با وجود عرضه گسترده خودروهای خارجی در مدل ها و قیمت های متنوع، کم نیستند افرادی که هنوز به دلایل عمدتا اقتصادی به خرید خودروهای داخلی علاقه دارند.
کد خبر: ۱۰۸۹۰۷۳
نگاهی به نقاط قوت و ضعف محصولات ایران خودرو

به گزارش جام جم آنلاین، در این میان خودروهای تولیدی ایران خودرو بخش قابل توجهی از سبد خرید مشتریان خودروی وطنی را تشکیل می دهند. این موضوع موجب شد تا شرکت همراه مکانیک، به عنوان اولین ارائه دهنده خدمات تخصصی خودروها، به بررسی نقاط قوت و ضعف تعدادی از تولیدات پرفروش این کمپانی بپردازد.

پژو پارس tu5

پژو پارس یکی از خودروهای سالخورده ایران خودرو محسوب می شود که بیش از 17 سال از رونمایی آن می گذرد. این خودرو که در آن هنگام به عنوان یک محصول لوکس به بازار معرفی شد طی این سال ها بدون کوچکترین تغییری در نمای ظاهری تولید شده است. یکی از نقاط قوت پژو پارس که هنوز موجب فروش قابل توجه آن می شود ظاهر جذاب تر آن در مقایسه با سایر سدان های اقتصادی ایران خودرو نظیر پژو 405، سمند، تندر 90 و حتی دنا است. البته این موضوع بیشتر به دلیل طراحی قدیمی و غیراستاندارد این محصولات است نه زیبایی منحصر به فرد و خارق العاده پژو پارس. در هر حال قیمت پژو پارس TU5 اتوماتیک در بازار رسمی نزدیک 51 میلیون تومان برآورد می شود.

جدا از طراحی خارجی یکنواخت و خسته کننده پژو پارس که در سایر محصولات ایران خودرو نیز کم و بیش به چشم می خورد، یکی از نقاط ضعف این خودرو که انتقادات زیادی را به همراه دارد استفاده از مواد بی کیفیت و نامناسب نظیر پلاستیک خشک در طراحی داخلی اتاقک است که حس ارزان بودن را به سرنشینان القا می کند. افزون بر این، این مواد بی کیفیت پس از مدتی موجب به گوش رسیدن صداهای عجیب و غریب در داخل اتاقک خواهند شد. طراحی غیرجذاب داشبورد و کنسول میانی نیز از دیگر مواردی است که با وجود بازطراحی در سال های اخیر همچنان در مقایسه با تولیدات غربی و شرقی حرفی برای گفتن ندارد.

یکی از مواردی که خریداران می بایست به آن توجه ویژه ای کنند ایمنی خودرویی است که انتخاب می کنند. متاسفانه پژو پارس از این حیث نیز چندان وضعیت مطلوبی ندارد. در واقع اگر قانون اجباری شدن نصب کیسه هوا نبود ایمنی این خودرو از آنچه امروز وصف می کنیم نیز فاجعه بار تر بود. پژو پارس TU5 با وجود نصف ترمز ABS و سیستم EBD بر روی آن تنها یک ستاره ایمنی را دریافت کرده است. این در حالی است که دیگر خودروهای تولید ایران خودرو نظیر پژو 206 با 4 ستاره ایمنی و تندر 90 با 3 ستاره وضعیت مطلوب تری دارند. نتیجه آنکه با توجه به قیمت پژو پارس و مقایسه آن با سایر محصولات موجود در بازار می توان به گزینه های بهتری برای خرید فکر کرد.

پژو 207

پژو 207 از تولیدات نسبتا جدید ایران خودرو محسوب می شود که نخستین بار در سال 1389 در ایران عرضه شد اما به دلیل تحریم های بین المللی تولید آن با چند سال وقفه مواجه شد تا سرانجام پس از 5 سال در سال 1395 با پایان تحریم های بخش خودرو عرضه این هاچ بک در ایران دوباره آغاز شود.

آنچه ما در ایران به عنوان پژو 207 می شناسیم در واقع نسخه ای فیس لیفت از پژو 206 با نام پژو 206+ بود که در بخش پیشرانه و گیربکس با پژو 206 تیپ 5 تفاوتی نداشت. در واقع اگر از تغییرات چراغ های جلو و جلو پنجره بگذریم، ظاهر پژو 207 شباهت معناداری به 206 دارد. با این وجود پژو 207 نیز با ورود به بازار با استقبال خوبی از جانب خریداران مواجه شد که بخشی از آن به دلیل علاقه مردم به ویژه جوانان به پژو 206 و شباهت این دو خودرو به یکدیگر است.

با وجود طراحی به روز تر پژو 207 همچنان ایرادات قابل توجهی در این خودرو به چشم می خورد! نصب گیربکس چهار سرعته AL4 از معایبی است که موجب تاخیر زیاد در تعویض دنده می شود و این فاصله زمانی در هنگام دنده معکوس در سربالایی ها می تواند مشکلاتی را برای رانندگان پدید آورد. افزون بر این، در حالی که خودروهای روز دنیا با استاندارد آلایندگی یورو 6 عرضه می شوند، پژو 207 جدید با استاندارد یورو 4 و مصرف سوخت 7.1 لیتر در 100 کیلومتر فاصله زیادی با محصولات روز دنیا دارد.

به مشکلات پژو 207 باید فضای نامناسب و کم در قسمت صندلی های عقب را نیز افزود. این معضل که حتی در نسخه اصل فرانسوی نیز به چشم می خورد به حدی است که با کشیدن صندلی های جلو به عقب دیگر فضایی برای قرارگیری پای سرنشینان عقب باقی نمی ماند. قیمت پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو نزدیک به 52 میلیون تومان برآورد می شود که به نسبت امکانات و استانداردهای قدیمی نصب شده بر روی آن کمی گران به نظر می رسد.

تندر 90

تندر 90 خودرویی در کلاس سدان است که سال 1990 میلادی در نتیجه تفکر مهندسان کمپانی رنو برای تولید خودرویی با قیمت نزدیک به 5 هزار یورو تولید شد و به سرعت به کشورهایی نظیر مراکش، روسیه، برزیل، هند، کلمبیا، آفریقای جنوبی و البته ایران راه یافت. این خودرو از ابتدا نیز به عنوان یک محصول اقتصادی معرفی شد. در نتیجه چندان نمی توان از آن انتظار امکانات و طراحی یک خودروی لوکس و گران قیمت را داشت. در واقع طراحان تندر 90 بیش از هرچیز به فضایی باز و جادار برای راحتی یک خانواده فکر کردند. نتیجه این تفکر نیز خودرویی است با سقفی نسبتا بلند و طراحی داخلی جادار که علاوه بر فضای مناسب برای سرنشینان جلو و عقب، یک صندوق عقب بزرگ را نیز به شما ارائه می دهد.

با این حال، جدا از طراحی خارجی کسل کننده و غیرجذاب، صندلی های سخت و نامناسب نخستین ایرادی است که پس از نشستن در این خودرو متوجه آن می شوید. همچنین فضای صندوق عقب جادار این خودرو به قیمت کاهش دید رانندگان نسبت به عقب خودرو تمام شده است. تندر 90 در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو چندان اقتصادی به نظر نمی رسد. با وجود این که قطعات به کار رفته در این خودرو از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردارند اما لوازم یدکی آن پس از پژو 206 در رده گران قیمت ترین قطعات خودروهای زیر 50 میلیون داخلی قرار می گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها