعلل در مبارزه با تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین، بشر بهائی بسیار سنگین خواهد پرداخت که منجر به مرگ تعداد زیادی انسان و کاهش سطح عمومی سلامت خواهد شد.

این موضوع به صورت یک اخطار جدی از سوی کنسرسیوم متخصصین این حوزه اعلام شده و مشخص شد که این تغییرات آب و هوائی چگونه بر سلامت انسان تاثیر خواهد گذاشت.

در همین رابطه هاگ مونتگومری از پژوهشگران یونیورسیتی کالج لندن در گزارشی که با عنوان شمارش معکوس سلامت و تغییرات آب و هوائی منتشر شد،اعلام کرد: «موضوع تغییرات آب و هوائی را می توان اصلی ترین تهدید پیش روی بشریت در قرن بیست و یکم محسوب کرد که نیازمند اقدامات و توجه جدی و سریع است.»

در این گزارش همچنین ذکر شده است که اگر ما در این زمینه جدی تر عمل کرده و با سرعت بیشتری به سمت استفاده از انرژی های پاک تغییر شرایط دهیم، احتمالا شاهد تغییرات مثبت بزرگی در سلامت و بهداشت جهانی خواهیم بود.

گرما و گرسنگی

در صورت تداوم روند فعلی استفاده از سوخت های فسیلی و ایجاد آلاینده های جوی، مهمترین تاثیر پیش رو، قحطی و گرسنگی خواهد بود.

این موضوع به طور خاص در کشورهای فقیر دیده شده و همزمان با افزایش دمای هوای جهان، میزان تولید محصولات کشاورزی کاهش خواهد یافت.

به گفته کارشناسان در ازای هر یک درجه متوسط افزایش دمای هوا در سطح جهانی به میزان 6 درصد از تولید گندم و 10 درصد از تولید برنج کاسته خواهد شد.

در اوایل سال جاری میلادی، سازمان کشاورزی و غذای سازمان ملل متحد اخطار داد که برای نخستین بار در دو دهه گذشته میزان افراد دارای سوءتغذیه افزایش یافته و از 398 میلیون نفر در سال 1990 میلادی به 422 میلیون نفر رسیده است که عمدتا این افراد در کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا زندگی می کنند. در این گزارش تاکید شده است که همزمان با افزایش گرمای جهانی، این آمار نیز افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از موارد مرتبط با تغییرات آب و هوایی، ارتباط و تاثیر مستقیم افزایش دما با کاهش سطح سلامت است. در فاصله سال های 2000 تا 2016 میلادی میزان افرادی که در معرض موج گرما قرار گرفتند بالغ بر 125 میلیون نفر افزایش یافت.

تنها در سال 2015 میلادی 175 میلون نفر در سراسر جهان در معرض مشکلات ناشی از موج گرما قرار گرفته و پیش بینی می شود تا سال 2050 میلادی بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان با تبعات ناشی از گرمایش کره زمین رو به رو شوند.

گرمایش زمین و افزایش دما می تواند به طور خاص برای برخی گروه های جامعه مانند کودکان و افراد کهنسال، کشنده و مرگبار باشد.

افزایش پشه ها

موضوع گرمایش زمین همچنین می تواند موجب انتقال بیماری های مختلفی به مناطق جدید شود.

افزایش دما به پشه های مناطق استوایی اجازه می دهد تا عوامل بیماری زا را به مناطق وسیع تری منتقل کرده و بیماری هایی مانند تب دنگو و .... همه گیر شود.

بر اساس گزارش های رسمی در حال حاضر در طول سال بیش از 100 میلیون نفر مبتلا به تب دنگو می شوند و این رقم با افزایش دما و گسترش حوزه این پشه ها قطعا با رشدی قابل توجه رو به رو خواهد شد.

کما اینکه بر اساس گزارش های رسمی مشخص شد که در سال های آتی میزان این پشه ها بین 9 تا 11 درصد افزایش یافته و این میزان افزایش تعداد پشه ها و افراد مبتلا به بیماری تب دنگو از دهه 50 میلادی آغاز شده و از سال 1990 تا کنون در هر دهه، دو برابر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها