بیست‌وسومین دوره از نمایشگاه مطبوعات در حالی از روز پنجم آبان‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) کار خود را آغاز کرده که هنوز با گذشت زمان اندکی از برگزاری نمایشگاه، غرفه‌ها درحال آماده‌سازی هستند. هرچند شاید برای قضاوت درباره نمایشگاه امسال کمی زود باشد، ولی به نظر می‌رسد نمایشگاه امسال به نسبت سال‌های اخیر با استقبال کمتری از سوی مخاطبان و بازدید‌کنندگان مواجه شده است.
کد خبر: ۱۰۸۸۳۳۴
رقابت داغ آنلاینی ها و کاغذی ها در نمایشگاه

به گزارش جام جم آنلاین، فرهیختگان نوشت: در روزهای آغازین نمایشگاه مطبوعات پای صحبت برخی اهالی رسانه نشسته‌ایم تا درباره کم و کیف این دوره از نمایشگاه با آنها به گفت‌وگو بنشینیم.

رقابت جدی نشریات آنلاین با نشریات کاغذی

محمدرضا شجاعیان، خبرنگار «جام‌جم آنلاین» یکی از اهالی رسانه است که با او درباره روند برگزاری نمایشگاه مطبوعات امسال صحبت می‌کنیم. او در این‌باره می‌گوید: «تصور می‌کنم استقبال نسبت به نمایشگاه مطبوعات به نسبت دوره‌های گذشته، کمتر شده است. این امر هم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از این دلایل این است که در سال‌های اخیر، اساسا نشریات و کتاب کاغذی در انزوا قرار گرفته و جای خود را به نشریات آنلاین و کتاب‌های صوتی داده‌اند. در زمینه مطبوعات نیز می‌بینیم امروز به دلیل رشد تکنولوژی، نشریات دیجیتال توانسته‌اند تا حدود زیادی گوی سبقت را از نشریات کاغذی بربایند. هرچند دراین زمینه، مخاطبان نیز نشان داده‌اند که به دلیل گرفتاری و مشغله‌های زندگی روزمره و برای جلوگیری از اتلاف وقت به مطالعه نشریات دیجیتال روی آورده‌اند.»

این روزنامه‌نگار اضافه می‌کند: «با این حال همیشه براین باور بوده‌ام هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین نشریات کاغذی شود، چراکه تجربه ثابت کرده آن دسته از مخاطبانی که به روزنامه و مطبوعات علاقه‌مند بوده‌اند، تمایل دارند روزنامه را لمس کرده و سپس آن را بخوانند. درعین حال دیجیتالی‌شدن نشریات را نباید یک آسیب تلقی کرد، این اتفاقی است که درحال حاضر در همه جای دنیا افتاده است و فقط مختص ایران نیست. کما اینکه طی سال‌های اخیر روزنامه «واشنگتن‌پست» از انتشار کاغذی خود انصراف داد و امروز فقط به شکل سایبری و آنلاین منتشر می‌شود.»

از او سوال می‌کنم با توجه به اینکه در سال‌های اخیر شاهد هجمه سنگین و گسترده شبکه‌های اجتماعی بر مردم بوده‌ایم، روزنامه‌ها درحال حاضر باید به سمت‌وسوی چه مفاهیمی حرکت کنند تا دوباره بتوانند مخاطبان جامعه را به سمت خود جلب کنند، او دراین باره نیز می‌گوید: «تصور می‌کنم روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها باید بیشتر از گذشته به انتشار مطالبی با درونمایه آسیب‌های اجتماعی بپردازند. امروز اخبار حوادث به نسبت گذشته نزد مردم رنگ‌وبوی دیگری پیدا کرده است و آنها تمایل دارند اخباری دراین زمینه بخوانند. از طرفی، رسانه‌ها می‌توانند با پرداختن به مطالبی درباره مشکلات و دغدغه‌های دانشجویی به صفحه‌های خود رنگ و بوی دیگری داده و مخاطبان را به سمت خود جلب کنند. درسال‌های اخیر بحث‌هایی مبنی‌بر بیمه زنان خانه‌دار مطرح شده بود و بیشتر زنان خانه‌دار بعد از مطلع شدن پیگیر این مساله بودند، به نظر می‌رسد اگر رسانه‌ها به سمت چنین موضوعاتی حرکت کنند، می‌توانند در جلب رضایت مخاطبان و کاسته شدن توجه آنها از شبکه‌های اجتماعی موثر باشند.»

استقبال از نمایشگاه روندی نزولی را طی می‌کند

میثم مهرپور، سردبیر «قدس‌آنلاین» نیز درباره کیفیت کلی این دوره از نمایشگاه می‌گوید: «نمایشگاه به نسبت خلوت است، حالا شاید زمان بیشتری لازم است تا به جمع‌بندی کلی دراین زمینه دست یابیم، ولی باید بپذیریم استقبال از نمایشگاه دارد روند نزولی طی می‌کند. ضمن اینکه وجود نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال باعث شده تا از ابهت و جایگاه نمایشگاه مطبوعات در سال‌های اخیر کاسته شود.»

دولت با نگاه همه‌جانبه از تمام رسانه‌ها حمایت کند

سردبیر نشریه «قدس‌آنلاین» ادامه می‌دهد:«کمرنگ شدن روند نمایشگاه مطبوعات به قصور فردی برنمی‌گردد، این جبر زمانه است که شامل حال نمایشگاه مطبوعات نیز شده است. درواقع هرچه جلوتر می‌رویم با رشد شبکه‌های اجتماعی و فناوری، شاهد آن هستیم که کتاب و نشریات کاغذی بیشتر در انزوا و حاشیه قرار می‌گیرند. مشکل دیگری که چند سالی است گریبان نمایشگاه مطبوعات را گرفته، نگاه جناحی از سوی دولت به نشریات است. این نگاه باعث شده تا دولت به برخی نشریات سوبسید و امکاناتی بدهد و دیگر نشریات از تسهیلاتی از این دست محروم بمانند. درحالی که سیاستگذاران فرهنگی می‌توانند با نگاه همه‌جانبه، از تمام رسانه‌ها حالا از هر طیف و جناحی که باشند، حمایت کنند.»

نمایشگاه مطبوعات تبدیل به دورهمی اصحاب رسانه شده است

محمد فاضلی، مدیرمسئول روزنامه «ایران» یکی از اهالی رسانه است که در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور دارد. او در پاسخ به اینکه برگزاری و کیفیت نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی می‌کند، می‌گوید: «اگرچه نمایشگاه به نسبت سال‌های گذشته آن رونقی که اهالی رسانه انتظار دارند را دارا نیست ولی به نظر می‌رسد باید برای این مساله آسیب‌شناسی کرد و چاره‌اندیشی جدی انجام داد. به شخصه تصور می‌کنم نمایشگاه مطبوعات درسال‌های اخیر، بیش از آن که محلی برای تبادل‌آرا و نظرات اهالی رسانه باشد، تبدیل به محفلی برای گذران وقت شده است. می‌توان گفت نمایشگاه مطبوعات دراین سال‌ها بیشتر تبدیل به دورهمی اصحاب رسانه شده و عملا برآیند تاثیرگذار دیگری در پی نداشته است.»

شبکه‌های اجتماعی، تهدید یا فرصت؟

مدیرمسئول روزنامه «ایران» اضافه می‌کند: «هرچند آسیب‌شناسی چنین مساله‌ای محل صحبت بسیار دارد و طبعا نمی‌توان در یک مقال کوتاه به آن پرداخت، با این حال آنچه مسلم است این است که جامعه از نقش رسانه غافل شده است. بنابراین شاهد این هستیم که روزبه‌روز فاصله عمیق‌تری بین مردم و رسانه‌ها ایجاد می‌شود. از طرفی، تکنولوژی‌ای که آمده تا به‌مثابه یک فرصت در اختیار جوامع قرار بگیرد، در کشور ما تبدیل به یک تهدید شده است. گوشی‌های اندروید و هوشمند امروز نه‌تنها با هجمه اخبار وسیع ما را در برگرفته‌اند که به معنای واقعی می‌توان گفت کیان خانواده را نیز تهدید می‌کنند.»

فاضلی با بیان اینکه نسبت به روزنامه و کتاب خواندن در جامعه ما فرهنگ‌سازی نشده است، می‌گوید: «در بسیاری از کشورها، حتی زنگ روزنامه‌خوانی وجود دارد ولی متاسفانه ما به چنین مواردی بها نداده‌ایم. درواقع در مدارس در سال‌های گذشته حتی زنگ‌هایی مثل آیین نگارش و انشا نیز کمرنگ شده است، درحالی که وجود این دروس می‌تواند به پررنگ کردن مساله کتابخوانی و روزنامه‌خوانی منجر شود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها